Gå til innhold

trenger hjelp til valg av høytalere.!

Ranger emnet

Margarus

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har skal bytte ut mine sprengte gamle 6x9 talerer som sto i min hattehylle.

jeg har da valgt meg ut disse settene her som jeg vil ha. dette pga pris og at di har begge i min lokale bilstereo sjappe:

http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=GTO936E/230&cat=GTO&ser=GTO

GTO`en koster 800kr

http://www.alpine-europe.com/content/english/a481.det.SPE-6903_6-X-9-15-x-23cm-3-Way-Speaker.htm

alpine type E

alpinen koster 900kr.

det som forunder meg er at alpin taleren har bare 30w RMS og di er både fetere og dyrer en jblen. hvorfor det?

http://www.clarion-eu.com/no/H__yttaler.32037+M502a94b172e.0.html

disse koster 800kr stk.

hvilket av disse 6x9 settene ville dere anbefale meg. er ute etter kvalitet og god lyd. kan gjerne tåle litt. jeg kommer og kjøre di på min Caliber ca470

4 kanals forsterker.

trenger ikke og komme med andre linker til andre ting jeg skal kjøpe pga det er di 3 settene her di har på min lokale butikk. jeg skal ikke bestille på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg har skal bytte ut mine sprengte gamle 6x9 talerer som sto i min hattehylle.

jeg har da valgt meg ut disse settene her som jeg vil ha. dette pga pris og at di har begge i min lokale bilstereo sjappe:

http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=GTO936E/230&cat=GTO&ser=GTO

GTO`en koster 800kr

http://www.alpine-europe.com/content/english/a481.det.SPE-6903_6-X-9-15-x-23cm-3-Way-Speaker.htm

alpine type E

alpinen koster 900kr.

det som forunder meg er at alpin taleren har bare 30w RMS og di er både fetere og dyrer en jblen. hvorfor det?

http://www.clarion-eu.com/no/H__yttaler.32037+M502a94b172e.0.html

disse koster 800kr stk.

hvilket av disse 6x9 settene ville dere anbefale meg. er ute etter kvalitet og god lyd. kan gjerne tåle litt. jeg kommer og kjøre di på min Caliber ca470

4 kanals forsterker.

trenger ikke og komme med andre linker til andre ting jeg skal kjøpe pga det er di 3 settene her di har på min lokale butikk. jeg skal ikke bestille på nettet.

Dette med W styrke og slikt kan du egentlig ta med en klype salt. Trur nok disse slikt sett er likere en hva som står.

Men en høyttaler som tåler dobbelt så mye som en annen behøver ikke å spille høyere eller dypere, men vill kunne kreve mer effekt. (og da for håpentlig vis spille penere)

Men av disse så ville jeg valgt Clarion uten tvil, men Alpine stiller også sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på noensomhelst måte, men tror nok at du får litt mer "rånebil trøkk" med de JBL 6x9`erene men kankje litt på bekostning av klarheten i lyden...

Men clarion og alpine er jo kjent for litt penere lyd, men de sparker nok godt fra seg de også.

Her refererer jeg egentlig bare til ting som har blitt uttalt av folk i lignende tilfeller. Jeg er ikke guruen for å si det sånn..

Lykke til anyways

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er klart ute etter litt rånetrøkk. men det har jeg 2 10" subber til. men altid kjekt med klarer lyd. vuuurderer alpine sterkt men det plager meg det med watten på di. fårstår ikke hvorfor det er ett så stort watt hopp fra fks jblene og ned til alpinene. uhhmmwhat?

Tror nok du bare kan se bort i ifra de wattene som er oppgitt! Husk at hvis du har en god forsterker, og mater elementene med RENT signal - så tåler en høyttaler ofte mer enn det som er oppgitt! Dessuten er kanskje Alpine sine watt målt litt mer seriøst.. Se heller på følsomheten du.. eller dB!

EDIT: Ser at det ikke er spesifisert følsomhet på høyttalerne, bortsett fra på clarionen..

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hinter til at jeg bør kjøpa alpinene ?

ampen min er:

http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=32_43&products_id=123

det som den driver er følgende:

2x 6x9 talerer

2x 10" 400W pioneer subber som er parralell koblet og videre brokoblet på 2 kanlaer på forsterkeren.

har stoore strømkabel og stoor jordings kabel samt exide maxxima 700 batteri. kondis kommer. hvordan ligger jeg ann ? :D

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hinter til at jeg bør kjøpa alpinene ?

ampen min er:

http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=32_43&products_id=123

det som den driver er følgende:

2x 6x9 talerer

2x 10" 400W pioneer subber som er parralell koblet og videre brokoblet på 2 kanlaer på forsterkeren.

har stoore strømkabel og stoor jordings kabel samt exide maxxima 700 batteri. kondis kommer. hvordan ligger jeg ann ? :D

Mvh

Ser ut som du ligger godt an her.. Eneste jeg reagerte litt på var at low-passfilteret ditt ikke går dypere enn 50 hz.. vil jo utelukke en del av de dypere frekvensene! Strøm har du hvertfall nok av ser det ut til! Subene ser også ut til å få godt med effekt fra forsterkern. Tror kanskje jeg hadde valgt Alpine av de merkene der ja.. hvis det overhodet er uaktuelt å vurdere andre merker!

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men tror kanskje det vil være litt mer fokus på pen lyd i disse kontra JBL'ene hvertfall!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du mener at systemet såg greit ut ellers. da kan de tstå får en stund. det er bare di 3 høytaler settene som plager meg. jeg må ha ett av di settene men vet ikke hvilken.

alpine : var god lyd i di. fikk høre på butikken. di ser fete ut. og er veldig god kvalitet.

JBl: skal vist spille bedre og gi litt mer trøkk i følge tallene. jeg syns ikke den ser så fet ut.

clarion er jo også ganske stilige talerer. har ikke fått høre lyden av di ennda.

jula nermer seg stygg fort å jeg må bestemme meg for at jeg skal få di til jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du mener at systemet såg greit ut ellers. da kan de tstå får en stund. det er bare di 3 høytaler settene som plager meg. jeg må ha ett av di settene men vet ikke hvilken.

alpine : var god lyd i di. fikk høre på butikken. di ser fete ut. og er veldig god kvalitet.

JBl: skal vist spille bedre og gi litt mer trøkk i følge tallene. jeg syns ikke den ser så fet ut.

clarion er jo også ganske stilige talerer. har ikke fått høre lyden av di ennda.

jula nermer seg stygg fort å jeg må bestemme meg for at jeg skal få di til jul :)

Hmm.. gå for alpine du.. virker som du egentlig har en magefølelse for disse selv også! Er du likevel sikker på at du ikke vil vurdere Focal sine 6x9?? I det tilfellet ville du nemlig få både trøkket i tallene, slik du selv sier.. i tillegg til kvalitet hevet over både clarion og JBL, i de flestes øyne og ører!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. gå for alpine du.. virker som du egentlig har en magefølelse for disse selv også! Er du likevel sikker på at du ikke vil vurdere Focal sine 6x9?? I det tilfellet ville du nemlig få både trøkket i tallene, slik du selv sier.. i tillegg til kvalitet hevet over både clarion og JBL, i de flestes øyne og ører!

Mvh

jeg går nokk for alpine. drar ned og kjøper mandag sikkert yummy

hadde di hatt focal her i butikken til en ok pris så ja. men det får være.

alpinen for holde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå vert nede og kjøpt høytalerer.

for en uke siden så hadde han alpine type E til ca 900 spenn. det er det settet som jeg har linka til på første posten.

men nor jeg kom ned for og handla viste han meg en bedre sett.

altså alpine type S som tålte mer bank og hadde med W etc. det settet var satt ned fra 1899,- til 1100,- så jeg slo til og angrer ikke.

di spiller som bare det.. spiller skyhøyt har en herlig diskant og god bass! :) er kjempe fornøyd.

MEN jeg var veeeldig uheldig nor jeg skulle montere høytaleren.

skrujernet glapp skruen nor jeg skulle skru fast så jeg kom borti ophengs stoffet eller hva det heter fikk ett øør lite hull på kansje 2 til 3mm i diam.

har dette mye og si ? jeg har ikke merket noe til dette lydmessig. anlegget fungerer supert men bare lurte liksom :)

her er det nye sette jeg kjøpte.: http://www.alpine-europe.com/content/english/a478.det.SPS-690A_6-x9--15-X-23cm-3-Way-Speaker.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du ligger godt an her.. Eneste jeg reagerte litt på var at low-passfilteret ditt ikke går dypere enn 50 hz..

Tror du har røyket sokkene dine eller hadde hastverk når du skrev det du skrev :)

Lavpassfilter:

Ett filter som slipper igjennom frekvenser lavere enn filterets angitte frekvens, altså i dette tilfellet alt mellom 0Hz og 50Hz. (Egentlig ikke 0, for det reelle er "laveste frekvens forsterker klarer gjengi")

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har røyket sokkene dine eller hadde hastverk når du skrev det du skrev :)

Lavpassfilter:

Ett filter som slipper igjennom frekvenser lavere enn filterets angitte frekvens, altså i dette tilfellet alt mellom 0Hz og 50Hz. (Egentlig ikke 0, for det reelle er "laveste frekvens forsterker klarer gjengi")

Jepp.. enig!! En skikkelig skriveleif!! jeg mente selvfølgelig dette:

Forsterkeren hans står oppgitt til å ha et frekvensområde fra 50hz til 250hz. Eneste jeg da kommenterte for var at han skulle drive subene sine på to av disse kanalene brokoblet. Det vil jo da bety at han ikke vil få inn frekvenser under 50 hz?! Enig? Det vil jo være svært uegnet med tanke på at mange bassfrekvenser befinner seg under nettopp 50hz!

Ble nok litt bedre formulert nå?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider