Gå til innhold

Datasprut: Lurer på litt om TPS-sensoren, giver plasseringer (bilder)

Ranger emnet

Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Holder på med dette Autronic SM4 sprutet mitt nå om dagen. Så jeg lurer på denne TPS-sensoren (throttle position sensor). Er den et potentiometer eller en AV/PÅ bryter. Jeg skal ha et potensiometer til dette sprutet. Jeg har 2 TPS liggende, men vet ikke om de er av/på eller potetiometer. Er det noen som vet dette? Den MÅ ha 3 ledere, om det er 4 har ingen betydning, så lenge det ikke er bare 2, orginalt på B23ETen så var det TPS med 2 ledere. Den jeg kjøpte har 3 og et annet symbol på utsiden, men samme serienr.

Så er det desse giverene som skal plasseres, en på kam (tenningshjul) og en på veiven (svinghjul). Den på svinghjulet er bankers, der var det sensorer fra før så den har jeg roen på. Men, jeg har sett på litt bilder av 240er med datasprut. Har ikke sett på noen av de at de har sensor i forrkant av motoren. Har de plassert den inni fordeleren da??

Bildene er tatt med W800i..

Denne stod på motoren orginalt (2 ledere)

DSC00227.jpg

Denne kjøpte jeg (3 ledere)

DSC00228.jpg

Kontakten til den "nye"

DSC00229.jpg

Her er forklaringen fra Autronic manualen..

skann.jpg

Litt byggebilder.. Har fjernet den stygge isolasjons matta fra torpedoveggen

DSC00207.jpg

Motoren ute

DSC00208.jpg

Tok noe rust

DSC00209.jpg

Fant litt rust :aug:

DSC00210.jpg

Motoren ca 4000km etter overhaling

DSC00211.jpg

Girkassa M46P

DSC00213.jpg

All hjelp tas i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar mulitmetret ditt og måler TPSen... så finner du fort ut om det er bryter eller pot meter!!! Det med triggere er litt forskjellig!!! Mange sprut krever ikke giver på kamen... Men da du skal kjøre sekvensielt må du ha en giver som forteller sprutet når den skal starte skvensen! Derfor bruker du en giver på kammen... Bruk giver på svinghjulet og en pic-up på pluggledninga... det er det appsolutt enkleste! (regner med du kjører med fordeler tenning?

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener att en eller annen smart kar snakket om at jeg kunne bruke original svinghjulsgiver og mange andre givere som er volvo original. er også temmelig sikker på at den TPS sensoren du har der, med 3 eller 4 ledere er ett potensiometer. Er i allefall det på en LH2.4.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar mulitmetret ditt og måler TPSen... så finner du fort ut om det er bryter eller pot meter!!! Det med triggere er litt forskjellig!!! Mange sprut krever ikke giver på kamen... Men da du skal kjøre sekvensielt må du ha en giver som forteller sprutet når den skal starte skvensen! Derfor bruker du en giver på kammen... Bruk giver på svinghjulet og en pic-up på pluggledninga... det er det appsolutt enkleste! (regner med du kjører med fordeler tenning?

Hva mener du med pick-up på pluggledninga? Jeg har kjøpt to hall givere fra Autronic som jeg skal bruke. Kjører med fordeler tenning ja, MSD tenningsforsterker og coil som da samkjøres med sprutet uten tenningsmoduler. Har veldig lyst og få dette 100% første gangen og ikke drive og feilsøke så jeg setter pris på om dere kan svare på de fleste spørsmåla mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke en liten "dings" som du trer over pluggledninga di. den plukker "registrerer" når det går spenning gjennom ledninga. Slik får du en enkel puls å time sekvensen ut ifra! Veldig enkelt og umulig å gjøre feil.... Får sikkert bytta til en sånn vist du spør KRB fin (hvist det er der du har handla sprutet) Har foresten et ganske bra MAP til 23 med org turbo... grei tenningskurve til deg så du får starta og begynt å finmappe!!!!!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Kjøpte sprutet hos Polly Motorsport i bergen. Kanskje han har en sånn "dings". Løye at han ikke har tipset meg om det og at det ikke står noe om det i manualen til sprutet. Er det mapping til SM4 du har eller SMC? Går for 0.8 i trykk og ca. 230-250hk i første omgang. Grunnet girkasse og intercooler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider