Gå til innhold

Fotobokser og trafikksikkerhet, omfattende test av fotoboksvarsler

Ranger emnet


OttoLund

Anbefalte innlegg

Trafikksikkerhet er viktig, for ikke å si viktigst ute i trafikken. Som et ledd i å forbedre trafikksikkerheten skal Vegdirektoratet nær fordoble antall fotobokser fram til og med år 2009, som en del av sin handlingsplan for 2006-2009.

 

For å unngå bøter for utilsiktede fartsoverskridelser anvender mange en såkallt fotoboksvarsler. Jeg har skrevet en artikkel om emnet, med fokus på trafikksikkerhet, og på forespørsel utført en omfattende test av en type fotoboksvarsler:

http://www.gps.no/anm/templates/?a=982&z=2 :biker

 

Hva synes du om trafikksikkerheten ifm fotobokser og fotoboksvarslere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fotoboks antallet blir godt over 600 i 2009 ønsker jeg å ha en fotoboksvarsler som minner meg på fotobokspasseringer og opsjonelt også fartsgrensa uansett hvor jeg kjører.

 

Jeg klarer ikke å overholde fartsgrensa kontinuerlig uten hjelp.

 

Betenkning, eksempel: De fleste som kjører hjem fra jobb opp Okstadbakken i Trondheim ligger langt over fartsgrensa, og trafikken flyter bra uten ulykker.

Hva vil skje hvis det settes opp fotoboks i Okstadbakken? Trolig: kø og kanskje økning i antall ulykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med anntall av fotobokser skal økast i Norge, er så maximalt tragisk so da kan bli. Ka **** prøver de å oppnå med sette opp anntall fotobokser?! Ulykker har alltid skjedd, og sånn kommer det til å bli og. Går ikkje ann å ha eit land heilt uten ulykker, det går rett og slett ikkje!

 

Går ikkje ann å ha litt morro med bilen for ein gangs skyld når desse forpulte fotoboksene kommer opp i mer anntall. Som kjeltringen sier....for finna fram vinkelsliperen.

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen fotobokser som gjør strekkningen farligere. Enkelte steder, ingen eksempler i farta, flyter trafikken fint. Det er helt frem fotoboksen. Da blir det kø, korte mellomrom mellom bilene og dertil irriterte bilister...

 

Men er ikke radarvarslere og slik ulovlig å bruke?

 

Jeg mener at man bør sørge for større respekt for trafikkreglene ved hjelp av holdningsskapende arbeid og ved å ha regler(bla fartsgrenser) som samsvarer med virkeligheten... Nå virker det ofte som om de prøver å kompensere for reglebruddene med å sette listen slik at man kjører som man burde når man bryter reglene (hvis dere forstår).. Ikke det at mye av det som er ikke burde endres...

 

Ble litt OT dette.. Beklager så mye folkens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka **** prøver de å oppnå med sette opp anntall fotobokser?

 

 

hensikten er vel og finansiere skattelette.. kan ikke tenke meg at ei eneste krone går tilbake på veiene.... *****isk er det. tar litt her også øker vi litt der, også ender det med null kr spart hos den enkelte borger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så synd, er at det kan dokumenteres færre alvorlige ulykker på strekninger med fotobokser. Men det har vært registrert økning av mindre ulykker ved boksene.

For min egen del synes jeg det er stressende. Det tar konsentrasjonen bort fra viktigere ting i trafikken. Ved ett tilfelle var jeg nære på å lage en fotoboksulykke selv. Jeg kjørte på trefelts vei, to felt i min retning. Jeg hadde ligget bak en lastebil i flere kilometer, og kjørte forbi både den og bilen foran. Litt fortere enn tillatt, som alle gjør under forbikjøring. På enden av strekka, der veien gikk sammen til ett felt, sto boksen. Jeg hadde glemt den, og bremset for hardt før jeg var ferdig med å svinge inn. Det var våt veibane. Et lite øyeblikk mistet jeg kontrollen over bilen, og strevde hardt med å ta den inn. Kjente pulsen hamre i ørene etterpå. Selvsagt min egen feil, men hadde ikke boksen stått der ville det ikke ha skjedd..

Jeg er sterk tilhenger av trafikksikkerhet. Vi ønsker vel ikke lovløse tilstander på veiene. Men respekt for loven krever at den er rettferdig, og at straff står i rimelig forhold til forbrytelsen. Når tre fjerdedeler av befolkningen blir kriminalisert gjennom veitrafikkloven, er det da noe feil med oss - eller loven?

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener i tilegg det samme om sånne farts målere. f.eks på myklegård går detr nå i 50Km forbi i rushet. det er iriterendes det.

 

blir det ferre vanlige farts kontroller pga fotoboksene? vis det er tilfellet kan de jo bare stå der de står så slipper vi og bli tatt.... hehe. poltiet er jo ikke fullt så beregnelige som fotoboksene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget to klare fordeler med å bruke fotoboksvarsler:

 

Jeg kan kjøre avslappet og dermed tryggere overalt uten å tenke på at fotoboksene skal koste meg noen tusen kroner i bot, bruker nå tiden til å se på veien og kjøre tryggere, for meg og for andre. Uten fotoboksvarsler tvinger fotoboksene meg til å se til høyre utenfor veien, de'e'fali'de.

 

Jeg slipper å betale flere fotoboksbøter.

 

Anbefales :win

 

 

Tenke seg til familie på tur med 2-3 barn i baksetet: "Stille unger så jeg klarer å følge med fotoboksene uten å kjøre av veien eller kjøre på noen, og så må jeg følge med om noen skal kjøre forbi meg også. Stille!"

 

Fotoboksene trengs men skaper et stressproblem ekstra i trafikken. Fotoboksvarsleren fjerner stressfaktoren, piper 250m før alle fotobokser, og piper med fasttone hvis jeg er over fartsgrensa, pulstone hvis jeg er under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som jeg har fiksa i bilen våres, er riktignok et litt mer avansert og dyrere anlegg, men i Passaten bygde jeg inn en PC fra bunn, med 90% deler fra carputer.no , og resultatet er at jeg har en PC med7" touchscreen i midtkonsollen foran med GPS, musikk, video osv. MEN! det viktige her er at me den gratis GPS-progrmavaren man kan få kjøpt til pc, følger det med fotobokskart til hele norge, sverige+++ I tilleg er det muligheter for et kjapt trykk på skjermen for å markere en fotoboks som nylig er satt opp, men ikke finnes i kartet. Når jeg instalerte kartet, rundt juli så hadde det ca. 500 bokser inne!

 

Men dette er jo en relativ stor og dyr løsning på problemet, men hvis man har bærbar data etc. så har man en løsning der og!

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg er sterk tilhenger av trafikksikkerhet. Vi ønsker vel ikke lovløse tilstander på veiene. Men respekt for loven krever at den er rettferdig, og at straff står i rimelig forhold til forbrytelsen. Når tre fjerdedeler av befolkningen blir kriminalisert gjennom veitrafikkloven, er det da noe feil med oss - eller loven?

 

 

Ikke det at jeg tviler på påstanden din, men kan du oppgi noen kilde for det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår