Gå til innhold

OldSchool: 1968 Boble "Old Speed" prosjekt!

Ranger emnet


OldSchool

Anbefalte innlegg

Får lage en tråd om mitt luprosjekt også.

Kjøpt inn våren 2002 for den nette sum av 9000kr. En sliten men Eu ok 1300 som da hadde gått 155 000km. Jeg var kun den tredje eieren. Skulle bli min førstebil, hadde fremdeles litt over et år til jeg fikk lappen.

Det første som måtte gjøres var å rive ut all isolasjon innvendig og skifte vinduspakningene. Vann innvendig over tid er ikke sundt for metall eller inneklima. Panseret var bulkete så iløpet av vinteren ble ett nytt pusset ned og lakket i kjelleren. Nye sommerdekk i 165 - 15 ble kjøpt første høsten.

 

På våren 2003 ble stigbrettene byttet og ny eksos kjøpt. Dual glasspack for litt bedre lyd. Understellet fikk røde Konier foran og Cofab gassdempere bak. Lakken ble også freshet opp.

En stolt 18 åring med ferskt sertifikat testet grensene på svingete østlandsveier utover høsten Mange fine kvelder.....

 

Picture017_kopi.jpg

Våren 2003

 

En standard 1300 er ikke mye skyv og en litt friskere utgave ble mikset sammen iløpet av sommeren og høsten. En 1300 med 70 talls dobbeltportstopper, høvlede, doble Weber 36IDF og Bosch 009 fordeler med Ignitor el tenning. Sikkert ikke mer enn 50hk men jeg fikk det lille ekstra. En kald november dag sparket det igang. Moroa varte helt til en god og varm august dag i 2004 da en eksosventil knakk på vei til Volksfest i Oslo. 3500rpm på motorveien i 25+ ble litt for mye. Tilbake til originalt som sitter i ennå.

DSCF0317.jpg

1300 "GT" vinteren 2003/04.

 

Tok ikke lang tid før nye ideer dukket opp. Sommeren 2004 bestemte jeg meg for at Bobla mi skal flytte seg. Deler ble kjøpt inn fra USA og det virkelig prosjektet kom igang. Ting har tatt litt tid så jeg får ta status nå:

DSCF3218.jpg

Motoren pr dags dato.

 

Specs: 92mm Mahle sylindere og smidde stempler.

CB 69mm motvektsveiv

Eagle Cam 286 grader durasjon, .424" løft med 1.1:1 vippearmer

CB oljepumpe

CB oljesump 4 quarts

CB 044 topper: 40x35.5mm ventiler

Ny "doghouse" oljekjøler

Oljefilter skal monteres

Weber 36IDF forgassere med Hexbar link

Bosch 009 fordeler med Pertronix ignitor.

Bør gi litt mer skyv. Oljetrykk og temperaturmåler skal monteres.

DSCF3219.jpg

Toppene.

 

Ny forstilling med skivebremser skal jeg sette inn i morgen.

Specs på understellet slik det skal være pr 01.01.06. Dette er da "ready for action".

 

3/4" stab stag m. polyurethane foringer foran

org. VW skiver foran

røde koni foran cofab gas bak.

Camber compensator. Forhindrer den typiske svingaksel jekkingen.

Org trommelbremser bak.

Dekk pr nå er 165 - 15 sommer og vinter. Et par år gamle. Tiden vil vise hva som kommer på felg/dekk fronten. Er usikker på hva jeg skal gjøre. Må nok prøve ut med nye motoren først.

 

Skal kjøre med org gearkasse sålenge, men har ny Richmond 4.86 diff og nye lagre for å oppgradere hvis jeg vil.

 

Skal få opp blider av forstillingen i morgen.

Stay tuned for oppdateringer i tiden som kommer.

To bilder fra i sommer:

DSC02930.jpg

DSC02921.jpg

VW 1300, 1968

 

 

They don't make 'em like they used to,

I'll make them even better......

 

1968 Boble "Old Speed" prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og sansen for bobler!! men hvor ble alle av? mye tøffe før, sett fra en på jobb som var aktiv i boble miljøet før.. så mye tøft ,,husker en med hardtopp fra oslo,døds rå:) stå på ..fin bil

 

Tenker du rundt '97, eller før det? Husker iallfall at det var sykt mange senka, stylede Bobler da.

 

Lykke til med din. Fett prosjekt! :crazysant

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få lagt ut bilder av interiør etter hvert. Ikke gjort så mye der. Originalt bortsett fra gearspaket. Vinterbildet er tatt i Minneåsen påvei opp på Hurdalssiden. Minneåsen er en genial vei, sommer som vinter.

Skal ut i kulda nå og fortsette med understellet. Skal ta noe bilder der også.

VW 1300, 1968

 

 

They don't make 'em like they used to,

I'll make them even better......

 

1968 Boble "Old Speed" prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forstillinga klar til montering:

DSCF3298.jpg

 

Satte den inn i dag. Luftet bremsene og klar til kjøring. Litt annen følelse i bremsepedalen nå. Ikke lang trommelvandring :)

 

DSCF3299.jpg

 

Interiørbilde ble etterlyst. Som dere ser er alt originalt bortsett fra turteller, gearspak, brannslukningsapparat og cd-spiller.

 

Skal montere camber stag og bytte pakninger i bakakselen i morgen. Glær meg til å prøve dette på veien.

VW 1300, 1968

 

 

They don't make 'em like they used to,

I'll make them even better......

 

1968 Boble "Old Speed" prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha div målere ved siden av speedometeret. Til brytere kommer jeg til å lage et panel i stål. Vet ikke helt hvor jeg skal ha det ennå. Kanskje der radioen egentlig skal sitte. CD spilleren sitter der hvor den gjør fordi det satt en sliten radio der når jeg kjøpte bilen.

VW 1300, 1968

 

 

They don't make 'em like they used to,

I'll make them even better......

 

1968 Boble "Old Speed" prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår