Gå til innhold

bytte ytre drivledd/knute

Ranger emnet


henning_dt85

Anbefalte innlegg

Hei! lurte på framgangsmåten for bytte det ytre drivleddet. Vet hvertfall at man skal løsne mutteren på navet ( grodd fast :(), hjulbolter, jekke opp front. Så lurer jeg på; skal jeg løsne spindel og ta vekk støtdemper? Sitter knuta bare løst på drivakselen eller må jeg ha noen spesielle avdragere eller noe sånt for å få den av. Og, er det veldig komplisert, kan et verksted gjøre det for en billig penge? Har dårlig tilgang på garasje nå, som også innebærer dårlig tilgang av verktøy....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løs mutteren på navet, dra støtdemper så lang til sides du kan. da burde det gå å løse knuten som forøvrig er festet med en låsering på baksida som en kommer til med en liten nebbtang som presser utover. Det kan forresten være en liten variasjon i låseringmekanismen.

 

aleksander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har garasje, vil jeg anbefale å ta av drivakselen.

Da kan du ta den med inn på stua, foran TV`n. Varmt og godt! Hehe..

Du får neppe knuten ut av navet uten å løsne bærekula fra bærearmen.

Det er bare 3 skruer, så det er grei skuring.

Det er vel ikke låsering på ytre drivknute, men en låsefjær.

Mener å huske at knuten må bankes/slåes av, og da er det enklest å ta drivakselen helt av.

Lykke til.

The Power of Six

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nokk det, men tar du demperen løs fra navet må du ha forstillingskontroll etterpå.

Det må du ikke hvis du tar løs bærekula.

 

Du har helt sikkert rett i det ;)

Men er det ikke justeringsmuligheter på bærekula slik som på Mk2?

Skrur man løs bærekula på mk2 så må man i hvertfall ha forstillingskontroll i forhold til om man tar løs demperen.

Men nå har ikke jeg skrudd mk1 på mange år så jeg husker ikke åssen det ser ut :D

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår