Gå til innhold

Rettigheter ved kjøp/salg

Ranger emnet

pals

Anbefalte innlegg

Spørsmål: Hvis du selger en bil "som den står", kan kjøper komme tilbake med krav etterpå?

Jeg solgte en bil nettopp. Vi skrev kontrakt, der bilen ble solgt som forevist. Kjøper oppdaget etterpå en feil han mente jeg burde ha opplyst om. Jeg synes det var en bagatell, og nevnte glemte å nevne det. Nå kreves jeg for kostnadene med å reparere. Har noen vært borti tilsvarende?

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han har ingenting han skulle ha sagt. Hva slags feil var det da, for nyskjerrighetens skyld?

Kommer ann på... Hvist du viste om feilen har du opplysningsplikt ovenfor kjøper og han kan da kreve den utbedret med mindre det er noen han burde ha oppdaget ved inspeksjon av bilen før kjøp.. Som du sa så glemte du å opplyse om det så kan godt hende att han har noe å komme med.. Som forevist betyr ikke altid at man fraskriver seg alt ansvar. Trenger litt fler opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han har ingenting han skulle ha sagt. Hva slags feil var det da, for nyskjerrighetens skyld?

Motoren var ikke tett. Dvs at det jeg betraktet som svetting, ble betegnet som lekkasje av kjøper. Jeg hadde ikke vasket motoren før salget, så jeg prøvde ikke å skjule noe, og han oppdaget det ikke selv før etter en uke. Da hadde en mekaniker også sett over bilen i mellomtida uten å bemerke noen lekkasje. Etterpå har han altså lokalisert en lekkasje i bakkant av veiva.

Jeg er enig i at jeg selvsagt skulle sagt fra, men som sagt var dette en bagatell for min del.

Det må også nevnes at dette ikke er noen ny bil. Den har gått nærmere 300k og er 15 år gammel. Men fremdeles mye bil igjen.

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev kontrakt, der bilen ble solgt som forevist.

Det må også nevnes at dette ikke er noen ny bil. Den har gått nærmere 300k og er 15 år gammel. Men fremdeles mye bil igjen.

Kjøperen er en I d i o t som kjøper en bil som er på slutten av levetiden sin, kjørt 300.000km og tror han skal få bil i topp tilstand.

Dersom bilen er i dårligere tilstand enn hva som kan normalt forventes i forhold til alder og kjørelengde kan kjøper kreve refusjon/reperasjon.

Dersom en 15 år gammel 300.000km bil svetter olje så er ikke det mer enn det forventes.

Fortell kjøperen at man får det man betaler for!!

Nye biler selges i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pliktig å fortelle om feil som du vet om, som kan påvirke kjøpet. Men det som også er viktig, er at prisen står i forhold til varen. Har du eksempelvis solgt en 1990 modell Golf2 til 10.000,- som lekker litt olje, vil ikke kjøper komme noen vei i en sak. Har du derimot tatt 30-40.000,- kan han forvente en strøken bil, og da stiller du svakere.

At en bil som har rundet 300k km svetter er ikke uvanlig. Hvordan er oljeforbruket? Hadde jeg vært deg, ville jeg sagt at du ikke så på svetting som noen alvorlig feil, at han har hatt mekaniker til å se på bilen som ikke har kommentert det, og at prisen står i forhold til produktet. Man kan ikke forvente en feilfri bil, ei heller kan man regne med å få med seg alle feil før et kjøp. Og slik er det å kjøpe/selge privat. Så lenge dette er den eneste feilen du vet han vil finne, så stiller du nok sterkt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at kjøper har en dårlig sak dersom jeg står på mitt. Men jeg skulle selvsagt ha fått med alle detaljene. Definisjonen mellom lekkasje og svetting, noen?

Nå var dette en litt spesiell bil, som jeg fikk over 60k for. Store Volvoer blir ikke gamle like fort som andre biler.. Jeg tror nok at jeg satser på å bli enig om et kompromiss. I alle fall så lenge han oppfører seg som folk.

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det simring på veiva ut mot girkassa som svetter/lekker da?

Må vel ned med girkasse og ut med kløtsjen for å komme til!? Om man kan mekke og har plass, eller har gode kontakter så er det vel i utgangspunktet grei skuring på en gammal vovlo. happyhappy

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider