Gå til innhold

Spørsmål om sikkring nr2 plassering....

Ranger emnet


Mombasa

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter litt om og men så fant jeg ut at jeg burde kansje ha en sikkring til ettersom at jeg har 2 batteri i bilen.

Hvor skal sikkringsholder 2 være? på plass nr 1 eller 2 ?

Burde jeg ha sikkring begge plasser?

Her er da en skisse over hvordan oppsettet i bilen min er:

 

sikkring.JPG

 

Om du setter en sikkring på plass nr 1 samt at du har den 60 amp sikkringen på det fremste batteriet,skulle det funke fint det der.

 

Er jo ikke no vits i å ha 2 sikkringer før neste batteri.så derfor har du den 60 amp sikkringen fram så setter du på en sikkring etter batteri nummer 2,altså ikke før batteri nummer 2.

 

Det er iallefall slik jeg tror det burde være,men er ikke sikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du setter en sikkring på plass nr 1 samt at du har den 60 amp sikkringen på det fremste batteriet,skulle det funke fint det der.

 

Er jo ikke no vits i å ha 2 sikkringer før neste batteri.så derfor har du den 60 amp sikkringen fram så setter du på en sikkring etter batteri nummer 2,altså ikke før batteri nummer 2.

 

Det er iallefall slik jeg tror det burde være,men er ikke sikker:)

 

Hmm, hørtes ikke lurt ut :)

Sikringa er jo der for at man skal unngå kortslutning. Og tenk om plusskablen gnager seg inn til metallet mellom batteriene, hva vil da skje om du ikke har sikring ved batteriet baki bilen?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hørtes ikke lurt ut :)

Sikringa er jo der for at man skal unngå kortslutning. Og tenk om plusskablen gnager seg inn til metallet mellom batteriene, hva vil da skje om du ikke har sikring ved batteriet baki bilen?

 

så sant så sant.det tenkte jeg ikke på.Er jo kun batteriet fremme som er sikkret mot kortsluttning med min teori:) Da lønner det seg med 3 sikkringer likevel da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får håpe du ikke har det nøyaktig som på bildet...

som feks at du tar strøm til 4kanaler fra monoblokka ;)

 

sikring fra batteriet bak til forsterker er forresten ikke nødvendig, så lenge kabelen ikke ligger igjennom et hull eller kanter på bilens chassi.

men kan vere greit å ha om det kobles å mekkes mye baki der..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nok ikke skillerele. Det gjør at batteriet foran ikke tappes når bilen ikke er i gang, og hvor ofte har du nå tømt batteriet ved å spille musikk? Og når to er koblet til så vil det holde enda lengre jo!

 

Er svært få som egentlig bruker skillerele også. Får også spenninstap med det..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nok ikke skillerele. Det gjør at batteriet foran ikke tappes når bilen ikke er i gang, og hvor ofte har du nå tømt batteriet ved å spille musikk? Og når to er koblet til så vil det holde enda lengre jo!

 

Er svært få som egentlig bruker skillerele også. Får også spenninstap med det..

greit nok at man har fordelen ved mer batterikapasitet uten rele.. men så har man det at det ikke er alltid like lurt å la to ulike batteri stå paralell-koblet over lengre tid.

min erfaring er at de ødelegger (for) hverandre. så vil man ha det "idiot sikkert" så bruker man rele ;)

det fins vanlige (lys)rele som tåler opptil 90A og det er nok til batteriet bak. koster 200,- +/-

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nok ikke skillerele. Det gjør at batteriet foran ikke tappes når bilen ikke er i gang, og hvor ofte har du nå tømt batteriet ved å spille musikk? Og når to er koblet til så vil det holde enda lengre jo!

 

Er svært få som egentlig bruker skillerele også. Får også spenninstap med det..

 

 

Hvis man først skal se slik på det kan man like greit droppe batteri foran, hvis man ikke ønsker to "separate" som et skillerele gjør. Da holder det med et godt batteri bak og bare legge opp kabler til starter og dynamo.

 

Hvis man skal ha 2stk batterier Uten skillerele MÅ de være identiske! Hvis ikke vil de lade hverandre ut(hvor fort dette skjer varierer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å påpeke en ting - når man snakker om reléer som skal bryte større strømmer, kalles de kontaktorer.

 

Søk på kontaktor, så kan man finne enda mer hardcore-saker. Men det koster jo selvsagt hardcore også! :)

 

Hvis batteriene er av samme merke, modell og alder, er det ikke nødvendig med skillerelé.

 

Er de IKKE av samme merke, modell og alder, ville jeg ikke koblet dem sammen engang... Dette er på grunn av variabel polspenning, forskjellig utladingstider og ulik indre motstand. Ikke særlig heldig når de står koblet sammen over lang tid - ettersom batteriet med høyest polspenning vil "se" det andre batteriet som en motstand, og "forsøke" å drive (lade) det. Skillerelé er minstekrav i dette tilfellet, spør du meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår