Gå til innhold

Diff. brems på W124 E230T


2RE_Racing

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei! En kompis e plaga på vinterføre me bil sin, han kommer seg ikke opp noen bakker. Han kjører på helårsdekk. Men er det diff. brems på denne bilen? Noen som vet?

Det hadde hjulpet om du oppga en biltype som finnes.

 

Jeg går ut fra at det er en w124 230e . Der var det option med diffbrems/sperre (ASD). Sjekk om han har en gul varselstrekant i speedometeret

 

W124 (sedan) er ikke så rå til å ta seg fram, men et par sandsekker baki hjelper masse. Når han kjører på helårsdekk kan han egentlig bare takke seg selv. Tror han virkelig at de samme dekkene skal funke bra på asfalt i solsteiken når det er 30grader + i skyggen, og på is når det er -30 ???

 

EDIT : greide å skrive w123. endret til w124.

 

Forresten. W i w124 brukes til å angi sedan (S124 er stasjonsvogn). T i 230T brukes også å angi stasjonsvogn. E i E230 brukes til å angi e-klasse (klassene kom på 94-modellene). 124 f.o.m. 94-modell hadde ikke noen 230-motor, den kom igjen på neste generasjon (210) i på 1996-modellen. Du snakker altså om en sedanstasjonsvogn med en motor-/karosserikombinasjon som ikke finnes :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PISS PRÆIK

 

Jeg har 91 mod 124 230E

Med ASD som er ekstra utstyr, men over 30km/t så er det KUN diff.bremsen som fungerer. (i følge handboka)

Så da er det std med brems på disse i følge denne handboka.

 

Kanskje du skal sette deg inn i hvordan ting funker før du påstår at andre preker piss?

 

ASD vil låse diffen når det spinner ved under 30 km/t (hastigheten varierer på forskjellige modeller). Den vil ikke bremse motoren eller bruke bremsene. Det eneste som skjer er at diffbremsen aktiveres. Når du kommer over 30 har du ingen som helst hjelp av ASD annet enn at lampa lyser, og forteller deg at du har gitt på litt vel mye. Det er ingen sperre/brems/whatever over 30, og det eneste du har under 30 er en diffbrems/sperre

 

Før du kommer og prøver å si at jeg også kommer med pisspreik, så vær vennlig og sjekk hva du egentlig snakker om.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal sette deg inn i hvordan ting funker før du påstår at andre preker piss?

 

ASD vil låse diffen når det spinner ved under 30 km/t (hastigheten varierer på forskjellige modeller). Den vil ikke bremse motoren eller bruke bremsene. Det eneste som skjer er at diffbremsen aktiveres. Når du kommer over 30 har du ingen som helst hjelp av ASD annet enn at lampa lyser, og forteller deg at du har gitt på litt vel mye. Det er ingen sperre/brems/whatever over 30, og det eneste du har under 30 er en diffbrems/sperre

 

Før du kommer og prøver å si at jeg også kommer med pisspreik, så vær vennlig og sjekk hva du egentlig snakker om.

 

 

Så at jeg sitter her å leser dirrekte fra handboka att over 30km/t så er det kun standar diff.brems som fungerer, så er dette feil opplysninger fra MB?

Og når jeg har bilen på service, hvor dem sier at sperre opptil 30km/t fungerer, og ellers så fungerer standar diff.brems som den skal.Så har dem feil, siden disse gutta her har null peiling på MB.Er det hva du mener?

 

Da kan du kanskje forklare hvorfor jeg ikke klarer å spinne med 1 stykk hjul uansett hastighet.

Noe en nabo med 200E 123 mod, fint klarer med sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal sette deg inn i hvordan ting funker før du påstår at andre preker piss?

 

ASD vil låse diffen når det spinner ved under 30 km/t (hastigheten varierer på forskjellige modeller). Den vil ikke bremse motoren eller bruke bremsene. Det eneste som skjer er at diffbremsen aktiveres. Når du kommer over 30 har du ingen som helst hjelp av ASD annet enn at lampa lyser, og forteller deg at du har gitt på litt vel mye. Det er ingen sperre/brems/whatever over 30, og det eneste du har under 30 er en diffbrems/sperre

 

Før du kommer og prøver å si at jeg også kommer med pisspreik, så vær vennlig og sjekk hva du egentlig snakker om.

 

 

Holy crap hvor du tar feil. Kjedelig at en person som verken eller kjører eller eier W.S.A.C-124 må fortelle deg hvordan bilen fungerer.

 

asd7xc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at jeg sitter her å leser dirrekte fra handboka att over 30km/t så er det kun standar diff.brems som fungerer, så er dette feil opplysninger fra MB?

Og når jeg har bilen på service, hvor dem sier at sperre opptil 30km/t fungerer, og ellers så fungerer standar diff.brems som den skal.Så har dem feil, siden disse gutta her har null peiling på MB.Er det hva du mener?

 

Da kan du kanskje forklare hvorfor jeg ikke klarer å spinne med 1 stykk hjul uansett hastighet.

Noe en nabo med 200E 123 mod, fint klarer med sin.

 

Muligens litt begrepsforvirringer her. Jeg ser det skal være noe diffbrems selv når ASD ikke jobber, så da har du nok noe hjelp der, selv over 30. Det jeg mente å si var at ASD ikke jobber over 30 (hvis det er der grensa ligger, som sagt, det varierer), selv om lampa lyser.

At du ikke greier spinne på ett hjul kommer nok av at du har for lite motor :-)

Min bil har ASD, men har ingen som helst brems til normalt. Nå skal det sies at jeg er litt usikker på hvor mye funksjon det er der i det hele tatt, men :-(

Jaja.. savner det ikke. Stasjonsvogna tar seg bra fram, tross kontinentale vinterdekk :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy

Jepp, det er snart jul . :crazysant

hvor du tar feil.

Det var tydeligvis feil å stole på det du har sagt tidligere. Jeg har jo bare spurt deg om ASD _et par_ ganger før, men aldri har du greid å komme med det her.

Kjedelig at en person som verken eller kjører eller eier W.S.A.C-124 må fortelle deg hvordan bilen fungerer.

Min fungerer ikke som beskrevet.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt begrepsforvirringer her. Jeg ser det skal være noe diffbrems selv når ASD ikke jobber, så da har du nok noe hjelp der, selv over 30. Det jeg mente å si var at ASD ikke jobber over 30 (hvis det er der grensa ligger, som sagt, det varierer), selv om lampa lyser.

At du ikke greier spinne på ett hjul kommer nok av at du har for lite motor :-)

Min bil har ASD, men har ingen som helst brems til normalt. Nå skal det sies at jeg er litt usikker på hvor mye funksjon det er der i det hele tatt, men :-(

Jaja.. savner det ikke. Stasjonsvogna tar seg bra fram, tross kontinentale vinterdekk :-)

 

Ser da ut som det kanskje er DU som må sette deg inn i ting før du sier noe.

 

Som jeg sa, ref. kun til hva som står i boka.

 

Men svak motor stemmer nok, for jeg får ikke den til å spinne på 1 hjul, kun 2.

Er nok mangel på motorkraft som gjør dette.

 

Men sjekk dette med ellers brems på bilen din, siden det i boka står ASD som sperre og med std diff.brems, når asd ikke fungerer. Kan ikke tenke meg at det er ulike std. på de ulike modeller av 124 (se bort fra V8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at det er ulike std. på de ulike modeller av 124 (se bort fra V8).

 

 

Fikk 124 med V8 og ASD også! 400 og 420 heter de!

 

(bare fyrer oppunder litt her jeg! Er minusgrader ute og kunne trenge å spare litt på strømmen! :crazysant )

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 124 med V8 og ASD også! 400 og 420 heter de!

 

(bare fyrer oppunder litt her jeg! Er minusgrader ute og kunne trenge å spare litt på strømmen! :crazysant )

 

Og der var IKKE standaren lik de andre modeller.

Siden dem har større motorer så endra dem bakaksel også.

 

Det er også masse annet som er standar på V8 bila som var ekstra utstyr på de mindre.

 

500 som var den største fikk også først antispinn. Men siden i handboka mi står det ikke noe om de store motora, så vet jeg ikke når.

 

Så forstår ikke ditt innspill, når dette er snakk om de mindre motorene.

Heller ikke når jeg sa at de større motora har andre standarer.

 

Fyr opp du, så skal jeg hente ved........ :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@toffy:

 

Poenget med siste innlegg er:

 

Kun 500E/E500 som er levert med ASR som standard.

 

400 og 420 fikk man det som ekstrautstyr.

Om de hadde noen form for hjelp eller ikke til veigrep, eller om de hadde en eller annen for for ASD som standardutstyr aner jeg ikke.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er snart jul . :crazysant

 

Det var tydeligvis feil å stole på det du har sagt tidligere. Jeg har jo bare spurt deg om ASD _et par_ ganger før, men aldri har du greid å komme med det her.

 

Min fungerer ikke som beskrevet.

 

 

Jeg må mate deg med litt info nå og da. Hvis jeg skulle informere deg om alt på en gang ville jeg i lengden blitt ubrukelig, og du ville mest sannsynlig tatt over rollen som lord benz på alle tilgjengelige norske forum :kiss

 

Du vet jo hvordan du sjekker friksjonsmomentet, det vet jeg. Til andre: Det er bare å jekke opp et bakhjul å sjekke treigheten i diffen ved å dreie bakhjulet rundt på en hjulbolt med en momentnøkkel. Eller du, eller din familie, kan ta av hjulet å sette momentnøkkelen direkte på drivakselmutteren. Verdiene skal være innenfor 80-160NM (direkte ut fra diffen. Kan sikkert plusse på litt NM ved lagerrotasjon gjennom drivaksel). Er friksjonsmomentet lavt er det bare å bestille seg nye friksjonsskiver, samt be til allah om det hele løser seg på en fredelig og behagelig måte.

 

fred være med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@toffy:

 

Poenget med siste innlegg er:

 

Kun 500E/E500 som er levert med ASR som standard.

 

400 og 420 fikk man det som ekstrautstyr.

Om de hadde noen form for hjelp eller ikke til veigrep, eller om de hadde en eller annen for for ASD som standardutstyr aner jeg ikke.

 

 

400 og 420 har en annen standar pakke, for ellers så ville den stått i felles handbok som de mindre motorene.

Og ulike standarer betyr ikke kun drift standarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår