Gå til innhold

Tommy Rustad bytter gren

Ranger emnet

CalibR

Anbefalte innlegg

Sitat
Rustad til rallycross

Mye erfaring

– Fordelen min er at jeg ikke går til noe ukjent. Jeg har mye erfaring med rallycross, og har fulgt miljøet tett i alle år. Jeg skal også bruke av den erfaringen jeg har fått gjennom årene til å bygge opp og organisere teamet slik at det skal bli det beste teamet i EM-sirkuset. Dette blir i det hele att en vitamininnsprøytning for meg både som person og fører, sier Rustad.

I fjor gjorde han en gjesteopptreden da EM i rallycross forflyttet seg til Lyngås. Nå blir det full satsing i sammen team som Sverre Isachsen, som vant flere EM-runder i år.

Rustad satser på å gi lagkameraten kamp allerede neste år.

– Det er helt klart at målet er å kjempe i toppen. Jeg har inngått et samarbeid med Isachsen Motorsport, og det er et profesjonelt opplegg som jeg mener er godt nok for å vinne. Ellers hadde jeg ikke gjort et så drastisk skifte i karrieren, sier Rustad.

Allsidig

De tre siste årene har han kjørt det svenske STCC-mesterskapet for Opel. Før det kjørte han EM i baneracing med Nissan, og han har også kjørt formelbil i forskjellige klasser siden 1993.

Rustad skal kjøre bilen som Guttorm Lindefjell kjørte i årets sesong. Den skal oppgraderes med blant andre nye hjuloppheng og ny motor i løpet av vinteren.

Svenske Kenneth Hansen ble europamester for 13. gang i år, mens landsmannen Michael Jernberg ble nummer to. Rustads teamkollega Sverre Isachsen tok EM-bronsen etter en sterk avslutning på sesong.

20051121-026_jpg_714584g.jpg (ANB)

Hentet fra http://www.sporten.no/motorsport/article1836597.ece

Godt å høre. Lenge siden vi har hatt totalgull i EM. På tide med norsk :win

Svenskene bør taes :)

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke hundsbeth og bygger bil til comeback og? Det høres ut som vi har en bra sesong i vente!

Edit: Rustad er nok bra nok til å vinne allerede i år.. Jeg husker ennå da han kjørte innleid rs200 fra schanke. Fy som det gikk... Finalen på lyngås det året var helt rå, med 4 norske rs200 først i mål! Jeg savner virkelig den tiden!

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustad er en bra sjåfør han.. :) Ligger nok i toppen i Rallycross..

Var en av mekanikerne for han i opel team sweden som ligger i karlstad, og jeg kan si at han kjører bra ja.. ;) Så det blir helt sikkert topp.. =)

Får se hvem som kjører STCC bilen hans neste år da, har nemlig ikke kommet fram til hvem som skal kjøre neste år, men har testet 1 fører i alle fall.. :D

..Audi - The lord of the rings..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..

Er litt enig i det kebab gud sa.. :)

Er jo ikke så sinnsykt mange som int seg for det lixom.. De fleste som driver med motorsport følger vel ikke SÅ mye med på rallycross.. Eneste jeg vet hvem er der er Martin schanke og den svensken.. :p hehe..

Og jeg har drivi med gokart i 7 år og vært med i STCC teamet nå dette året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kebab gud skrev:
Wow .. for rallycross er jo SÅÅÅ respektabelt :P

Er nokså repsektabelt der jeg kommer fra. Det starter med jordebilkjøring, så over til bilcross. mens andre tar snarveien til sveirge hvor man kan kjøre litt gruppe E ol (Mats).. Så, når de blir 18, da hiver dem seg utpå rally (Vegard,Eivind, Kim) og rallycross (Kåsa). Så er jo rallycross egentlig er litt morro. Litt mere motor power enn bilcross. Og litt større budsjett, men fortsatt billigre enn å kjøre enn rally.

Kammeraten min har en Golf, men med litt mye bur (trekker opp vekta så ille) så alt av skjermer ol er glassfiber. Tror det er rundt 180hk i den 1,6liter'n. Det er respektabelt. (Gikk like godt som saab'n hans, en gammel bilcross saab, første framahjulsgnageren i A finalen på mange år...)

En annen kammerat forsøkte seg i rally, endte med vraka lånt rallybil. Men han holdt følge med de store gutta. Ifølge målinger midtveis så lå'n ann til 2 ellr 3a plass på ss1, fikk gir problemer på ss1, men kom i mål på 4 gir.. . Kom aldri lengre enn SS2. Da sto bilen knust i veidele..hehe.

Sånn ellers så vil nok rallycross ta seg litt opp tror jeg. Bare ikke sponsorene gir opp hele dritten, da går det det skeis... Må få flere til å reise å se på rallycross.

Ser jo på rally at det blir flere og flere publikum etapper. Det er jo egentlig rallykross.. rundt og rundt på samme grusbanene..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i det siste du sier der.. Men er jo det at arrangøren ikke reklamerer nok for rallycrossen.. Og hvis det blir lite med reklame så kan det meste gå skeis ja...

Men nå kommer jo Tommy Rustad over da så det kan jo dra med seg litt publikum og en del reklame for denne sporten.. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får da håpe det! Personlig liker jeg rallycross veldig godt, men det har ikke vært mye å følge med på de siste årene.. Det er liksom ikke like mye show lenger! Og at det ikke er EM på lyngås lenger er bare tragisk:(

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg,husker godt schanke tia,men følt lite med siste årene,men vil følge med hva rustad får til,blir nok bedre media dekning nå..husker rustad kjørte volvo 240 hei på rugslansbanen(var og kikket,han var et talent da,synd ikke drømmen hans gikk i orden)men dyktig sjåfør:) heia norge

Nissan 180sx skrensetøy http://nafmotorsportkristiansand.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider