Gå til innhold

avstand fra sikring til forsterker..?

Ranger emnet

PrOxY

Anbefalte innlegg

topic sier det meste vel.. jeg bare lurte ca hvor stor avstand sikringen/fuse eller hva det heter skal ha mellom forsterkeren og Y-adapter (strømadapteren).

mvh krister

Mistubishi Colt GLi 1,3 75HK 12Ventiler

Volvo 940 GL 2,3 131hk xVentiler

Vamp dc-12", plad3300d, plad412, 2x 6x9" magnat 4veis, panasonic spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste det jeg også, men måtte bare være helt sikker..... men hvis det hadde gitt litt bedre effekt å endre på det så hadde jeg jo gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, kan jo ta en offtopic i tilegg, fra cdspillen og forsterkeren skal det en liten tynn kabel som heter remote (blå)... hvis jeg har 2 forsterkere trenger jeg 2 kabler, det vet jeg, men jeg husker ikke helt hvor den kabelen skal... om det er fra cd spiller til forsterker eller og det er fra cdspilleren til noe annet... er ikke helt sikker...? help

og feks hvis jeg skal ha 2 kabler fra cdspilleren til forsterkerene hvordan kobler jeg den sammen ved spilleren? skal jeg bare tvinne metallet på kabelen og putte den inn i spilleren der den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har sikring ved batteriet(som du må ha) trenger du jo egentlig ikke en bak også da ;)

skal ikke ha sikring ved batteriet, men ent 2 secks skal jeg laste opp bilde så kan dere se om det er noe jeg mangler ( bortsett fra å koble elementetne til forsterkeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvorfor bildet blir så lite, men uansett her er det http://i33.photobucket.com/albums/d72/proxy87/kobling.jpg

håper dere forstår opplegget mitt... er det noe jeg mangler eller har gjort galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ha en sikring på nermt batteriet som mulig, dette har ingenting med ytelse, lydkvalitet eller noe som helst å gjøre annet enn:

Sikkerhet.

Si at du smeller bilen eller sliter/smelter hull på isolasjoen til den ledningen du har i motorrommet.

Denne kabelen vil da kunne komme i kontakt med karroseriet, og det vil da gå MYE strøm på steder du ikke vil ha mye strøm. Mye strøm lager mye varme, og vips har du en motorbrann i tillegg...

Å ha noen flere sikringer lenger inn i kretsen er fullstendig bortkastet dersom du ikke skal dele denne kablen opp i MYE mindre deler.

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det vil si at jeg trenger 3 sikringer til 2 forsterkere...? en sikring nærme batteriet og 2 sikringer ved hver forsterker?

jeg har jo egentlig ikke behov for mere enn 1 sikring eller?

jeg skjønner ikke detta helt, kan det ikke bare være slik som det er på bildet da? hvis det kommer MYE strøm gjennom pga kabelen går i ramma/jording så ryker vel de to sikringene som står på ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvorfor bildet blir så lite, men uansett her er det http://i33.photobucket.com/albums/d72/proxy87/kobling.jpg

håper dere forstår opplegget mitt... er det noe jeg mangler eller har gjort galt?

litt vanskelig å se der, men jeg tror jeg er med...

Hvilke kvadrat har du på ledningene? så lenge det er tilnærmet det samme på alle tre kan du fint sløyfe de to etter y-leddet, og heller legge en nærmt batteriet (det må du ha unansett)

-clio 1,4 R(øøøø)N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 53,5mm2 på den ene og de to små er på 21mm2

ok.. så lenge du ikke har planer om å strekke de opp og ned og rundtomkring trenger du ikke sikring på de... sikringen ved batteriet vil ryke lenge før de blir farlig varm ved en eventuell kortslutning...

men hvis du legger en 2mms kabel eller noe sånt for å drive f.eks lys bør du ha sikring på den...

-clio 1,4 R(øøøø)N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, kan jo ta en offtopic i tilegg, fra cdspillen og forsterkeren skal det en liten tynn kabel som heter remote (blå)... hvis jeg har 2 forsterkere trenger jeg 2 kabler, det vet jeg, men jeg husker ikke helt hvor den kabelen skal... om det er fra cd spiller til forsterker eller og det er fra cdspilleren til noe annet... er ikke helt sikker...? help

og feks hvis jeg skal ha 2 kabler fra cdspilleren til forsterkerene hvordan kobler jeg den sammen ved spilleren? skal jeg bare tvinne metallet på kabelen og putte den inn i spilleren der den skal?

- og siden jeg var å godt i gang...

remote-kabelen fra spilleren setter du i remote på den ene forsterkeren, så tar du en liten tynn kabel fra remote fra den første til remote på den andre (tok du an')

-clio 1,4 R(øøøø)N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uffda...

jeg forklarte det tydligvis som en trestokk.. beklager det...

jeg prøver igjen...

med de kablene du har trenger du kun sikring ved batteriet. Kort og greit.

remote-kabligen er ikke så komplisert, men litt vrient å forklare...

Du har en blå kabel fra spilleren. Denne må du enten bare forlenge eller dele i to dersom du har eletrisk antenne e.l.

Denne kabelen fra spilleren putter du inn i den riktige terminalen på en av forsterkerne. Fra den samme terminalen tar du en kabel inn i remote terminalen på den andre...

kan lage en fin paint tegning til deg hvis du vil ha det....

-clio 1,4 R(øøøø)N

Lenke til kommentar
Del på andre sider