Gå til innhold

Spørsmål om sikkring nr2 plassering....

Ranger emnet


Mombasa

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er det montert 50kvadrat hele veien på hele bilen. Altså fra Batteriet til jord, Motor til jord, dynamo til batter, batteri til forsterker, jord til forsterker.

Batteri nr 2 er også koblet ut.

Kan ikke si det ble noen forskjell......

 

Dynamo neste steg?

 

 

Fikk fortsatt ikke svar på spørsmålet mitt.....

Audi ftw! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau.

 

Fikk ikke lagt inn innlegg før jeg skulle på jobb. Serveren som klikket, eller noe? :)

 

Hva slags batteri har du, av nysgjerrighet? Prøv å slå av motoren, og la hovedlysene stå på, og dra på. Det bør ikke blinke noe nevneverdig... Jeg har hvertfall ikke noe problem med det, og drar temmelig greit med strøm for øyeblikket! :)

 

Er så trøtt, så kommer ikke på noe særlig lurt nå dessverre. Beklager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les igjennom Kondensatorguiden så finner du nok svaret der ...

 

Lysene blinker MINST like mye med motoren i gang som når den er stoppet.

 

Ja, jeg vet at en kondensator ville hjelpe litt på... og at lysene vil stoppe å blinke.

Men jeg for fortsatt ikke ladet nokk....

 

batteriet er et vanlig syrebatteri. 44A eller 50A tror jeg.

Standard Golf 2 GL batteri

Batteriet ble byttet til et SPLITTER nytt for 1uke siden...

 

er dynamo eneste alternativ?'

 

Til info så blinker lysene så invernalsk at jeg har problemer med å spille høyt når det er mørkt å det regner...

Audi ftw! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blinker med motoren av, skyldes det jo ikke for lav ladespenning eller for liten dynamo.

 

Batteriet har ikke nok kapasitet, rett og slett. Et Optima-batteri e.l. vil være løsningen for deg, tror jeg.

 

Grunnen til at jeg tror det er løsningen er at blybatteriet ikke leverer nok strøm fort nok! Se for eksempel på når du starter bilen med lysene på, med blybatteri - lyser hovedlysene når du kjører starteren rundt, eller slukker dem til motoren er i gang og starteren av? Antagelig slukker lysene så lenge du drar startmotoren rundt, av grunnen jeg skriver over.

 

Dette er tilfellet med alle bilene jeg har hatt, med blybatteri. Når jeg setter inn Optima-batteriet mitt, blir dette problemet borte. Samtidig forsvinner også blinkingen i lysene mens jeg kjører. Ingen kondensator... :)

 

Jeg sørger selvsagt for at alle tilkoblinger er gode også, men dette har du gjort allerede, ettersom jeg forstår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor høyt du spiller. Spiller du alltid på maks mens du kjører, vil batteriet ditt bli utladet over tid, siden dynamoen lader mindre enn du bruker totalt sett. I såfall bør du kjøpe ny dynamo.

 

Jeg klarer å skru ned et par hakk når jeg kjører, evt. redusere bassen med et par-tre decibel. Da bruker man MYE mindre strøm, og man sparer et par laken på ny dynamo. Og det er jo greit! :)

 

Ingenting er jo sikkert i bilstereoverdenen, siden hver bil er så forskjellig. Men i alle tilfellene jeg har prøvd, (4 biler, samme optima-batteri) i tillegg til hva folk jeg kjenner og vet om har erfart, har det ikke vært nødvendig med verken ny dynamo eller kondensator selv med relativt GREIT med stereo, for å si det sånn.

 

Jeg hadde en forsterker på 1000W RMS i 1ohm, omtrent som din altså, i 2 av bilene jeg nevnte over, og med et Optima Yellow Top-batteri blinket ikke lysene i det hele tatt... Andre her på forumet har kanskje erfart andre ting, men det vet jeg lite om.

 

Du kan jo hvertfall prøve. Som sagt, så er det umulig å si at det VIL fungere, men sjansene er gode, etter min mening.

 

Et godt batteri er uansett en god investering. Du kommer aldri til å trenge startkabler, hvertfall! :) Optimabatterier har "reservekapasitet" nok til å starte en bil mange ganger, selv om stereoen har kuttet pga for lav polspenning (har testet, hehe!). I tillegg er det jo vedlikeholdsfritt (som alle gelé-/tørrbatterier) og har utrolig lang holdbarhet! Ta det med deg når du bytter bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et optima leverer kansje strøm raskere enn et blybatteri, men jeg merka ikke noe forskjell når jeg bytta fra bosch silver 70A batteri til et optima 900.

og jeg skal nok meget sikkert bruke syrebatteri i mitt prosjekt

 

har man et friskt syrebatteri, og så lenge det ikke er for lite, så skal det holde bra og lenge.

like viktig er vel at dynamoen er frisk..et alternativ kan vere å bytte dynamo-hjulet til et noe mindre så dynamoen spinner raskere på tomgang :D

 

har sjøl aldri hatt problem med syrebatteri og 90A dynamo (som jeg har faktisk bytta fra bil til bil ;))

så dette problemet ditt er litt merkelig.

 

tenkte på noe:

hvor mye ladder dynamoen? kan man vere sikker på at den greier å levere `nok` strøm sjøl om spenninga er høy nok.......?

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man et friskt syrebatteri, og så lenge det ikke er for lite, så skal det holde bra og lenge.

like viktig er vel at dynamoen er frisk..et alternativ kan vere å bytte dynamo-hjulet til et noe mindre så dynamoen spinner raskere på tomgang :D

mvh, stig

 

Vil dette fungere, eller kommer dynamoen til å sprenge!? :P

Audi ftw! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt drev koster vel ikke så rent lite det heller, om jeg ikke tar helt feil? Avbalansert og rett feste... Kan jo dreie et selv, liksom, men... :)

 

Dynamoen vil nok ikke sprenge nei, men den vil bli fortere slitt. Du kjører ikke mest på tomgang, gjør du vel... Høyere turtall sliter mer på alle bevegelige deler, også dynamoen. Kjører du mye på høyt turtall, som meg? :P I såfall vil du nok slite den ut en del fortere, ettersom den vil spinne fortere ved alle turtall, ikke bare tomgang...

 

Rart det du sier sfh, at du ikke merket forskjell. Jeg merker god forskjell, men så er sikkert ikke blybatteriene jeg bytter ut helt i superklassen heller! :P

 

Det som er sikkert, er at dynamoen ikke hjelper når motoren er av... Så om han har store spenningsfall når motoren er av, ja da er det vel batteri, da. Lettere å være sikker på at batteriet ikke er feilkilden, for så å ta det derfra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette fungere, eller kommer dynamoen til å sprenge!? :P

 

åssn bil har du??? få tak i en stor nok Dynamo, så er problemet løst.. kompenser med en "liten" Kondis også (min anbefaling) ..

 

ang Dynamo, regn med at bilen bruker ca 20 til 30 Amp. (noen påstår mere, men det er i ytterste konsekvens).. Regn med det bilen bruker ved vanlig bruk (20 A), ikke når 3 unger kjører el seter frem og tilbake og bruker varmeseter, vifte på full guffe, varmetråder osv..

så legger du på det antall Amp som sikringene på forsterkerne har av sum til sammen og vips så vet du omtrent hvor stor Dynamo du MÅ ha ..

 

ps: sier det for n'te gang, Batteriet kompenserer og stabiliserer kretsene, ikke noe annet utenom å starte bilen og ellers det som brukes med motor avslått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår