Mombasa Skrevet November 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2005 Hmmm, hehe... mange ting som kom opp her som jeg ikke viste.... Feks. det med skillerele og identiske batteri osv. Jeg har som sagt STORE problemer med strøm til annlegget mitt. jeg har Pluss og Minus kabel på 25kvadrat helt bak til batteri nr2 og videre til monoblokka. Fra monoblokka går det 10kvadrat kabel til 4 kanaleren. Dynamoledning til batteri er byttet til 50kvadrat. Etter at jeg satt inn 1 ekstra batteri spillte annlegget mye bedre......inntil det begynte å lade seg ut. det er vel pga liten dynamo tipper jeg? eller har det med at batteriene ikke er identiske eller at jeg mangler skillerele? Det er snakk om en Golf GL 1.8. orginal dynamo på 60A eller 65A ! Dette som drives: Helix Dark Blue 1000.1 monoblokk, Helix Dark Blue 4. 2stk 12" Whild Beast Alternativet da er enten å bytte til en Golf GTI 16V eller G60 dynamo på 90A (tror jeg). Eller å fjærne batteriet? Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet November 21, 2005 Rapporter Share Skrevet November 21, 2005 Sånn hville eg ha fjort det vist du har like bateri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet November 21, 2005 Rapporter Share Skrevet November 21, 2005 Alternativet da er enten å bytte til en Golf GTI 16V eller G60 dynamo på 90A (tror jeg). Eller å fjærne batteriet? Det blir aldri sterkere enn svakeste leddet, og her virker det som om du har STORE strømproblemer, altså selv med bilen i gang?En 1000.1 drar jo ikke akkurat "enormt", selv om den trenger mer enn mye annet på markedet. Mine tips, i det jeg mener (viktig ord å utheve her på forumet, dette :D) er korrekt rekkefølge å utføre det på: 0. Uten at du har ett skillerelè vil jeg anbefale at du kobler ut ett av batteriene, eneste det gir deg akkurat nå er ett ekstra batteri å lade på (iom at dem lader ut hverandre) - forstod det slik at det var to forskjellige batterier du hadde?. 1. FETE kabler fra motor til chassis, fra batteri til jord og fra dynamo til pluss, jo fetere - jo bedre. Hvis din dynamo har kabler rett bort på starteren så bytter du dem i samme slengen :) 2. Få fatt på en skikkelig dynamo, det var vel en gammel Golf du hadde? Da har du god plass på motoren til både en festebrakett og dynamo fra en langt nyere TDI (finnes en helt opp i 140A, den tror jeg kan passe deg godt) - det har faktisk skjedd noe med de laderegulatorene som er innebyggete også, utviklingen har ikke stått stille akkurat. Hvis du tar fra en gamlere bil kan pkt. 5 nedenfor være verdt å merke seg. 3. Ett nytt GODT batteri - finnes mange gode på markedet, ett PC1700 tror jeg nok holder i ditt tilfelle. 4. Kondensator, ikke at jeg liker introdusere slike, men i noen tilfeller kan det være greit som en "top-off" når det meste annet er ordnet. Bør være unødvendig, men nevner det også: 5. Ladac 6. Excessive amperage 250A+ dynamo 7. Skillerele + Ett batteri til. Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mombasa Skrevet November 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 1. FETE kabler fra motor til chassis, fra batteri til jord og fra dynamo til pluss, jo fetere - jo bedre. Hvis din dynamo har kabler rett bort på starteren så bytter du dem i samme slengen :) Er det noe poeng i å bytte kabler fra batteri til jord, å kabler fra motor til jord, når jeg har pluss og minus hele veien bak til forsterker? Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 Absolutt! Aldeles essensielt! Dette er også endel av kretsen, en meget vital sådan, men på tross av dette er det mange som slurver. Bytt kabler pronto er mitt råd ;) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 JA! lader i min egen bil 14,50 orginalt men kommer til og skifte for de er såååååååååå tynne. og har 6-10 ledere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 dessuten ville jeg brukt begge 25mm2 kablene til plussen fra batteriet..fordi en 25mm2 på plussen er for liten til dine forsterkere. jording trenger du ikke helt derfra.. karrosseriet burde greie å ta seg av jordingen. prøv dette også, skader ikke ;) mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mombasa Skrevet November 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 Da skal jeg teste det i morra, så får vi se hvordan det går når jeg får kobla av batteriet og med litt ekstra kabler! ;) Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mombasa Skrevet November 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 Så altså det ville være bedre å kjøre jord i chassien, å spandere på meg en ny 50kvadrat kabel på plussen? Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 vil vel på stå at det er lettere og legge to 25mm2 enn og legge en 50mm2. hvor mye de tåler skulle vel bli det samme? jordinga kan du sikkert ta på et belte feste ell lignende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mombasa Skrevet November 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 Ble faktisk annbefalt å gå for 25kvadrat pluss og minus hele veien å annskaffe dynamo i stedet der jeg handlet hele annlegget. Så jeg var klarover på forhånd at jeg ville få strømproblemer. Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 En stor/god kabel fra dynamo til batteri og du har sikret +siden av ladingen din. Fra motor til jord er viktig fordi det er der dynamo'en får jordingen sin (den jorder som oftest via godset i motorblokken). Fra batteri til chassis er også viktig, rett og slett fordi den er siste biten av hele sløyfen. Ladekretsen er forenklet som følger på "jordsiden": Dynamo-gods/metallet -1> Motorblokk -2> Chassis -3> Batteri minus Den positive siden er som følger: Dynamo+ -4> Batteri Punkt 1 som er uthevet kan/trenger du gjøre lite med (foruten feste skruer og slikt godt i innfestningen til dynamo). Punkt 2, 3 og 4 uthevet er der hvor du kan gjøre ting bedre, bytter du ut kablingen mellom alle disse til 50kv, så vil det ha STOR innvirkning på hvor effektiv ladekretsen din er. Mange måler og finner ut at "hei, jeg har jo 14,4volt fra fabrikk" - dette er litt feil måte å gjøre det på, siden det er stort sett kun til du begynner dra på med musikken på fullt - da faller ladingen ofte helt ned i 10v med original ladekrets ved harde bass-slag. 50kv fra batteri til forsterker er absolutt ikke dumt, samme med en god kabel fra forsterker og til jord - aller helst så nært forsterkeren som mulig, da kan du muligens gå ned til 25kv på de kabelen og fremdeles ha god samvittighet :) Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 vil vel på stå at det er lettere og legge to 25mm2 enn og legge en 50mm2.hvor mye de tåler skulle vel bli det samme? jordinga kan du sikkert ta på et belte feste ell lignende. Dem tåler nok det samme, men mener å huske at spenningsfallet er mindre i en 50kv enn igjennom 2x25kv, men det kan sikkert noen andre fortelle hva som er korrekt. Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mombasa Skrevet November 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Da er det montert 50kvadrat hele veien på hele bilen. Altså fra Batteriet til jord, Motor til jord, dynamo til batter, batteri til forsterker, jord til forsterker. Batteri nr 2 er også koblet ut. Kan ikke si det ble noen forskjell...... Dynamo neste steg? Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Bare for å påpeke en ting - når man snakker om reléer som skal bryte større strømmer, kalles de kontaktorer. Søk på kontaktor, så kan man finne enda mer hardcore-saker. Men det koster jo selvsagt hardcore også! :) Hvis batteriene er av samme merke, modell og alder, er det ikke nødvendig med skillerelé. Er de IKKE av samme merke, modell og alder, ville jeg ikke koblet dem sammen engang... Dette er på grunn av variabel polspenning, forskjellig utladingstider og ulik indre motstand. Ikke særlig heldig når de står koblet sammen over lang tid - ettersom batteriet med høyest polspenning vil "se" det andre batteriet som en motstand, og "forsøke" å drive (lade) det. Skillerelé er minstekrav i dette tilfellet, spør du meg! :) Nå driver du med vranglære igjen !! Batterier av samme type (dvs Blybatterier f.eks) kan kobles sammen uansett om det ene er på 50 AH og det andre på 100 AH .. Merke modell etc er betydningsløst her.. Batterier har en standard å følge (DIN norm).. Og en ting til, ikke bland inn indre motstand inn i dette!! hehehehehehe Og hvorfor bruker du ordet VARIABEL POLSPENNING?? Variabel betyr jo at du kan endre på noe, og du kan ikke skru opp og ned "Pol"spenning til ønsket nivå .. hehehe morsomt ... ps: skillerele er bare tull ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.