Gå til innhold

Pigg vs piggfritt og pressens forvrengning av fakta

Ranger emnet


Kebab gud

Anbefalte innlegg

HEHEHEHEHE!!! morsom den Volvo historien ja, godt med fantasi:D

 

Kjørt nå i 7 år med piggfritt, hovedsaklig fordi vi har noe som heter piggdekk avgiften her i selve Oslo. Oslo har som regel bare sørpe føre og noe isete føre. og Piggfritt Funker. Kjørte til Norefjell ifjord med samme dekkene (BridgeStone) og det gikk helt supert (masse løs snø ), men jeg veit av erfaring og forskjell at piggfritt kan IKKE erstatte piggdekk. Tror dere ikke det?? Nei vel, kjør 2 like biler med like dekk og lik hastighet på isete føre og sjekk bremselengden, etter det kan dere dømme hva som er best.

NÅ-BMW E61 07 520DT

x -Toyota Yaris 05 TS Turbo

x -Ford Escort 16 V STV 98

x -Mazda FD3S 94 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

*****er!! noen her som faktisk har kjørt volvo 245GLT med B230E motor på vinterføre med nye dekk??

 

Noen som faktisk har vert på billøp og sett hva som hevder seg??

Samle fakta før dere uttaler dere,volvo 240 er i ferd med å bli en legende i motorsportsamenheng.

Er det tilfeldig at mange andre biler som brukes i motorsport går med 240 understell og drivverk(litt modda selvfølgelig)

Uvitende duster!!!

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon:

 

Ikke alle steder er det nødvendig å kjøre med piggdekk.

Ikke alle sjåfører føler at de trenger piggdekk uavhengig av føre. De annpasser kjørestil til forholdene og utstyret, noe også sjåfører med piggdekk gjør.

 

Kjører man stort sett i Oslo og omegn er farten og føret stort sett passe for piggfrie dekk. I tillegg har man jo piggdekkavgiften i storbyer som gjør piggdekk enda dyrere. Med tanke på luftkvalitet i storbyer synes jeg dette er riktig, for luften blir dårligere når piggdekk river opp asfalt. Jeg har større forståelse for piggdekkbruk i grisgrendte strøk.

 

Noen steder må man ha piggdekk for å komme frem. Eksempelvis når jeg skulle på hytta, og veien var dekket av underkjølt regn. Da var piggfrie dekk helt ubrukelige. Skle forbi avkjørselen i gangfart, og hadde jeg hatt piggdekk hadde det gått helt fint. Dog anpasset jeg farten til forholdene, og etter å ha kjørt 140km på bar asfalt var det helt greit å kjøre veldig pent de siste meterne. Ville heller ta det pent det siste stykket enn å høre på piggene som sleiker asfalt 10-15mil i 120-150km/t. Men på is er det kun pigger som gjelder.

Alt annet føre mener jeg piggfritt er bedre. Å kjøre etter forholdene gjelder uansett.

 

Videre vet jeg at de fleste gode piggdekk ikke mister ikke piggene veldig kjapt selv ved hard bruk, så lenge dekkene blir riktig innkjørt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon:

 

Skal bare slenge inn en liten link:

http://www.motor.no/pdf/48-55%20VINTERDEKK-TEST_MO80.pdf

 

Her kan vi blant annet lese ut at piggfrie dekk har kortere bremselengde på våt asfalt enn piggdekk, ikke veldig overraskende.

Beste piggfrie stoppet to meter før beste piggdekk.

Bytter vi til snø er forskjellen bare en halvmeter.

 

Kommer man seg derimot ut på isen stopper beste piggdekk 14 meter før beste piggfrie, det er en forskjell man merker. (Her var også hastigheten lavere på is, så de piggfrie kommer "bedre" ut av denne sammenligningen)

 

Jeg mener helt klart at piggdekk er overlegent, men jeg velger fremdeles å kjøre på piggfrie dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt er minst like bra om ikke bedre enn piggdekk på alle områder unntatt is. Siden der jeg bor er mest is så kjører jeg pigg. enkelt å greit. Tar du is med vann oppå. Noe som er meget vanlig på slutten av vinteren i bygda på trøndelag. Så har ikke piggfritt sjangs. Så dekka du velger må passe til området du kjører mest på..

bløt is er piggfridekkenes nemesis enda.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også at det kondemneres langt færre biler på sommerdekk. Altså flest ulykker skjer på vinteren...

 

 

Vil tro at en av grunnene til at flest gammle biler (med eller uten piggdekk:-)) kondemneres i vinterhalvåret har en del med veiavgiften å gjøre!

 

At pressen forvrenger fakta er vel ikke noe nytt for oppegående mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*****er!! noen her som faktisk har kjørt volvo 245GLT med B230E motor på vinterføre med nye dekk??

 

Noen som faktisk har vert på billøp og sett hva som hevder seg??

Samle fakta før dere uttaler dere,volvo 240 er i ferd med å bli en legende i motorsportsamenheng.

Er det tilfeldig at mange andre biler som brukes i motorsport går med 240 understell og drivverk(litt modda selvfølgelig)

Uvitende duster!!!

 

ja har hørt at solbergs nye subaru har 240 understell! det var visst så overlegent!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har hørt at solbergs nye subaru har 240 understell! det var visst så overlegent!

Slik som jeg ser det liker ikke du volvo bare for de at det er laget i sverige og ser ut som en container på hjul.

Ser det også slik at du umulig kan ha skrudd plagsomt mye bil,for det går an å kjøre svinfort i en gammel volvo.

Var på Lonke en gang,der var det volvo 240 som gjald,de kjørte fra wrcbiler og allt mulig.

Hadde trodd at RS cosworth med 500BHP skulle kjøre fra 240 ene,men nei.

Var forresten medbedt av castrol som VIP gjest,så jeg har fullt innsyn i hva som befinner seg i bilene rundt om i Norge.

Visste du at de fleste løpsriggede RX7 går med 240 understell??

Det er bare karosseriet og motorene som ikke som ikke er volvo 240.

Kom ikke her å si at det ikke går an å kjøre fort i en gammel volvo.

Fjott.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke skrudd plagsomt mye bil nei!

må bare kom med den 245 din da...se om den henger på veien så overlegent...! prøv mot lexusen min...tror fort du faller av lasset da ja! og hva legger du i 240 understell da?? mener du at en rx7 og en volvo henger like godt på veien pga at de har samma understell? fjott

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke skrudd plagsomt mye bil nei!

må bare kom med den 245 din da...se om den henger på veien så overlegent...! prøv mot lexusen min...tror fort du faller av lasset da ja! og hva legger du i 240 understell da?? mener du at en rx7 og en volvo henger like godt på veien pga at de har samma understell? fjott

Sier ikke at de har samme understell.

Mazdaunderstellet tåler ikke å bli brukt i billøp,derfor brukes deler fra volvo fordi at det er bedre.

Det jeg legger i understell er forstilling dempere stabstag,sånne ting.

Skal vere enig i at original 240 ikke er noe serlig,men knallstiv 240 med 18"ere, senket 60mm. det er det få biler som matcher selv i dag.

Har vert på en del billøp(VIP gjest for castrol) og sett selv,det var også sierra cosworther og BMW E30 som gikk med deler fra volvo.

Har du noen gang kjørt racingrigga volvo??

245` n min har gått 360000 og står for øyeblikket på 14" stålfelg uten senkesett,skal selge den nå,eller vrake den og kjøpe meg en 244 med turbo.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...nå er vi vel over på noe annet enn det startet med egentlig... var din 245 som var så overlegen...men faen får da de meste biler til å henge godt på hvis en stiver de opp nok...se bare på den brune caprien som kjører i gatebilserien...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...nå er vi vel over på noe annet enn det startet med egentlig... var din 245 som var så overlegen...men faen får da de meste biler til å henge godt på hvis en stiver de opp nok...se bare på den brune caprien som kjører i gatebilserien...

 

Vil bare frem til at volvo 245 er knallgode på vinterføre,pga. bakjhulstrekk og gode dekk og gal fyr bak rattet.

Den er helt konge å ligge i sladd med.

Det blir også litt for domt å samenligne en lexus is sport med en 88modell familiebil,men på vinteføre på svingete veg skulle kjørt fletta av lexusen.

No offence. :hello:

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare frem til at volvo 245 er knallgode på vinterføre,pga. bakjhulstrekk og gode dekk og gal fyr bak rattet.

Den er helt konge å ligge i sladd med.

Det blir også litt for domt å samenligne en lexus is sport med en 88modell familiebil,men på vinteføre på svingete veg skulle kjørt fletta av lexusen.

No offence. :hello:

 

hehe...fae'n heller! du hadde ikke hatt sjangs! :biker

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår