Espen the man Skrevet Januar 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2006 Har fått et lite problem med oljeforbruket på motoren min. Det er en 1,8 16 V 77 kW doch motor fra 94. Har sjekka noen ting og feilsøkt litt men klarer ikke helt å finne problemet. Det virker som at olja tar turen bakover og ut av enden på potta. Noen tips om hva som kan være galt/hvordan jeg sjekker om det er det som er problemet og hvordan jeg i såfall skulle få fiksa det, kanskje med noen linker til deler osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Januar 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2006 Der er vel ventiltettningene dine som er gåen, eller så kan du ha dårlige skraperinger på stempelene. men mest troa på ventiltettninger. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen the man Skrevet Januar 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2006 Ventiltettningene ja.. Det er vell 1 av de tinga jeg desverre hadde misstanke om. =/ Da må jeg ganske dypt i motoren da. Må jeg ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Januar 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2006 tja, må da ta av toppen. om det er dypt kan vel diskuteres, men er ikke det enkleste vist du ikke har verktøy og kunnskap Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen the man Skrevet Januar 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2006 Joa... Har riktig verktøy til det, kunnskapen er nok litt for liten til å få alt sammen etterpå i rullende tilstand uten hjelp av bekjente. Vil bare feilsøke litt mer rundt litt enklere problemer så jeg ikke plukker fra hverandre masse, skifter deler, putter det sammen igjen også er problemet det samme. Det blir sløsing med tid jeg ikke har akkurat nå. =/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen the man Skrevet August 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2006 Om noen lurte så var problemet nemlig stempelringene! Det jeg til slutt gjorde var å overhale hele toppen, skifte alle ventilene samt tettningene, slipe toppen og blokka, skifta alle pakkningene rundt toppen, skifta topplokks boltene og en del av skruene, skifta rådene og skruene til rådene, alle 3 stempelringene på alle 4 stempla og bunnpanne pakkninga. (Mens jeg hadde det oppe så skifta jeg også termostat.) Før overhalinga så brukte den nesten flere liter olje på mila enn bensin (litt overdrivelser men det var faktisk ikke langt unna, de fleste trodde meg ikke før de så det) men nå har den vært overhalt i snart 1 måned og har ikke brukt en eneste dråpe, jobber fortsatt med innkjøring! Totale omkostninger endte til slutt på ca. 5000 vil jeg tippe, det er jo ikke så galt for en motor så godt som ny. Jeg utførte da alt arbeidet selv med litt hjelp når jeg sto fast over telefon og med hjelp av en kamerat som er akkurat like grønn som meg på motor! Tror aldri jeg har lært så mye på 2 uker før og jeg syntes det var moro hele veien gjennom!:D Var et verksted som sa de kunne gjøre hele operasjonen for 32.000 hvor de da skulle skifte hele motoren med en "ny" brukt motor. Så! Penger spart, er penger tjent. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.