Gå til innhold

hjelp til kasseutregning/resultat for 4. ordens bandpass

Ranger emnet


Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

kassen min er 4. ordens bandpass med følgende:

 

portet kammer: 65L (elementer og porter trukket fra)

lukket kammer: 25L

porter: 3x 25cm lange 10cm porter.

 

i probox 2000 får jeg ikke velge hvilket kammer jeg skal ha portene i, så da gikk jeg over til winISD. dette er det jeg har kommet frem til i winISD.

http://jannis.no-ip.info/winisd.jpg

 

men saken er at jeg syns den spiller veldig lavt selv på de frekvensene den skal spille relativt høyt, mens trykket begynner å komme tilbake først ved rundt 80Hz. også høres det ut som det er en liten topp ved rundt 45Hz.

dette er vel og merke inne, ikke i bilen.

 

er det noen som har en logisk forklaring på hvorfor den ikke spiller høyt ved de frekvensene den egentlig skal?

 

kassen er til pioneer 121SPL 12" suber. TS-parameterene står på bildet, men i tilfelle jeg har skrevet inn feil noe sted (siden jeg ikke forsto alt) så skal jeg scanne inn papiret pioneer sendte med.

 

det skal sier at denne IKKE skal spille musikk, men brukes til db-drag, så at kurven er veldig spiss for musikk er jeg klar over.

 

ts-p: http://jannis.no-ip.info/tsp.jpg

 

edit: glemte anntall porter.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen sm vet hvorfor den ikke spiller høyt ved tuningsfrekvens hvor den Egentlig skal spille høyt? kan det være fordi kassen er vendt med portene bakover?

vet at lavere frekvenser forsterkes inne i bilen, men den skal fortsatt ikke spille lavt ved tuningsfrekvens vel?

Det første du bør gjøre er å bytte til WinISD Pro.

Så bør du ta en titt på de andre kurvene du får, ikke bare frekvensresponsen.

Cone excursion, impedance og SPL bør du i hvert fall sjekke.

Uansett skal ikke dette være noe problem ved tuningfrekvensen.

 

Prøvd å måle kassen i friluft?

Da skal du i teorien få omtrent samme kurve som WinISD gir om kassen er korrekt.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere årsaker til at ting ikke fungerer slik som ønsket, men du har ikke gitt nok info til å gi noe vettugt svar. Blir bare gjetting.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk Helt andre resultater i winISD pro, så skal regne litt videre der før jeg oppdaterer. er ikke umulig at jeg fikk svar på det jeg lurte på der allerede. :)

I know...

Been there, done that ;)

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettop installert BassBox 6 pro ;) må nesten se over funksjoner å simulere kjente kasser for å se hvordan det jobber.

 

men jeg ville nok testet og feilet i bilen hvor det er der du skal bruke kassen. dessuten får du velege hvilket kammer ved ProBox,

5te orden låda = porter på membranets kammer

5te orden hifi låda = porter på magnetens kammer

om jeg ikke husker feil ;)

 

men jeg vil tro at 3stk 4" porter blir for lite areal... men er jo litt feil å sette i flere da de blir mye lengre enn de tre som er der for samme tuninga.

og lange porter og spl er ikke alltid en god kombi..

 

hvilken bil, hvordan er de montert....? hvilken frekvens i bil spiller kassen med mest db?

tone-generator og et -0db signal fra 30hz til 80hz i 1hz trinn er en god ting å ha ;)

skal kunne greie å simulere noenlunde hvilken motstand det er på elementet ved visse frekvenser og hvor mye vandring det har.

 

du må nok ofre noe for å få noe annet. man vil ha minst mulig vandring og spille ved tuning-frekvens hvor det spiller høyest og lavest mulig verdi ohm(mest watt ut av forsterker) = en hel drøss db ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor god er foresten den max power grafen til å stole på med tanke på slaglengden?

kan være greit å vite siden jeg ikke har noen kontroll over elementet når det er i en bandpasskasse og jeg helst vil slippe at den plutselig slår i magneten (noe den desverre har gjort noen ganger før i tidligere kasser).

 

ut ifra grafen tåler elementet i kassen jeg har nå nesten full effekt helt ned til 20Hz, og det kan stemme. testet litt med Yello - Pockey Universe i bilen i sta, og selv på de laveste frekvensene (målt til under 25Hz) ga ikke subben opp, selv om selve kassen nermest ville hoppe ut av bagasjerommet (elementene montert oppover)... :P

 

er det noen som vet x-limit (der elementet tar skade) for pioneer TS-W121SPL? har bare x-max oppgitt fra pioneer. x-max er 12.7mm, men jeg har sett det flytte seg Mye mer enn 25,4mm totalt uten å gi spesielle ulyder eller gå i magneten. vil tro nermere 4++cm totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grafen kan stemme meget bra, men kommer vel an på miljøet rundt kassen som programmet ikke vet om ;)

sjøl om programmet sier at subben tåler full effekt ved 20hz, har du sjekket hva motstand det er ved 20hz?

har du en 1000w@2ohm blokk og pio`en blir 4~6ohm ved 20~30hz så får ikke subben mer en 4~500watt ;) det er også noe å tenke på.

 

xmech(om jeg ikke husker feil..hehe..) bruker vel å vere mot det dobbelte av lineare slag, noen ganger bare litt mere enn xmax har jeg sett.

men jeg har jo mine dippedutter til å si ifra når den lineare slaglengda er nådd ;)

trodde at pio`en hadde "dumpa" bakplate og lite trolig slå i bunn...?!?hm..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde meg med bassbox pro jeg også, men det er ikke sammarbeidsvillig, for å si det sånn. får feilmeldinger i ett sett, og må starte på nytt for hver gang. :(

 

det er en sedanbil. toyota carina e.

et par bilder av den: http://jannis.no-ip.info/lys.jpg

bagasjerommet er det bilde av her: http://www.termpro.com/asp/competitorstats.asp?Competitor_ID=47102&Season=0

 

sånn som det er montert nå står portene bakover mot bagasjelokket. portene er i det største kammeret (75L eks port og element) for at jeg skal få ned portlengden. det minste kammeret er på 25L.

 

problemet er at jeg ikke har plass til større kasse (100L), og skal jeg ha vanlig bassrefleks får jeg ikke plass til portene på samme side som elementene pga begrensning i bredden. i tillegg er ikke portene lenger enn 25cm, og siden dette er 10cm porter og ikke 11cm får jeg ikke lett lagd de lenger heller for rørleggerne her hadde vist bare 11cm rør. derfor har jeg ikke brukt fler enn 3. kjøpte inn 6, for planen var selvfølgelig fler porter osv, men nei, skal vist ikke være enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motsatt mener du vel? ved tuningsfrekvens øker jo impedansen, den synker ikke.

jeg sa man vil ha det slik, men det er det som er kompromisset, gå opp i burp-frekvens for å få lavere ohm men mister db, men det kan man ta igjen med mer forsterkere når man har lavere ohm.

er jo derfor subber blir fysisk koblet i 0,25ohm fordi ved burp så er ohm ca 1ohm eller annet.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grafen kan stemme meget bra, men kommer vel an på miljøet rundt kassen som programmet ikke vet om ;)

sjøl om programmet sier at subben tåler full effekt ved 20hz, har du sjekket hva motstand det er ved 20hz?

har du en 1000w@2ohm blokk og pio`en blir 4~6ohm ved 20~30hz så får ikke subben mer en 4~500watt ;) det er også noe å tenke på.

 

xmech(om jeg ikke husker feil..hehe..) bruker vel å vere mot det dobbelte av lineare slag, noen ganger bare litt mere enn xmax har jeg sett.

men jeg har jo mine dippedutter til å si ifra når den lineare slaglengda er nådd ;)

trodde at pio`en hadde "dumpa" bakplate og lite trolig slå i bunn...?!?hm..

 

mvh, stig

jepp, selvfølgelig spiller impedansen inn, det er jeg klar over. :) men utelukket det i dette tilfellet, for ut ifra både impedansekurven winISD simulerte og watt-meteret på forsterkeren er impedansen veldig lav (nerme DC-resistans) fra 30Hz og helt ned. har utstyr for å måle impedansekurver, men maskinen jeg vanligvis bruker ligger for tiden i deler, så litt vanskelig å måle nå.. :P

 

subben slår ikke veldig lett i magneten, det gjør den ikke. elementene tåler mye. men elementene har sine begrensninger de også, og når en zapco 9.0 får fritt frem med 2000W+ på veldig lave frekvenser (under FS hvor impedansen begynner å synke igjen) i en portet kasse tunet til 50Hz kan det meste skje desverre. vet ikke om de har laget en grop for lenger slaglengde innover, men vet at de til slutt treffer magneten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motsatt mener du vel? ved tuningsfrekvens øker jo impedansen, den synker ikke.

jeg sa man vil ha det slik, men det er det som er kompromisset, gå opp i burp-frekvens for å få lavere ohm men mister db, men det kan man ta igjen med mer forsterkere når man har lavere ohm.

er jo derfor subber blir fysisk koblet i 0,25ohm fordi ved burp så er ohm ca 1ohm eller annet.

 

mvh, stig

skjønner hva du mener, derfor jeg fjernet det med en gang. tenkte på noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår