Gå til innhold

Subber i hattehylle. Bra eller dårlig?

Ranger emnet


Racing_

Anbefalte innlegg

Har en Ford Mondeo Mk1 sedan som jeg bygger bilstereo i.

Har 2 stk Morel Elate 10 som subber. Lurer på om bilen er for tett mellom bagasjerommet og kupeen, får ikke det helt store trykket og bassen inn i kupeen. Subbene er i lukket kasse, kassen er helt inntil seteryggen, og subbene er vendt bakover.

 

Så jeg lurer på om jeg skal bygge en ny kasse og sette subbene i hattehyllen, mens kassen står i bagasjerommet. Slik at jeg får lyden inn i kupeen istedenfor i bagasjerommet. Hva tror dere om det?

 

Er det noen andre som har bygd subb i bagasjerommet i mondeo? Fikk dere lyden ordentlig inn i kupeen?

 

MVH

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg lurer på om jeg skal bygge en ny kasse og sette subbene i hattehyllen, mens kassen står i bagasjerommet. Slik at jeg får lyden inn i kupeen istedenfor i bagasjerommet. Hva tror dere om det?

 

MVH

 

Det tror jeg er en veldig god idé.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at dere tror det vil bli en bra/bedre løsning.

 

Tanken var å få det så tett som mulig mellom element-kasse og hattehylle-kasse for å få all lyden inn i kupeen og minst mulig i bagasjerommet. (Etter samtale med Pål) =)

 

Men hvis det er en bedre løsning å ha subbene i hattehyllen på sedan, hvorfor bygger så mange slik at de spiller i bagasjerommet da? Bare lurer...

 

Hvis jeg skal ha subbene i hattehyllen må jeg kutte bort litt av metallet som er selve oppbyggingen til hattehyllen, gjør det noe?

 

Slik har jeg det nå, er ikke ferdig da;

P9200042.jpg

 

P9260067.jpg

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bør flytte høyttalerne jeg har i bakdørene bak til hattehyllen også da? Fikk et tips om det tidligere, at det var å anbefale. Bygger omså en egen liten kasse som de kan spille i.

 

Bakhøyttalerne er Morel Integra Ovation 6

Front er Morel Hybrid Ovation 6

Spilleren er Pioneer DEH-P8600MP

 

Hva tror dere angående bakhøyttalerne?

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette vil fungere bra så lenge du får dempa godt igjen mellom bagasje og cupé, så minst mulig av lyden forsvinner tilbake inn i bagasjerommet..

 

Er det metall i ryggen på baksetene på mk1 slik som det er på min mk2 mon tro? For da ville jo litt Brown Bread på baksiden av ryggen gjort susen for å sikre deg mot minst mulig lyd inn i bagasjen :)

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det metall i ryggen på baksetene på mk1 slik som det er på min mk2 mon tro? For da ville jo litt Brown Bread på baksiden av ryggen gjort susen for å sikre deg mot minst mulig lyd inn i bagasjen :)

 

 

Hmm...du sier noe der. Har faktisk ikke sjekket, men skal se etter om det er metall i ryggen på baksetene. Sitter et tynt deksel på baksiden, må kikke bak det.

 

Lurer på om jeg skal kjøpe litt brown bread og dempe alle dørene og gulvet i kupeen mer.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ford, men Mercedes, og der har jeg montert sub i hattehylle, med kassa i bagasjen, med godt resultat (viktig å tette kassa til hatte hylle, slik att det ikke blir lekasje fra ellement og til bagasjen, dette gir romling har

prøvd

 

Jepp, skal prøve å få det helt tett mellom kasse og hattehylle.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...du sier noe der. Har faktisk ikke sjekket, men skal se etter om det er metall i ryggen på baksetene. Sitter et tynt deksel på baksiden, må kikke bak det.

 

Lurer på om jeg skal kjøpe litt brown bread og dempe alle dørene og gulvet i kupeen mer.

 

Flott! :) Lykke til!

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har bygd subb i bagasjerommet i mondeo? Fikk dere lyden ordentlig inn i kupeen?

 

MVH

Jeg hadde ikke noe problemer med å få skikkelig trøkk i kupeen, når bilen var orginal. brukte da to RF 10" basser i lukket kasse. koblet på en Kicker ZR-120 forsterker..

Men jeg tok etterhvert uansett å kappet vekk en plate i hattehylla (ca 78x20cm) du ser den når du tar vekk pappen på toppen av hylla.

 

Når jeg hadde gjort dette fikk jeg også skikkelig lyd/trøkk fra en stk Infinity Kappa Perfect 10.1 sub uten problemer..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er en veldig god idé.

 

Mvh

Dag Johansen

Bortimot umulig å få skikkelig til i denne bilen da, med mindre man vil fikle med fjærene til bagasjeluken, og finne en annen løsning til å holde bakluka oppe..

 

Men er jo lov å prøve.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke noe problemer med å få skikkelig trøkk i kupeen, når bilen var orginal. brukte da to RF 10" basser i lukket kasse. koblet på en Kicker ZR-120 forsterker..

Men jeg tok etterhvert uansett å kappet vekk en plate i hattehylla (ca 78x20cm) du ser den når du tar vekk pappen på toppen av hylla.

 

Når jeg hadde gjort dette fikk jeg også skikkelig lyd/trøkk fra en stk Infinity Kappa Perfect 10.1 sub uten problemer..

 

Siden du allerede har hatt ute hattehyllen, er den bare festet fra undersiden med klips?

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortimot umulig å få skikkelig til i denne bilen da, med mindre man vil fikle med fjærene til bagasjeluken, og finne en annen løsning til å holde bakluka oppe..

 

Men er jo lov å prøve.

 

Må sjekke det med fjærene som du nevner. Har ikke sett så mye på hvilken utfordringer jeg vil møte på enda.

Kan jo se om det er mulighet for å koble på slike løftere som jeg har på panseret. (husker ikke hva de heter i farten)

 

Tenkte at jeg skulle flytte høyttalerne som jeg har i bakdørene også opp i hattehyllen, hvis jeg satte subbene der. Slik som du skrev inne på prosjekttråden min at jeg burde gjøre.

 

EDIT: Woodbeach; Joda, er nok ei metallplate bak seteryggene i baksetet.

Zetec; Angående de fjærene til bagasjeluken. Så ikke noen fjærer, men

det står jo en bagasjeromsløfter på hver side som holder lokket oppe.

Under selve hattehyllen så jeg bare rene tynne stålet.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår