Gå til innhold

Mitsubishi Lancer Evolution Infotråd


eiriksmil

Anbefalte innlegg

Synes det ikke er så dyrt jeg, når bilen koster +/-400000, så spiller det ikke så stor rolle om clutchen koster 5 eller 7000 så lenge det er et bra produkt. Altså at den ikke ryker etter altfor kort tid. Jeg kjøpte nytt svinghjul fra Neby (mekanikeren til walfridson) Husker ikke hva jeg betalte for det, rundt 1500.

Trykkplaten er fra Ralliart og lamellen er en organisk lamell fra Helix. Jeg kjøpte dette fra en kar i sverige, mener og huske at jeg betalte 3000 svenske for den. Helix plata synes jeg er skikkelig bra, hadde slik i Mazda'n også, den har vel godt vel 2 år med 1,5 kilo i ladetrykk nå. Dette med orginal trykkplate, og fungerer feilfritt, aldri måtte ha opp kassa heller. Det virker det som mange med sinter må gjøre, jeg har da hatt opp en del GT-R'er som har gått med slik clutch i hvertfall.

Dette er i hvertfall det oppsettet jeg kjører med, og er veldig fornøyd med det. Pedalen blir litt tung, men det er en vanesak. Men organisk lamell slipper du det sinterclutch tullet med unødvendig slitasje på drivverk og dårligere kjørbarhet. Jeg mener mye av cluet er å ha en bra trykkplate.

Ikke mange med firehjulstrekk i rally/motorsport som bruker sinter lenger, tar for hardt på drivverk. Skal du sette bort skruinga på verksted så blir jo det noen kroner, kan ta litt tid hvis du ikke har hatt ut evokasse før.

Men det kan jeg jo hjelpe deg med hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hele Evo VII drivlinjen er ganske dårlig, når det gjelder holdbarhet. Kunne sikkert klart 800 bhp og de, men hvor lenge er spørsmålet, ikke om.. USDM Evo VIII er jo som kjent basert på JDM VII. Og USDM bilene har hatt en god del problemer med clutch og girkasse. Sikkert fordi mange av dem er vant til automat, og fordi mange av dem er 16-20 år gamle. Unnskyld så meget dersom jeg formulerte meg dårlig.. Men, clutchene og girkassene tåler langt mindre enn STis. I tillegg er JDM og UKDM Evo VIII kassene 6-trinns, mens EDM og USDM er 5-trinns. 6-trinns kassene var problematiske i 2003, da de var nye, men i 2004, da de kom i USDM Evo MR, var de oppgraderte. Samme med JDM/UKDM Evo VIII kassene.. 2006 Evo-serien har derimot langt bedre girkasse enn noen av forgjengerne, og sammen med MIVEC-motoren begynner de å bli ganske bra når det gjelder daglig kjøring. Jeg leser ofte om USDM VIII eiere (må ikke forveksles med USDM RS eller MR, dette vet du vel) som smelter clutchen, bilen bryter ned for dem under vanlig kjøring, turbo som cracker, trans som går helt koko, og forhandlere som nekter å godta reklamasjonen/garantien.. Evo VIII må behandles med en viss varsomhet, og du må vite hva du gjør når du kjører den.. Mye kan lett gå galt..

Akkurat nå leste jeg jo på EvolutionForums.com om en som hadde clutch problemer.. Men hva vet jeg? Jeg er jo bare mindreårig...

 

Du skriver jo her akkurat det jeg prøver og si! En haug i feite 16-20 år gamle amerikanere som ikke kan og kjøre bil, lang mindre kjøre uten automat.

Hvis du kan vise meg en firehjulstrekker som tåler at du står på 6-7500rpm og vipper clutch for å være en skikkelig F n' F streetracer som på tv, og samtidig ha en drivlinje som tåler dette over tid, så skal du få en smil av meg.

Og jeg har hatt subaru selv jeg, var ingen udødelig clutch i den heller.

Tror du mange av disse 16-20 år gamle racergutta som du leser om bryr seg mye om å legge preload på kassa for å spenne drivverket for eksempel?

Du kan sikkert lese deg til mye på sidene dine, men husk at det fins mye smurfer som aldri skulle hatt noen evo til å begynne med.

At du har lest om alle JDM/UKDM'er, EDM'er og USDM'er i hele alfabetet, så vil ikke det si at en evo har ei dårlig girkasse. Amerikanere er amerikanere. Han du akkurat sa du hadde lest om, har sikker mista en bigmac under clutchpedalen, og bare slura seg i vei, og gira så synkroringer og drev spruter. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo her akkurat det jeg prøver og si! En haug i feite 16-20 år gamle amerikanere som ikke kan og kjøre bil, lang mindre kjøre uten automat.

Hvis du kan vise meg en firehjulstrekker som tåler at du står på 6-7500rpm og vipper clutch for å være en skikkelig F n' F streetracer som på tv, og samtidig ha en drivlinje som tåler dette over tid, så skal du få en smil av meg.

Og jeg har hatt subaru selv jeg, var ingen udødelig clutch i den heller.

Tror du mange av disse 16-20 år gamle racergutta som du leser om bryr seg mye om å legge preload på kassa for å spenne drivverket for eksempel?

Du kan sikkert lese deg til mye på sidene dine, men husk at det fins mye smurfer som aldri skulle hatt noen evo til å begynne med.

At du har lest om alle JDM/UKDM'er, EDM'er og USDM'er i hele alfabetet, så vil ikke det si at en evo har ei dårlig girkasse. Amerikanere er amerikanere. Han du akkurat sa du hadde lest om, har sikker mista en bigmac under clutchpedalen, og bare slura seg i vei, og gira så synkroringer og drev spruter. :thumb

 

Hehe. Måtte le litt av den :)

Clutchen på Evo er ikke heelt god... Du må bruke litt hue for å kjøre den.. If you see my point.. ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er poenget mitt, du må bruke innsiden av hodet når du kjører en bil, samt hvordan du som værken har førerkort eller evo kan sitte og mene det.

Hvorfor er det folk evolutionforums som bestemmer om den er dårlig eller ikke, når folk flest ellers i verden synes og kunne klare og bruke det samtidig som det holder. Er jo ikke samme modellen som selges i denne verdensdelen en gang.

Skjønner du?

Det blir for dumt at du skal sitte her og være den stor informasjonskilden. Når du ikke har noe erfaring selv, og de du har hørt det fra kjører en annen bil, med annen spec og har en helt annen kjørekultur.

Men det spiller ingen rolle for meg hva du mener er dårlig og ikke, når jeg som faktisk har den aktuelle biltypen og skrur på det selv vet at det i praksis fungerer bra.

Men stå på og les å lær, vær nyskjerrig, det er slik man lærer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger en clutch etter bruksområdet.Jeg har kikka på Exedy twinplate clutch,men den har ingen i Rally Norge hørt om.Sikkert en bra clutch men jeg gidder ikke alt stresset det blir hvis noe går " åt skogen" . Jeg trenger en clutch som tåler rundt 600Nm.Det er her problemet kommer...sinter er da det som alle kommer frem til er det beste for å tåle momentet.Her er kjørbarhet satt i annen rekke.Jeg bruker Evo'en til hverdags..til og fra jobb,i jobb og på fritid.Ved å bruke en Sinter clutch til Norsk kø kjøring mellom Oslo og Drammen,vill jeg ikke ha noen clutch igjen når jeg kommer frem!

 

Hvis Ralliart clutchen tåler momentet,og ikke brenner opp i kø kjøring,så kjøper jeg den.

Og jeg tar gjerne imot hjelp til bytte av clutch og synkroringer.hint hint (mazda gt-r)

 

Kan du..eller gidder du å sjekke opp litt med dine kontakter ang. pris på clutchen og evt synkroringer?. mener jeg har en pull type clutch.

 

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg nok gjøre, kan hende det tar litt tid. Driver med vogntogførerkort om dagen serru.

Må du bytte alle ringene, eller er det bare på noen gir den er lei?

Den clutchen skal ikke være noe problem på en steg 1 evo, men jeg kan sjekke litt ekstra hvis du vil.

Kjører du mye på stripa, eller mye harde starter?

Altså starter med 5000++ rpm og vipper clutch? Hvis ikke er jeg veldig sikker på at denne clutchen holder.

Du burde oppgradere til evo7/8 clutch, og da må du også bytte svinghjul da det er 10mm større. Hvis du ikke har et slik svinghjul fra før da?

Veldig greit og gå over resten av kassa samtidig når den først er oppe, se over lager og slik. Er sjelden det er noe problem, men greit og se over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har få eller aldri noen riv start med bilen.Kan jo hend det blir noen i sommer da jeg skal på bane med den.Angående synkroringene så gjelder dette 4-5 gir og revers.Den er litt treg når jeg girer fort og får ofte skraping hvis jeg ikke mellom gasser ved nedgiring fra 5 til 4. Jeg har det ikke travelt med skifte av clutch elle synkroringer.

 

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke litt og komme tilbake til deg. I ditt tilfelle, steg 1 evo med vekt på kjørbarhet i trafikk, samt og kunne piskes rundt bane er nok denne clutchen det beste og rimeligste alternativet.

Kan være at det bare er noen tynne shims som ligger inntil synkroene som er slitt eller blitt kantete i ditt tilfelle, men det ser vi når vi evt får delt kassa.

Tar kontakt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen clutch på noen bil holder for annet enn normal kjøring! (hva er normal kjøring?) knock

Jeg hadde på TME min en Hks racing clutch! Den skulle klare

400hk og 500Nm hvertfall!

 

Men... det gjorde den ikke... Ikke så lenge man brukte bilen litt hardere enn

normalt.. Og hvem kjører som en engel i all tid når man har trimmet bilen??

 

Den begynnte å skil over for meg.. Og han som kjøpte bilen etter meg klarte å brenne den av helt (etter det jeg hørte)!

 

Exedy er en meget bra clutch. Denne er meget populær i England, USA og fremfor allt i Japan! kan annbefales på det varmeste. Finnes i mange utgaver og funker til det formål man ønsker den til..

http://www.jdmgarage.no "Norges største leverandør av banebiler"

http://www.driftmonkey.no "Fashion For Drifters"

http://www.timeattack.no "Norges raskeste serie"

http://www.d1gp.no "D1 Grand Prix"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår