Gå til innhold

Ny bil, vaskeråd?

Ranger emnet


kennyo

Anbefalte innlegg

Er egentlig anti-maskinvask-mann, og foretrekker svamp, hageslange og Turtle Super-vask. Funker bra i mildværet, men: Når det er kaldt ute, hageslangen er frosset og man blir jaget fra selv-vask hallen om man bruker bøtte og svamp, hva er da alternativet? Bilen er 2 mnd. gammel og har metallic lakk. Prøvde en børsteløs, men det hjalp ikke så mye... Kjører mye, og vil vaske minst en gang i uka når veiene er saltet. Ved håndvask etter to dagers kjøring blir vanligvis svampen(e) så møkkete av asfaltrester og salt at det ser ut som en møkkete gruvearbeider etter å ha vasket bilen... Er maskinvask med "skinnbørster" noe å satse på som "nødvask" i kulda? Eller går lakken til h.... etter kort tid? Vil også nevne at bilen vil bli polert min. to ganger i året (høst og vår). Liker ikke inngrodd skitt, så jeg vil holde bilen ren hele tiden! Trenger råd, please help!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med børsteløs vask som nødløsning i kulda. Kjørte gamlebilen min igjennom en slik en én gang i uka under vinteren. En gang i ny og ne så kan du stikke på et sted hvor de tilbyr selvvask inne i en hall og gå litt mer grundig til verks.

 

Om vinteren er det fryktelig vanskelig å holde bilen ren og pen. Hovedargumentet for å vaske, er for å unnga rust.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du kan nesten vaske som du vil, bare bilen er skikkelig godt vokset. Hadde jeg kjøpt en ny bil, hadde jeg sterkt vurdert noen av de proffe "forseglingene" som tilbys på markedet, eller en (dyr) proff polering. Det gjør vaskejobben mye enklere, og "finpoleringen" mye mer morsom.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg vokset den med Autoglym for ca en måned siden, men dette var uten forsegling. Men vil det likevel gå greit i maskin med skinnbørster i ny og ne? Vasket den for hånd i dag, og den var full i asfalt, selv etter bare 5 dager siden forrige vask. Det var en skikkelig svett jobb! Men jeg kom til å tenke på at selv om jeg skyller grundig etterhvert, "drar" jeg jo skitten utover med svamp? Vil ikke det være bedre med maskinbørster som skyller samtidig? Eller er jeg på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har en gammel Mazda, men den er lakkert i år.

 

La på endel lag med voks, og til slutt en skikkelig forsegling. Brukte autoglym, men dette spiller ingen rolle(- fikk det gratis på jobben).

 

Sammen med mye klarlakk ved lakkering, føles bilen nesten som ett sukkertøy som er umulig å trenge igjennom. Lite eller ingenting fester seg i lakken, og der er direkte morsomt å vaske og polere.

 

Ved vask er det først spray på såpe, spyle av med varm høytrykk, svampe med shampo (-for biler), Først tak, så panser, så lenger å lenger ned på bilen, tørke først med en "viper" så med ett rent pusseskinn. Om jeg koser meg skikkelig, blir det en rask polering med en lett-voks. Så er det bare utå cruise igjen (-savner å vaske bilen akkurat nå når jeg skriver dette yummy ).

 

Bruk høytrykk i en gjør det selv vaskehall før du går på med svamp. Er du sent/tidlig ute i en slik hall, er det ofte greit å stå med svamp og bøtte også, selvom det står at det ikke er lov. På Statoil på Årnes har dem tom. gitt meg varmt vann i bøtta når jeg har spurt om lov. Det er god service !

 

Lykke til med badingen....ehh vaskingen :cocain:

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen selvvask i nærheten da? Der kan du jo stå inne i varm hall å ta for deg høytrykk og medbrakt svamp osv.

Poler på nytt med forsegler, så kan du prøve noe sånn som Turtle Wax it Wet hver gang du vasker bilen etter på.

Wax it Wet er sånn voks du bare sprayer på for å oprettholde den skikkelige lakkforseglingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen bensin stasjoner har slange og plass satt av til å vaske bilen, jeg vasker Mustangen på en lokal Esso stasjon, kan bruke medbrakt såper og svamp, bøtte og slange har Esso stasjonen, da står jeg belyst under tak og vasker.

 

Er også en stor støvsuger der om jeg skulle ta innsiden i tillegg, men den må en putte penger på tror jeg.

 

Burde vel kanskje andre esso stasjoner som er lignende.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på å bruke den børsten, ja. Men tenker litt på hvordan de andre bilene som den har blitt brukt på før har sett ut før vask. Og er vel litt redd for riper. Eller er det en ubegrunnet frykt?

 

Uansett: Takker for mange gode forslag, kom gjerne med flere. Vil jo bare at min nye bil skal se ny ut lengst mulig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den børsten hadde ikke jeg rørt bilen min med men.

 

Jeg også var skeptisk til den, men hvis du hadde visst hvor nøye jeg er med vask og polering... Den har ennå ikke laget riper i bilen min! Er det eneste som får vekk salt og trafikkfilm (utenom svamp da). Bare skylle den godt, og ikke dra den hardt nedi lakken så går det bra.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår