Gå til innhold

Fortolling av varer gjennom FedEx

Ranger emnet

Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hvor lang tid tollvesenet bruker på å fortolle en pakke med stereoutstyr fra USA.

Bestilte fra Megabillig, og pakken kom raskt til landet. Men nå ser det ut som om ting har gått i stå for norske tollmyndigheter. Forleden ble jeg oppringt av FedEx fordi de lurte på om pakken skulle fortolles til en privatperson eller et firma. Nå har FedEx og tollvesenet brukt 5 dager på å fortolle en cd-spiller og et par høyttalere. Bruker ting å ta så lang tid?

tolltull.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får saker fra USA så er disse tollet igjennom på ca 1 minutt med FedEX eller DHL.... Men da er det ikke noe "juks og fanterier", som det kanskje er i denne pakken, hva vet jeg ;) Noe må det vel være ettersom den er STOPPET....

Kjøp fra en Norsk butikk, så slipper du dette....

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulatory Agency Clearance Delay - The shipment is being delayed by the destination country's Customs Authority for processing.
Problemet er vel da at norske tollmyndigheter holder igjen pakken til de får sett på den?

"juks og fanterier" - enlighten me! Jeg har ikke tenkt å bruke dette i konkuransesammenheng, og det er vel lovlig å kjøpe ting fra andre land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel da at norske tollmyndigheter holder igjen pakken til de får sett på den?

"juks og fanterier" - enlighten me! Jeg har ikke tenkt å bruke dette i konkuransesammenheng, og det er vel lovlig å kjøpe ting fra andre land?

Legg merke til at jeg skriver " " og ett ;)

Jeg bryr meg ikke om hvor du kjøper utstyr, så ikke ta opp den diskusjonen nå:) Jeg måtte bare, etter alt jeg har lest på dette forumet...

Jepp, de holder den igjen, og det er fordi det er misstanker om at det kan være noe galt, derfor jeg også skrev "Juks og fanterier"... Vanligvis så går en pakke gjennom FedEx på 1 minutt, det kan du vanligvis se på trackingen....

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes bare det var snedig at du "måtte" ;)

Så hvis jeg ringer nedover, får de til å åpne pakken, se inni, prøvemontere, whatever. Vil det bli fortgang på ting da? Jeg gidder ikke vente i nye 5 dager på noe som visstnok skal ta noen minutter. FedEx-mannen som ringte ville forresten ha fødselsnummeret mitt. Tollvesenet klarte visstnok ikke å gjøre noe uten fødselsnummeret, de var visst ikke istand til å finne det selv heller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes bare det var snedig at du "måtte" ;)

Så hvis jeg ringer nedover, får de til å åpne pakken, se inni, prøvemontere, whatever. Vil det bli fortgang på ting da? Jeg gidder ikke vente i nye 5 dager på noe som visstnok skal ta noen minutter. FedEx-mannen som ringte ville forresten ha fødselsnummeret mitt. Tollvesenet klarte visstnok ikke å gjøre noe uten fødselsnummeret, de var visst ikke istand til å finne det selv heller :rolleyes:

Jeg har såååå mange bra fortellinger om tollvesenet i Norge, så jeg tviler ikke.... De er faktisk helt håpløse....

Sannsynligvis så har de allerede åpnet den, nå skal de bare behandle saken og behandlingstiden til Tollvesenet (Hvis de finner ut at dette er misstenkelig og skal begynne å sjekke priser og greier) så er behandlingstiden deres, ca ett par måneder.... (Det er faktisk sant).

Så mitt råd er å legge deg på telefonen og gjøre akkurat det de sier og vil... Det er faktisk litt rart at de gjør dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handla noe deler fra england forrige uke, den hadde jeg hos meg innen en uka, da har tollen åpna pakken og funnet fatura, og gitt meg moms på det...

Kanskje de må finne ut prisen på varene dine? så de kan få gitt deg korekt moms? De er iallefall ikke redde for å åpne pakken. Ring dem og spør!

Edit: åpne hver pakke?? Betyr det at gave + 25$ ikke vil funke lenger? angry

Glad jeg allerede har fått inn coiloversne og felga...

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte nettopp FedEx og fikk høre at tollvesenet hadde bestemt seg for å sjekke hver bidige pakke som kom innom grundig og nøye. Så fedex var litt fortvilte, da det tok flere dager pr. pakke. De hadde heller ingen aning om når pakken ville komme videre.

Jeg skulle akkurat til å skrive det ista.... At Tollvesenet har sikkert en "stikkprøvekontroll" hos FedEx, greia er nemlig at FedEx selv pleier å tolle inn alt sammen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet var iallefall lite sammarbeidsvillige. Han kunne ikke fortelle meg noen ting, men var veldig nysgjerrig på hva fedex skulle fortolle for meg.

Så slik er det altså: Fedex skylder på tollvesenet. Tollvesenet skylder på fedex.

Fedex sier at pakkene ligger hos tollvesenet og venter på å bli fortollet. Tollvesenet sier at pakkene ligger hos fedex, og at det er fedex jeg må mase på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet var iallefall lite sammarbeidsvillige. Han kunne ikke fortelle meg noen ting, men var veldig nysgjerrig på hva fedex skulle fortolle for meg.

Så slik er det altså: Fedex skylder på tollvesenet. Tollvesenet skylder på fedex.

Dette kommer til å ta laaaang tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte spiller i statene rett før jul, og eg har ikke fått rekning på momsen enda eg heller...

Ikke det at eg tar det så tungt om eg ikke får den heller.. hehe

Har ihvertfall ikke tenkt å ringe å spør om dem ikke kan sende den...

stort tregere en fedex til å sende ut regninger går ikke ann,fikk pakka fra fedex før sommerferien,fikk regningen på fortollingen for 2 uker siden.

skjønner ikke at det går ann å være så trege.

98 vw golf 4 gti

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider