Gå til innhold

Spørsmål om sikkring nr2 plassering....

Ranger emnet


Mombasa

Anbefalte innlegg

Hmmm, hehe... mange ting som kom opp her som jeg ikke viste....

Feks. det med skillerele og identiske batteri osv.

Jeg har som sagt STORE problemer med strøm til annlegget mitt.

 

jeg har Pluss og Minus kabel på 25kvadrat helt bak til batteri nr2 og videre til monoblokka. Fra monoblokka går det 10kvadrat kabel til 4 kanaleren.

Dynamoledning til batteri er byttet til 50kvadrat.

 

Etter at jeg satt inn 1 ekstra batteri spillte annlegget mye bedre......inntil det begynte å lade seg ut. det er vel pga liten dynamo tipper jeg? eller har det med at batteriene ikke er identiske eller at jeg mangler skillerele?

 

Det er snakk om en Golf GL 1.8. orginal dynamo på 60A eller 65A !

Dette som drives:

Helix Dark Blue 1000.1 monoblokk, Helix Dark Blue 4.

2stk 12" Whild Beast

 

 

Alternativet da er enten å bytte til en Golf GTI 16V eller G60 dynamo på 90A (tror jeg).

Eller å fjærne batteriet?

Audi ftw! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alternativet da er enten å bytte til en Golf GTI 16V eller G60 dynamo på 90A (tror jeg).

Eller å fjærne batteriet?

Det blir aldri sterkere enn svakeste leddet, og her virker det som om du har STORE strømproblemer, altså selv med bilen i gang?

En 1000.1 drar jo ikke akkurat "enormt", selv om den trenger mer enn mye annet på markedet.

 

Mine tips, i det jeg mener (viktig ord å utheve her på forumet, dette :D) er korrekt rekkefølge å utføre det på:

0. Uten at du har ett skillerelè vil jeg anbefale at du kobler ut ett av batteriene, eneste det gir deg akkurat nå er ett ekstra batteri å lade på (iom at dem lader ut hverandre) - forstod det slik at det var to forskjellige batterier du hadde?.

 

1. FETE kabler fra motor til chassis, fra batteri til jord og fra dynamo til pluss, jo fetere - jo bedre. Hvis din dynamo har kabler rett bort på starteren så bytter du dem i samme slengen :)

2. Få fatt på en skikkelig dynamo, det var vel en gammel Golf du hadde? Da har du god plass på motoren til både en festebrakett og dynamo fra en langt nyere TDI (finnes en helt opp i 140A, den tror jeg kan passe deg godt) - det har faktisk skjedd noe med de laderegulatorene som er innebyggete også, utviklingen har ikke stått stille akkurat. Hvis du tar fra en gamlere bil kan pkt. 5 nedenfor være verdt å merke seg.

3. Ett nytt GODT batteri - finnes mange gode på markedet, ett PC1700 tror jeg nok holder i ditt tilfelle.

4. Kondensator, ikke at jeg liker introdusere slike, men i noen tilfeller kan det være greit som en "top-off" når det meste annet er ordnet.

 

Bør være unødvendig, men nevner det også:

5. Ladac

6. Excessive amperage 250A+ dynamo

7. Skillerele + Ett batteri til.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. FETE kabler fra motor til chassis, fra batteri til jord og fra dynamo til pluss, jo fetere - jo bedre. Hvis din dynamo har kabler rett bort på starteren så bytter du dem i samme slengen :)

 

Er det noe poeng i å bytte kabler fra batteri til jord, å kabler fra motor til jord, når jeg har pluss og minus hele veien bak til forsterker?

Audi ftw! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten ville jeg brukt begge 25mm2 kablene til plussen fra batteriet..fordi en 25mm2 på plussen er for liten til dine forsterkere.

jording trenger du ikke helt derfra.. karrosseriet burde greie å ta seg av jordingen.

prøv dette også, skader ikke ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor/god kabel fra dynamo til batteri og du har sikret +siden av ladingen din.

Fra motor til jord er viktig fordi det er der dynamo'en får jordingen sin (den jorder som oftest via godset i motorblokken). Fra batteri til chassis er også viktig, rett og slett fordi den er siste biten av hele sløyfen.

 

Ladekretsen er forenklet som følger på "jordsiden":

Dynamo-gods/metallet -1> Motorblokk -2> Chassis -3> Batteri minus

 

Den positive siden er som følger:

Dynamo+ -4> Batteri

 

Punkt 1 som er uthevet kan/trenger du gjøre lite med (foruten feste skruer og slikt godt i innfestningen til dynamo). Punkt 2, 3 og 4 uthevet er der hvor du kan gjøre ting bedre, bytter du ut kablingen mellom alle disse til 50kv, så vil det ha STOR innvirkning på hvor effektiv ladekretsen din er.

 

Mange måler og finner ut at "hei, jeg har jo 14,4volt fra fabrikk" - dette er litt feil måte å gjøre det på, siden det er stort sett kun til du begynner dra på med musikken på fullt - da faller ladingen ofte helt ned i 10v med original ladekrets ved harde bass-slag.

 

50kv fra batteri til forsterker er absolutt ikke dumt, samme med en god kabel fra forsterker og til jord - aller helst så nært forsterkeren som mulig, da kan du muligens gå ned til 25kv på de kabelen og fremdeles ha god samvittighet :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil vel på stå at det er lettere og legge to 25mm2 enn og legge en 50mm2.

hvor mye de tåler skulle vel bli det samme?

jordinga kan du sikkert ta på et belte feste ell lignende.

Dem tåler nok det samme, men mener å huske at spenningsfallet er mindre i en 50kv enn igjennom 2x25kv, men det kan sikkert noen andre fortelle hva som er korrekt.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å påpeke en ting - når man snakker om reléer som skal bryte større strømmer, kalles de kontaktorer.

 

Søk på kontaktor, så kan man finne enda mer hardcore-saker. Men det koster jo selvsagt hardcore også! :)

 

Hvis batteriene er av samme merke, modell og alder, er det ikke nødvendig med skillerelé.

 

Er de IKKE av samme merke, modell og alder, ville jeg ikke koblet dem sammen engang... Dette er på grunn av variabel polspenning, forskjellig utladingstider og ulik indre motstand. Ikke særlig heldig når de står koblet sammen over lang tid - ettersom batteriet med høyest polspenning vil "se" det andre batteriet som en motstand, og "forsøke" å drive (lade) det. Skillerelé er minstekrav i dette tilfellet, spør du meg! :)

 

Nå driver du med vranglære igjen !!

 

Batterier av samme type (dvs Blybatterier f.eks) kan kobles sammen uansett om det ene er på 50 AH og det andre på 100 AH .. Merke modell etc er betydningsløst her.. Batterier har en standard å følge (DIN norm)..

Og en ting til, ikke bland inn indre motstand inn i dette!! hehehehehehe

Og hvorfor bruker du ordet VARIABEL POLSPENNING?? Variabel betyr jo at du kan endre på noe, og du kan ikke skru opp og ned "Pol"spenning til ønsket nivå .. hehehe morsomt ...

 

ps: skillerele er bare tull ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår