Gå til innhold

sikringer til 2 forsterkere

Ranger emnet

x3msport

Anbefalte innlegg

Jeg vil tro 35mm^2 er i minste laget for to power forsterkere. Jeg kan nevnte 2 alternativer.

1. Du bytter kabelen med en god 50mm^2 og splitter den ved forsterkerne til 2x 35mm^2. (du trenger ikke splitter med sikringer). ca 300amp sikring foran (sjekk speccs for forsterkerne, lasten varierer mellom hvordan de kjøres). Koster nok litt.

2. Du legger opp en 35mm^2 kabel til, og kobler en i hver amp. Sikringene varierer her også. Sjekk manual til forsterkerne.

Jeg ville valgt å legge opp en 35mm^2 av den enkle grunn at det er billigere. Og gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35mm er ikke nok til begge nei. selv en 50mm blir i minste laget til begge med 300A strømtrekk på det meste. men det du kan gjøre i stedenfor å bytte ut er som sakt å legge opp en 35mm til, og bruke en kabel til hver forsterker. men kjøp så tykk du har rå til. gjerne en 50mm.

forran skal du ha en 300A sikring totalt (sammenlakt hva forsterkerene kan trekke på det meste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha 2 kabler kan du bare legge opp 2 separate, eller du kan koble de sammen i en sikringsboks for eks. mange måter å gjøre det på. men siden du har en 50mm ville jeg kanskje prøvd å lakt den under teppet eller noe. er som regel trangt under listene, men legger du den helt ned til gulvet er det ofte plass i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, men jeg vil neppe tro at et batteri foran orker å dra de to ampene fullt ut. Kjøp deg et ekstra batteri og monter det baki bilen. Da strekker du kun 50mm^2 kabelen mellom batteriene. Husk skillerele.

Dette er ikke et must, men når du først har 2skikkelige forsterkere, ville jeg spandert på meg det lille ekstra.

Audison vrx6-kanalern min kjører jeg nå med 50mm^2 kabel og stinger expert kondis. Og forstatt vil den ha mer, dette ekke noen "effektforsterker" på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ett batteri og motoren i gang er det dynamoen det går på om den er sterk nok, ikke batteriet.

har du 2 batterier og motoren i gang er det fortsatt dynamoen det går på.

har du ett batteri og motoren av er det ett batteri som tar seg av lasten.

har du 2 batterier og skillerele og motoren av er det fortsatt bare ett batteri (det bak) som tar seg av lasten.

så hva skal du med skillereleet ditt, bb?

skal man først ha flere batterier for å dele på lasten, kan man ikke ha skillerele mellom dem. skillerele skal kun brukes om man vil være i stand til å tappe batteriet bak uten å tappe batteriet forran eller hvis ett av batteriene er i dårlig stand og vil svekke det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe bruk for noe mer strøm. skal kun spille for meg selv, dvs spille høyt og rent uten at det sjenerer noen utenfor bilen. syntes det er ganske harry at det dunker og smæler i biler som kommer forbi.

skal ikke stille i db drag konkurranser heller. så et gelebatteri foran pluss orginal dynamo holder for meg. får jeg problemer så har jeg full defa pakke så jeg kan lade batteriet mitt hver natt hvis jeg har behovet.

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider