Gå til innhold

Noen tips til deg som nybegynner som skal bygge "stort" anlegg..

Ranger emnet


CoaSlip

Anbefalte innlegg

Nå har jeg holdt på med bilstereo i snart 6 år , og tenkte jeg skulle deler mine erfaringer så langt med bilstereo. Dette er MINE EGNE meniger , og kansje noen andre på forumet mener noe annet - jeg sier ikke at alt er like rett for alle. Jeg har bygget 3 store anlegg (100.000,- ++kr) i mine egne biler , jobbet litt i en bilstereosjappe her på vestlandet , og var veldig aktiv for noen år siden. Jeg tenkte jeg skulle dele aha-opplevelsene med meg , altså de tingene som har gjort mest intrykk på meg under oppbyggingen av anleggene. Jeg vet det er folk her som har mye mer peiling en meg, og jeg sier ikke jeg er altvitende, så ikke ta dette på feil måte :)

 

1. Byggeprosessen - før du begynner å handle inn å bygge.

Planlegging og ett hakk forbi.

Ta deg litt ekstra tid å tenk igjennom hvordan du vil ha det og mål opp og se at det faktisk går. Tenk på hvordan det blir når kablene kommer i tilegg, går forsterkerene fortsatt inn der du vil ha dem, kommer signalkabelen til å ligge tatt i tett med strømkabelen ? Har du nok uttak til forsterkere og kondensatorer ? Har du nok kabelsko der du skal stå å montere til alle kablene ? Du er med på tanken - Det sparer deg for masse ekstra arbeid og frustrasjon senere. Planlegger du å ha littegranne anlegg baki men skal ta det etterhvert som lønningene tikker inn , legg opp et ekstra par med signalkabler med en gang så slipper du det neste gang du oppgraderer. Har du råd i samme slengen kjøp strømkabel som er tykkere en det du trenger, så er du på den sikre siden med en gang. Å legge opp strømkabel og signalkabel , er fort en hel kveld med arbeid og mere til, og gjøre det en gang til er kjedelig , og det koster deg mer penger enn å kjøpe en tykkere strømkabel eller en ekstra signalkabel med en gang. Sett helst av en god kveld til dette, signal/strømkabler som synes i bilen, trekker ned synes nok de fleste. Jeg vet du er spent på å teste den nye forstkeren og subben du har handla inn til go'bilen, men gjør det heller skikkelig første gangen så er du ferdig med det.

 

Tips: Når du med det første skal strekke strømkabel , kjøp noen meter med tynnere kabel og legg den opp til midtkonsollet der spilleren er og sett en billig fordelingsblokk på. Overdimensjoner litt, så kan du feks hente ut strøm til neonlys, skjerm, dvd spiller eller annet snacks du skal installere senere foran i bilen. Det tar deg kansje en time ekstra , men det betaler seg veldig i lengden. Husk å bruke sikring! (Sikringer koster nada niks og sparer deg for masse masse penger senere! Mark my words!) Sikringer er din venn ;)

 

2. Innkjøp av utstyr

Dette er den største utgiftsposten , og ingen vil bruke mere penger enn de må, men alle vil ha det beste. Har du tenkt å gjøre litt utav anlegget ditt etterhvert , kjøp det du trenger med en gang. Har du funnet en ok forsterker til 3000,- til subbene dine , se om du finner modellen som er ett eller to hakk tørre brukt og kjøp den heller. Evt kjøp den ny med en gang, eller du kan kjøpe en som du bruker på subben nå , og som passer veldig bra til frontsettet ditt når du får råd til en større subwoofer forsterker.

Det samme gjelder headunit eller cdspiller om du vil, kjøp noe kvalitet med en gang som tåler å bli bygget ut, å gå fra en cdspiller fra 2000,- til 6000,- gjør EKSTREMT utslag på lyden, detter er en av aha-opplevelsene jeg selv har erfart, og egentlig så brukte jeg bare 1000,- siden spilleren jeg kjøpte var brukt og kosta 3000. (6000 ny) Men da hadde jeg allerede tapt 1000,- kroner på å selge den gamle. Den nye hadde flere linjeutganger og jeg måtte legge opp en ekstra signalkabel - igjen. Men dette ga også muligheten for MYE bedre instillingsmuligeter , og enda bedre lyd. Hadde alt blitt gjort med en gang hadde jeg spart penger og tid.

 

Tidskorrigering er et annet aspekt av cdspillere, føler mange cdspiller har dette etterhvert. En spiller med skikkelig tidskorringering er en av mine største aha-erfaringer oppover tidene, og gjorde at hobbien med bilstereo fikk helt nye aspekter. Plutselig satt jeg i midten av lyden og lyden lå som et bilde foran meg og var bare ikke "noe" som kom ut av høyttalerene.. Per dags dato kan en normal man sette seg i bilen min, lukke øynene og ha null ide om hvor de forskjellige høyttalerene står plassert i dashbordet, til og med diskanten blir vanskelig å peke ut med øynene lukket. Sett deg i en utstllingsbil eller en bil med skikkelig tidskorrigering og prøv selv, jeg lover deg en overraskelse! å få det SKIKKELIG bra til med tidskorring og lydbilde , krever enormt mye arbeid og planlegging og ikke minst erfaring , så dette bør du diskutere med en erfaren bilstereobygger før du forventer resultater i verdensklassen , men med tidskorrigering på spilleren har du mulighetene for et par tøffe aha-opplevelser i bilen din. (Skikkelig tidskorringering forbedres kraftig med bra forsterkere som har bra kanal-seperasjon)

 

Enda en av mine store aha-opplevelser (Ja , jeg har hatt mange av dem , derfor er bilstereo så kjekt) Var da jeg forstod hvor gøy det er med STORE forsterkere som gir det som står oppgitt på eska og som egentlig er større en det som høyttalerene krever. Senest for et par måneder siden fikk jeg frysninger på ryggen da jeg igjen satte overdrevent store forsterkere på fronsettet mitt, og fra 5 år husker jeg enda da jeg for første gang satte en overdrevent stor forsterker på subbene mine. Alle gangene jeg har gjort dette har det vært som om høyttalerene våknet i fra dvale , som om de hadde gått på under halv effekt den tiden jeg hadde "passelige" forsterkere på dem. EFFEKT ER ALT! Fordi effekt = kontroll og bra kontroll gir bra lyd, enkelt å greit. Redd for å sprenge høyttalerene sier du ? En forsterker har ALDRI ALDRI (og meg jeg mener ALDRI) sprengt en høyttaler. Tror du meg ikke ? Jeg var også skeptisk da noen sa det til meg første gang. Grunnen er enkel: En forsterker sprenger aldri en høyttaler , det er idioten som styrer anlegget som sprenger høyttalerene! Men en stor forsterker har mindre sjangs til å sprenge en høyttaler en en liten.. En stor forsterker har bedre kontroll , og vil forårsake mindre vrengning som resulterer i renere lyd og er lettere å høre når høyttaleren begynner å nærme seg sine begrensinger. Dette er en eviglang diskusjon med sikkert 100 forskjellig meninger som jeg ikke har tenkt å ta opp nå. Men som et eksempel kan jeg nevne jeg har gitt mine gamle subber (JL audio W3) som tåler ca 250Watt RMS kontinuerlig, 6-700watt hver i 4 år og de fremstår fremdeles som nye. Frontsett som tåler 150watt har jeg gitt 300 watt uten problemer i lange tider. Nå skal det merkes at dette er høyttalere av god kvalitet og jeg tør ikke påstå at høyttalere som koster 1/2 av det som er vanlig ikke nødvendigvis tåler dette med glans...

 

Husk : Å kjøpe for dårlig eller for lite (effekktmessig) utstyr eller å ikke planlegge litt hvordan du vil ha det kan koste deg dyrt senere.

 

Tips : Forsterkere og cdspiller kan du som regel kjøpe trygt brukt, så fremt du ser at det at det virker tilfredstillende eller ser ok ut på bilde. Du kan kjøpe større og bedre modeller en det du har råd til nytt, og fortsatt spare penger. Har kjøpt over halvparten av utstyret mitt brukt , og har ALDRI hatt noen problemer. NÅr det gjelder garanti osv , har jeg inntrykk av at 90% av alle feil som oppstår er brukerfeil , pga feil koblinger osv osv, og dekkes ikke av garanti uansett. Pengene du sparer på å kjøpe brukt utstyr kan du eventuelt bruke på å reparere utstyret senere :)

 

3. Innkjøp av høyttalere

Først av alt : Har du plass til 6,5" eller større foran i bilen? HELT SIKKER ? INGEN andre med lik din bil som har 6,5" foran ? HEEEELT SIKKER ? HUSK! Frontsettet ditt skal ta seg MINST 98% (ja , 98%) av lyden i bilen din, og da er det vel greit å ha en høyttaler som kan gå langt nok ned i frekvens til å "møte" lyden fra subben , og mache den sånn noenlunde ? 6,5" midbass er et MUST om du skal bygge stort anlegg!! Kjøp like godt 6.5" komponentsett med en gang så er du ferdig med det. Det koster deg kansje dobbelt så mye arbeid og penger som å sette i et 5,25" sett i originalpanelet , men lydmessig så betaler det seg 200% mer å sette i et 6,5" sett med en gang. Et bra 6,5" sett som er korrekt montert og har stor forsterker (100-200w RMS - Ikke BOSS-watt :) ) kan lure mange til å tro du har subwoofer installert! (Jeg har testet dette selv, mange ganger) Erfaringsmessig så kan jeg ikke si dette nok ganger - 6,5" foran MÅ du ha. Se etter sett som har diskant som går lengst muligst ned i frekvens (ca 3500hz og nedover), dette gjør lydbildet roligere , mer behagelig å høre på og, fyldigere og ... ja gir generelt sett bedre lyd) Det råeste jeg har sett til nå er diskanter som går ned til 1800hz - det er LAVT.

Erfaringsmessig så holder det å plassere diskanten i hver sin ende av dashbordet , siktet inn mot midten av bilen , på høyde med nakkestøttene.

Som jeg sa tidligere , frontsettet ditt tar seg av 98% av av lyden så da kan du selv velge hvor mye penger du vil bruke på dette , og som en generell regel for meg selv , så prøver jeg å ikke anbefale 6,5" sett til under 2500,- uansett hvilke ambisjoner man har. Coaxialer er fint å ha i konebiler og i hattehylla, _skikkelige_ mannfolk bruker komponensett! ;) Høyttalere i hattehylla er for de som sitter bak , så hvis du har mye folk som sitter baki hadde jeg latt dem betale høyttalerene bak, kjører du helst alene eller med en venn/dame i framsetet, så klarer du deg uten. Enkelt å greit. Dette fremhever også poenget med hvor viktig det er med et bra fronsett.

 

Har du plass til 6,5" midbass foran, så sett av GOD TID til å montere dem, dette er høyttalere med MYE krefter til å flytte MYE luft og bør stå skikkelig montert, og MÅ stå i stålet på bilen , enten direkte eller indirekte (distansering i solid plast eller MDF) En dårlig montering i et vinglete dørsidepanel ødelegger lett HELE BASSEN i fronsettet ditt. Fakta.

 

HUSK : Fronsetett ditt skal ta seg av frekvensene fra 20.000hz og ned til minimum 80hz (helst 60hz), subwooferen din skal ta seg av fra 80hz (helst 60 her også) og ned til 20hz! Jo større fronsett - jo mere bass foran, og desto mindre må subwooferen ta seg av, som igjen resulteter i bedre lyd fra subwooferen. Fakta. (Frekvensene subwooferen skal spille er veldig tunge og "dra" for forsterkeren , jo lengre ned du klarer å stille subwooferen i frekvens (alt fra 80hz og nedover er bra) jo mer krefter har forsterkeren å bruke på de frekvensene som virkelig er _kule_ , og jo bedre gjør den jobben sin slikt den er tiltenkt. Jo lengre ned du stiller subwooferen, jo mer vil din evnte til å identifisere at lyden kommer bakfra forsvinne , og lyden vil ha en bedre helhet, i den forstand at ikke lyden kommer forfra og at bassen kommer bakfra , men at alt kommer i fra ett punkt foran i dashbordet ditt.

 

---

Ble mye skriving dette her. Jeg venter å ser an responsen for jeg eventuelt skriver fortsettelsen... :) imens - Lykke til!

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var endel vettugt her, men også endel jeg vil betrakte som litt vel mye generalisering, og feil. Du poengterer atd et er personlige meninger, og samme vil jeg gjøre.

 

Når det gjelder tidskompensasjon, er det nok desverre ikke slik at det bare er fryd og gammen. Som jeg har kommentert flere ganger, dreper man noe av livet og dynamikken i musikken ved bruk av tidskompensasjon. For de av oss som setter dynamikk og klang høyere enn plassering, blir dette da negativt. Nå skal det sies at jeg på ingen måte har hørt alle spillere på markedet med tidskomp, men pr i dag har dem jeg har hørt, komprimert lydbildet på en negativ måte.

 

Du hevder også at du ikke kan anbefale komposett under 2500kr. Vel, det finnes komposett til over 6000kr jeg aldri ville anbefalt noen, men samtidig finnes det noen få go'biter til i overkant av 1000kr. Jeg mener med dette at man kan ikke generalisere på denne måten. Det finnes desverre nok av produkter som overhodet ikke er verd prisen.

 

Kommentaren vedrørende coax syntes jeg vitnet om liten kjennskap til coaxialer. En god coaxial er i mange sammenhenger et bedre valg for mange, enn et komposett.

 

Jeg vil samtidig påpeke at man selvsagt ikke oppnår automatisk bedre lyd ved å kjøre 6,5" kontra mindre elementer. Man vil i de fleste tilfeller oppnå mer nivå nedover i frekvens, grunnet større membran areal, men det finnes flere 5,25" som kan gjøre en hederlig jobb. alt avhenger av elementet, og dets konstruksjon.

 

Ellers må jeg igjen si at jeg syntes det var et flott tiltak å dele dine erfaringer med brukerne, selv om jeg gir utrykk for å være uenig med deg på noen punkter.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide :) Men jeg synes ikke du var klar nok til å én gang for alle avlive myten om at kraftige forsterkere sprenger høyttalere! Det som folk flest ikke skjønner, er at det oftest er forvrengning - ikke overbelastning - som tar knekken på høyttalere. Spiller man høyt med en pinglete forsterker, vil den forvrenge lydsignalet, og presser man den så den ikke klarer å henge med, vil den klippe toppene på signalet og sende DC (likestrøm) på utgangen! Dette er døden for høyttalere!

 

I tillegg er det mange som kjører rundt med billige jallaforsterkere som det står printet flere hundre watt på, og tror basseren sprenger fordi forsterkeren er så "bra" (les kraftig).

 

Dessuten, om en forsterker er spesifisert til f.eks. 700W Rms kontinuerlig, betyr det da slettes ikke at denne pusher 700W til høyttaleren så fort du skrur på cd-spilleren. Det kontrollerer man ved å stille volumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr SQ : Du har sikkert rett i det du skriver ang frontsett, jeg har ikke solgt noe som helst bilstereo på noen år. Det var min egen mening ut i fra det utvalget vi hadde i butikken der jeg jobbet, og det var kansje feil å skrive det som om det var "generelt" Men det var min mening der og da. Litt mere generelt kan man vel si at du bør legge litt penger i frontsettet og høre på hva du liker og ikke liker før du kjøper. Og her kan man vel si stort sett det samme som om alt du betaler for - du får det du betaler for , i enkelte tilfeller kan man gjøre kupp for en billig penge og andre ganger kan man kommer over noe dritt som koster en arm og en fot..

 

Når det gjelder tidskompansering og dynamikk så var dette nytt for meg , og når du sier det så kan det nok stemme, men jeg synes fortsatt det veier nok opp til at det er noe du må prøve hvis du er litt inni gamet med å bygge store anlegg, det er noe av det kuleste jeg har opplevd i min bil, tross alt :)

 

Carfreak: Siden man sitter "skjeivt" i forhold til høyttalere i en bil (nærmere venstre enn høyre side) så vil lydbildet bli feil. Dette kompanseres ved å tidsforsinke lyden , hovedsaklig på venstre side , slik at hjernen blir lurt til å tro du sitter i midten av lydbildet slik du normalt vil hjemme foran stuehøyttarene.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår