VCE Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 hvordan gjelder dette på 245? den har jo 185R14 som standard...men begg 245'ene jeg har, har 175R14 (og 225/45-17) Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 det er noe som heter 5% regelen. Den sier at man kan gå 5% opp eller ned i rulleomkrets i forhold til den som er oppgitt i vognkort NEI! dette er feil! Du kan bare gå ned i omkrets, ikke opp! Misvisningen skal være i "rett retning", dvs. den skal vise mer på speedo enn du holder, ikke mindre! ellers er det regler ang sporvidde ja, men.. det har jo også med innpress å gjøre! 175 vs 225 = 50mm * 2 = 100mm. men, så blir jo 100mm / offset i nav jeg må ærlig talt si jeg ikek har satt meg så mye inn i hvor mye man øker sporvidde, men.. regelen til vovlo har vel med at man skal ha de 10mm klareringene som b.t. krever. om man fikser den kanten som går innover, går dette fint! da kan man tom. kjøre spacers på e.polaris med 225 dekk, uten problemer! (2 x 20mm spacers). ps. grunnen til jeg påpekte at 225 er den mest riktige, er ditt utsagn: Hadde Volvo levert 17" til 240 hadde dem kjørt 215/45-17 som standarddimensjon. ps. jeg tror forøvrig ikke de ville kjørt mer enn 205, pga. på så late biler (originalt), trenger man ikke mer. Det er naivitet å tro at bredere og lavere profil alltid er bedre... (dog. brukes dekk som styling for tiden) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Refinement! Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 NEI! dette er feil!Du kan bare gå ned i omkrets, ikke opp! Misvisningen skal være i "rett retning", dvs. den skal vise mer på speedo enn du holder, ikke mindre! ellers er det regler ang sporvidde ja, men.. det har jo også med innpress å gjøre! 175 vs 225 = 50mm * 2 = 100mm. men, så blir jo 100mm / offset i nav jeg må ærlig talt si jeg ikek har satt meg så mye inn i hvor mye man øker sporvidde, men.. regelen til vovlo har vel med at man skal ha de 10mm klareringene som b.t. krever. om man fikser den kanten som går innover, går dette fint! da kan man tom. kjøre spacers på e.polaris med 225 dekk, uten problemer! (2 x 20mm spacers). ps. grunnen til jeg påpekte at 225 er den mest riktige, er ditt utsagn: . ps. jeg tror forøvrig ikke de ville kjørt mer enn 205, pga. på så late biler (originalt), trenger man ikke mer. Det er naivitet å tro at bredere og lavere profil alltid er bedre... (dog. brukes dekk som styling for tiden) Når det gjelder rulleomkrets kan du gå 5% opp/ned fra orig dim. Sjekk med BT om du ikke tror meg. Ved regning på sporvidde må en ta utgangspunkt i innpress, regner man på dekkbredde slik du har gjort blir det feil. Sporvidden måles fra senter til senter på felg, og det er her innprss kommer inn. Angående dekkdimensjon til 240 i 17" skal jeg ikke si noe skråsikkert, men kan vise til at 740 med samme "late" motorer ble anbefalt med 215-dekk fra Volvo. Om en merker forskjell fra 205 til 215 tror jeg heller er tvilsomt. At bredere/lavere dekk er bedre eller dårligere, skal jeg ha usagt, men MIN mening er at lav profil sammen med litt strekk er fint og funker til mitt bruk. Er du uenig er det helt i orden, så er vi ihvertfall eninge om at vi er ueninge! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 At bredere/lavere dekk er bedre eller dårligere, skal jeg ha usagt, men MIN mening er at lav profil sammen med litt strekk er fint og funker til mitt bruk. Er du uenig er det helt i orden, så er vi ihvertfall eninge om at vi er ueninge! Jeg mener at det finnes grenser for hvor bredt man skal gå, om det er ytelse man er ute etter. Det handler om uavfjæret vekt, rotasjonsmasse og masse "stygge ting", deriblandt også vannplaning. riktignok, har jeg null problemer med 225 dekk, men om du kjører en 240 med b19a (90 ville hk!), trenger du ikke 225 dekk! 205 eller 215 skal holde lenge, så lenge det er gode dekk.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.