Gå til innhold

betongfylling av blokk

Ranger emnet

B230ft

Anbefalte innlegg

satt på statoilen her en dag å prata litt med en kompis, så kom vi inn på dette med betongfylling av blokka, og da kom jeg frem til at jeg har svært lite peil på hva det egentlig går ut på, annet enn at blokka tåler større belastninger og at alle værstongene gjør dette!

hadde vært fint om noen legger ut litt info og bilder om hva en egentlig gjør..

hilsen en som lærer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det er ikke betong fra Norcem det er snakk om.

Meningen med å betongfylle blokka er å støtte opp sylinderløpa inni blokka, slik at veggene har vanskeligere for å gi seg. Det mest vanlige er å fylle nedenfra og opp, på B23 så fyller man ca. til hullet til vannpumpa. Jo mer man fyller, jo dårligere kjøling får man. Derfor må man ikke fylle lengre opp enn nødvendig.

Noen galninger setter også blokka på hodet, og fyller ovenifra og ned, slik at toppen av blokka blir fyllt opp, så borrer de hull til vannkanalene etter på.

Block-filler er noe som kan fåes kjøpt på de fleste steder som selger motor-deler/trim deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at den betong-massa kan løsne fra veggane slik at sånne små better flyr rundt i kjølesystemet og man må bytte blokk... Men det er jo det en må gjøre hvis en skal ha endel effekt! Har hørt at det blir et problem spes ved mye opp og nedkjøling selvom det er samme utvidelseskonfidient på blokka og massen... Men dette er jo ikke noe en kan gjøre i garasjen i +5 grader heller da...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange har hørt ditt og hørt datt

dette er en beprøvd metode i amcars siden 70 tallet bruk hardblock eller moroso filler

men å helle detta nedi en brukt skitten blokk er vel å be om problemer

ny blokk eller en serdeles godt rengjort brukt er selvfølge ..

så er det viktig å vibrere blokka med murborr el lign (avrundet spiss)

for å få ut luftbobler etc. sørg for at blokka er i vater når den står til herding...

ca opp til midten av vannpumpe hullet er bra evt til toppen av vannpumpe hullet (må frese opp litt for å få bra sirkulasjon)

når den er klar etter flere uker i stabil temperatur uker må man rense opp hullet til vannpumpa samt måle sylindrene for urundhet (borr sylinderene etter at du har helt i betong da det nesten alltid blir skjeve sylindere)

noen ganger kommer man seg unna med en grov honing av syl

det beste er å sette inn nye Nicasyl sylinderforinger som tåler en del men er skitdyrt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig er det kun bilder..for da får jeg se hva det går i, og en lærer mer av å se noe enn å høre en forklaring.. men forstår at det kansje ikke er så lett å oppdrive da jeg vet at om jeg selv skulle fått noe slikt gjort ville jeg neppe stått med kanonen å knipsa;)

noen som har bilde av undersida på ei 230blokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider