Gå til innhold

Størrelse på sub-kasse

Ranger emnet

Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal bygge subkasse i morra, så finner jeg ikke hvilken størrelse jeg skal ha (hvor mange liter)

Jeg har kjøpte meg 2 stk XS-L101P5S fra sony. Det er 10" med max 1100 w.

http://www.sony.no/view/ShowProduct.action?product=XS-L101P5S&site=odw_no_NO&pageType=Overview&category=ICA+Subwoofers

Er og litt usikker på hvor store mdf-ringene skal være. Har ikke tid til å vente på at jeg får elemtene med å bygge. Disse er i posten i morra.

Ville helst bygge lukket, men blir kanskje for lite og dermed stygt. Så vil helst ha begge målene.

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vas står oppført til 34L, rundt 35L er nok greit.

Det hørtes ikke helt riktig ut.

Jeg fant ingen anbefallinger, og har ikke gjort noen simuleringer.

Men ser en på andre suber f.eks Vega 12" har en vas oppi mot 90L

Passe kasse er 60L porta og lukka fungerer fint med 33L (best med 45L)

Så her ville jeg kjørt mindre lukka kasse, men stemmer virkelig 34 L vas og FS på 30Hz???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skal bygge subkasse i morra, så finner jeg ikke hvilken størrelse jeg skal ha (hvor mange liter)

Jeg har kjøpte meg 2 stk XS-L101P5S fra sony. Det er 10" med max 1100 w.

Ville helst bygge lukket, men blir kanskje for lite og dermed stygt. Så vil helst ha begge målene.

Ca. 25 liter lukket vil fungere bra på disse bassene.

Ca. 35 liter bassrefleks vil også fungere, men parametrene tilsier at tett kasse vil fungere best.

Og til slutt, de oppgitte følsomhetstallene stemmer ikke, 84db/1watt stemmer bedre.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider