Gå til innhold

Pigg vs piggfritt og pressens forvrengning av fakta

Ranger emnet


Kebab gud

Anbefalte innlegg

kjører piggfritt pga føler jeg berhersker det like bra!

de som abolutt må kjøre pigg er vel dårligere bilførere med liten tro på seg selv!

jeg bor på en plass midt uti skogen der det er mange bratte bakker, privat veg på ca 4km = ingen salting/strøing ( bra det, men mye glatt is), MYE snø/dårlig føre.. :( Men synd du sier alle oppi bygda hær er dårlige bilførere uten tro på seg selv fordi vi kjører pigg! var 2 folk som kjøpte seg piggfri dekk hær en vinter for ca 2 år sia, ALDRI mer piggfri dekk sa begge to, etter en vinter med mange turer i grøfta, og gåtur heim fordi di ikke kom seg opp bakkene.. så tenk deg litt om før du sier noe slik ***** :mad:

etter min mening så passer piggfridekk best for byfolk som bare kjører i saltede bygater (litt satt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Piggfritt er bedre å kjøre med på bar asfalt.

Hvor ofte er det is på veien i bykjernene??

No har eg kjørt litt lengre turer over fjellovergangane den siste månaden.

Eg er glad for at det var piggdekk på den bilen eg kjørte, sjølv om eg har piggfritt på privatbilen min.

 

Alt til si tid.

Hadde eg bodd en plass med masse minus heile vinteren, hadde eg nok hatt piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor på en plass midt uti skogen der det er mange bratte bakker, privat veg på ca 4km = ingen salting/strøing ( bra det, men mye glatt is), MYE snø/dårlig føre.. :( Men synd du sier alle oppi bygda hær er dårlige bilførere uten tro på seg selv fordi vi kjører pigg! var 2 folk som kjøpte seg piggfri dekk hær en vinter for ca 2 år sia, ALDRI mer piggfri dekk sa begge to, etter en vinter med mange turer i grøfta, og gåtur heim fordi di ikke kom seg opp bakkene.. så tenk deg litt om før du sier noe slik ***** :mad:

etter min mening så passer piggfridekk best for byfolk som bare kjører i saltede bygater (litt satt på spissen)

 

de overvurderte vel seg selv da de kjøpte piggfritt da vettu!

har selv bodd alle mine år på oppdal...hvor det ikke er akkurat mye salting... og er vel også kjent plass for mange slags fører eller hva?? ALDRI hatt problemer! ALDRI! kjørt uten pigg alle år!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de overvurderte vel seg selv da de kjøpte piggfritt da vettu!

har selv bodd alle mine år på oppdal...hvor det ikke er akkurat mye salting... og er vel også kjent plass for mange slags fører eller hva?? ALDRI hatt problemer! ALDRI! kjørt uten pigg alle år!

og du e ubeseira verdensmester i å kjøre bil? aldri sklidd på glatta, aldri kræsja, aldri måtta bråbremse fordet du ikkje he konsentrert deg nok.....

 

e stor forskjell på biler kor go dei e på vinterføre, men dekka og er viktig....mora mi he ein mitsubishi lancer 95modell automatgir me ingenting fancy som antispin osv, den he piggdekk, naben våra he heilt ny 2005modell ford focus med alt fancy som antispin osv, men nettopp, piggfrie dekk......og opp til husa våra he vi en ganske bratt og lang bakke og gjett ken som blir ståandes halveis i bakken og spinne for så å prøve å rygge opp men mislykkast i det? det er ivertfall ikkje goe gamle lanceren.......stå på folkens, diskuter vidare, dokke verte aldri enige uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt lappen siden i 93 og har alltid kjørt med piggfritt. Driver med skihopping så jeg er en del "utenfor allfarvei", men har aldri hatt problemer. Et par ganger jeg ikke har prøvd å komme opp siste kneika opp til bakken, men har aldri vært den eneste. Kjører mest inne i Oslo og motorvei og da er det våt asfalt.

 

Hvis du tar to bremsetester fra 60, en på våt asfalt og en på is og legger disse sammen, vil du mest sannsynlig få kortest samlet bremselengde med piggfritt.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DCA: kom å fortell meg at jeg er en dårlig sjåfør med lav selvtillit når jeg spinner fra deg i Tromsø/Narvik (byer som begge to består av 90% oppoverbakke, og mye is på vinteren) mens du "rygget" i bilen bak deg full av selvtillit :lol

 

Vi får ta en test. Jeg med 18" piggfritt og RWD Cabriolet i Narvik, mot deg med ditt :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her endte diskusjnen: pigg visa piggfritt.

Var vell ikke helt hva som var saken.

 

Men uansett, jeg har kjørt piggfritt i 10År på østlandet, 1 gang kom jeg ikke opp seterhøys bakken på holtet i oslo.

 

Ok, ikke mangesom vet om den bakken, men den er bratt, og kan vel ikke regnes for vanlig vei, siden den er for bratt.

 

Gikk over til piggdekk nå for litt siden, og jeg er skremt om hvor mye bedre opbresing og side stabilitet det er i piggdekk fram for piggfritt.

Må bare si, det er ikke framkommligheten som er probleme på vinterføre.

Jeg komer let opp Lambertseterbakken med 10cm nysnø og sommerdekk (gjorde det i første snø fall i år)

 

Og dere ser hva slags bil jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg kjører til jobb 0545 så pleier det være is rundtomkring. Kjører lite/ingenting i bykjerna (ikke at den er så stor heller). Jeg kunne sikkert valgt piggfritt men da hadde jeg nok måtte starta kjøringa mi MYE tidligere for å avpasse farten etter forholdene.

 

Det med at en trenger lengre bremsestrekk med piggdekk er greit det. En skal alltid ha nok avstand/fart til å greie å stoppe på den delen av veien som en ser. Å ligge klistra oppi rumpa på biler på vinterføre er ikke smart og om en da "feilberegner" bremselengden har en bare seg selv å skylde på, IKKE dekka ...

 

Jeg bruker pigg og ett sett holder mere en en sesong. Den som trenger 5 sett piggdekk pr vinter bør vurdere kjørestilen sin om han synes dekkforbruket er for høyt ...

 

Og til dere som synes dette er en *****isk tråd : GÅ VEKK!! Fullt mulig å ikke måtte svare/lese alle poster da. Og i og med at dette er ett diskusjonsforum med en grei horv nye brukere hver uke så gjør det meg ingenting at ett tema kommer opp flere ganger. Alltid noen synspunkter som ikke kommer frem i "gamle" diskusjoner.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg bruker pigg og ett sett holder mere en en sesong. Den som trenger 5 sett piggdekk pr vinter bør vurdere kjørestilen sin om han synes dekkforbruket er for høyt ...

 

heilt enig.....mudern hadde piggdekka i 9 vintra, blei kast i eit par av dekka så vi skifta die ut i år.....var som nye dei hadde det ikkje vore for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du e ubeseira verdensmester i å kjøre bil? aldri sklidd på glatta, aldri kræsja, aldri måtta bråbremse fordet du ikkje he konsentrert deg nok.....

 

 

har aldri kræsja,kjørt i grøfta og slik nei...måtte bråbremse noen ganger ja pga folk foran har bråbremsa! ubesiera verdensmester kan jeg ikke si nei for har aldri deltatt!hehe men har som sagt aldri vært ut for no nei! :w00t

 

tommy erwin: har kjørt piggfritt siden jeg var 16.. blir 22 om 10 dager...6år...-et halvår uten lappen! det blir 5 og et halvt eller? og ja det er alle mine år som jeg selv har kjørt bil! før det satt jeg på, for det meste ivæffal!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.012 biler med piggdekk ble registert skadet og reparert, mens 761 ble kondemnert.

For biler med piggfrie vinterdekk ble 10.496 reparert, mens 606 ble kondemnert.

4.866 biler med sommerdekk ble registert skadet og repartert, mens 143 ble kondemnert.

 

Konklusjon:

Kjør sommerdekk, det er tryggest. Alle som kan noe om statistikk vet at sånne tall er helt ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.012 biler med piggdekk ble registert skadet og reparert, mens 761 ble kondemnert.

For biler med piggfrie vinterdekk ble 10.496 reparert, mens 606 ble kondemnert.

4.866 biler med sommerdekk ble registert skadet og repartert, mens 143 ble kondemnert.

 

Konklusjon:

Kjør sommerdekk, det er tryggest. Alle som kan noe om statistikk vet at sånne tall er helt ubrukelige.

 

Santsåsant!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le eg...

 

Valg av dekk er jo fårskjellig... Du må tenke på ka bil dekka ska på, kor ein skal kjøra, osv.. Å ikkjeminst sjåføren

 

Har prøvd ut d mesta på vinterføre: Sommerdekk, heilårdekk, Mud dekk(knastedekk), piggdekk og piggfritt... Vil sei at kjører ein i bygater vil ein ikkje ha bruk får pigg... men ska ein møje øve fjelle så er d ein fårdel med pigg(har kjørd ein del øve haukeli vinterstid)

 

Å husk... dekk er vitenskap... samma dekktype kan variera fra bra te dårlig på to fårskjellige biltyper...

 

 

Kjør itte fårholda folkens

 

Go Hjul

tåffår - 928 52 178

Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway

SJ413 - Vitara`n

Min erfaring med Volvo,er att efekten er helt uten betydning.Den er livsfarlig å kjøre,og bør nytes stillestående.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pigg og ett sett holder mere en en sesong. Den som trenger 5 sett piggdekk pr vinter bør vurdere kjørestilen sin om han synes dekkforbruket er for høyt ...

 

.

 

 

NEi sier litt om føret her.. har hatt det glatt 2 dager hittils i vinter... assfalt assalt og atter assfalt gjør sitt med et piggdekk.. og dessuten så er det mye tryggere med piggfritt enn piggdekk på asfalten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår