Gå til innhold

kjøre E30 på høyfjellet? help me out...

Ranger emnet


Limkork

Anbefalte innlegg

Hadde ca. elleve turer på høyfjellet med min gamle 1987 Mercedes-Benz 230E ifjor vinter. Hadde splitter nye Bridgestone Noranza piggdekk. Ellers ingen hjelpemidler utover styring, bremser og gasspedal.

 

Hadde én nestenkollisjon. En svenske i Saab 9-5 som plutselig bremset noe veldig for å kikke. Sto på stive hjul ned en veldig glatt bakke i ca. 10 km/t. Siden jeg blinket med lyshornet kjørte han. Hadde uansett ikke blitt noen særlig stor kollisjon.

 

Mine foreldre synes det var helt greit at jeg kjørte opp og ned til Hovden, Ljosland, Bortelid og andre fjellbygder på sørlandet i bilen min. Kanskje de ikke var glad i meg? Uansett gikk det helt topp med meg, så bare du er klar over at du kjører en 20 år gammel bil og handler utifra det, burde det gå greit. I 1985 var det sikkert kjempestas å kjøre BMW 320i på fjellet :)

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde ca. elleve turer på høyfjellet med min gamle 1987 Mercedes-Benz 230E ifjor vinter. Hadde splitter nye Bridgestone Noranza piggdekk. Ellers ingen hjelpemidler utover styring, bremser og gasspedal.

 

Hadde én nestenkollisjon. En svenske i Saab 9-5 som plutselig bremset noe veldig for å kikke. Sto på stive hjul ned en veldig glatt bakke i ca. 10 km/t. Siden jeg blinket med lyshornet kjørte han. Hadde uansett ikke blitt noen særlig stor kollisjon.

 

Mine foreldre synes det var helt greit at jeg kjørte opp og ned til Hovden, Ljosland, Bortelid og andre fjellbygder på sørlandet i bilen min. Kanskje de ikke var glad i meg? Uansett gikk det helt topp med meg, så bare du er klar over at du kjører en 20 år gammel bil og handler utifra det, burde det gå greit. I 1985 var det sikkert kjempestas å kjøre BMW 320i på fjellet :)

 

Må bare si en ting til. Jeg synes du burde kjøre. Kjør forsiktig og ikke gjør noe overilt selvfølgelig, men ta turen i din egen bil. Du får masse erfaring på denne måten. Og ikke kjør hjem 1. januar. Iallefall ikke med en gang. Isåfall bør du tenke på at du skal kjøre neste dag og feste utifra det.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare og gi gass.. det er jo ikke bilen som er et problem, det er stort sett bare dekkene, sporvalg, og ikke minst sjaføren.. det er jo ikke noe glattere på fjellet enn det er andre steder.. de glatteste temperaturene er jo rundt 0 greder.. jo kaldere det er jo, mindre glatt blir det jo.. er jo bare og ta det med ro. og ha fart der det trenger og ha fart.. vaske dekkene da man nærmer seg fjellet gjør jo ingen ting.. få ut asfalt støv salt og dritt.. vaske dem orgentlig i avfetting eller noe sterkt noe, hjelper mye på gummien.. hadde det vært meg, hadde jeg gledet meg med bak hjulsdrift på fjellet.. hehe..;) kjør bredt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha.. LOL bor selv i valdres.. kjører sierra stasjonsvogn uten sperre. med oppbrukte 1 år gamle piggdekk. senket. og tung gassfot.. GÅR HEEEEEEELT FINT!!! kjører anen hver helg distansen valdres/lørenskog. stått fast en gang. det pga ikke brøyta siste kneika opp mot huset. så traversen ble snøplog:P

 

hellers går det helt fint om man bruker huet når man kjører. tar god fart og ikke er redd for en sladd..

 

har luggi breit forbvi en NY BMW 5 serie i en oppoverbakke sving.. han kom ikke opp. jeg med mangel på pigger bare sladda fint forbi. hehe.. å gjett hvor den bmwen var fra da.. jooo OSLO:: hahaha... lær dere å kjøre!! byfolk

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staven apartments er så vidt jeg veit helt i bunnen av heisene.. Så det kan da umulig være noe problem å komme seg fram dit.. Det blir saltet nesten helt til Hemsedal sentrum. Med dei "fordelene" det gir. :mad:

Går nok bra å kjøre oppover.. Skal vel bli kaldere utover i uka så da blir det fint snøføre.. (Med den vesle snøen som er her oppe nå..) Er hvertfall ikke noe bra føre i bakkene. men men...

 

lær dere å kjøre!! byfolk
:lol

Helt enig.. utrulig mye hytte folk som klarer å sette seg fast på dei mest fantastiske måtene.. Er elektriker så blir mye kjøring ut til hytter. Blitt ein del som har måtte fått litt hjelp ja.. Enkelte forventer at det skal være bar veg heilt fram til hytta, slik som det er i byen.

 

Hvis det er en som har kjørt ut på bygdeveien, så er det nesten alltid en eller annen bykar. :lol Alltid like morro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte E30 i 5 år og var stort sett over alle norges fjell! BRUK HUE og kjør etter feste så er det ikke noe problem. Du lærer så lenge du lever og hvis du ikke lærer deg å bruke bilen vil du alderi "tørre" å bruke den. Bruk E30'en med hodet og kjør forsiktig til å starte med så vil du fort finne dine begrensninger og bilens begrensninger og da er det bare morro. Men jeg ville anbefale der pigg og kjetting i bagasjen. Jeg satt ALDERI fast men siden du har pigg fritt burde du hvertfall ha med kjetting.

Just my 2 cent

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passerer enormt mange biler gjennom hemsedal hver eneste dag, så veiene der oppe er ganske greie å kjøre på, har selv kjørt der MANGE ganger selv. Med mindre du skal langt oppover i skogen der oppe, så skal det gå fint å kjøre der, selvom det er fine veier langt oppi skogen der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nå til hemsedal i romjula (26-1). da var planen at jeg skulle låne pappas merce E220, men så trakk han seg her om dagen for han trengte visst bilen alikevel.

så da står jeg mellom å ta bussen, eller kjøre min E30 320.

det kan jo konstanteres at E30 ikke er verdens mest stabile vinterbil, men med 4 brett øl, 2 store bagger med klær, ski, + 2 poser med sand. +++ så burde den ikke være så lett i rompa som vanlig. men faren min setter seg helt i vranga med at jeg skal ta den bilen. han mener at da må jeg være totalt blåsst i pappen. hva mener dere? vil det være et dårlig valg å kjøre bilen min opp ditt? eller vil det gå? gjerne litt erfaringer hadde vært en hjelpende hånd....

 

Å kalle hemsedal for høyfjellet er i beste fall å overdrive heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår