Mombasa Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Etter litt om og men så fant jeg ut at jeg burde kansje ha en sikkring til ettersom at jeg har 2 batteri i bilen. Hvor skal sikkringsholder 2 være? på plass nr 1 eller 2 ? Burde jeg ha sikkring begge plasser? Her er da en skisse over hvordan oppsettet i bilen min er: Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soundlord Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Etter litt om og men så fant jeg ut at jeg burde kansje ha en sikkring til ettersom at jeg har 2 batteri i bilen. Hvor skal sikkringsholder 2 være? på plass nr 1 eller 2 ? Burde jeg ha sikkring begge plasser? Her er da en skisse over hvordan oppsettet i bilen min er: Om du setter en sikkring på plass nr 1 samt at du har den 60 amp sikkringen på det fremste batteriet,skulle det funke fint det der. Er jo ikke no vits i å ha 2 sikkringer før neste batteri.så derfor har du den 60 amp sikkringen fram så setter du på en sikkring etter batteri nummer 2,altså ikke før batteri nummer 2. Det er iallefall slik jeg tror det burde være,men er ikke sikker:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Jeg ville brukt sikring på begge plassene. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Om du setter en sikkring på plass nr 1 samt at du har den 60 amp sikkringen på det fremste batteriet,skulle det funke fint det der. Er jo ikke no vits i å ha 2 sikkringer før neste batteri.så derfor har du den 60 amp sikkringen fram så setter du på en sikkring etter batteri nummer 2,altså ikke før batteri nummer 2. Det er iallefall slik jeg tror det burde være,men er ikke sikker:) Hmm, hørtes ikke lurt ut :) Sikringa er jo der for at man skal unngå kortslutning. Og tenk om plusskablen gnager seg inn til metallet mellom batteriene, hva vil da skje om du ikke har sikring ved batteriet baki bilen? Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soundlord Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Hmm, hørtes ikke lurt ut :)Sikringa er jo der for at man skal unngå kortslutning. Og tenk om plusskablen gnager seg inn til metallet mellom batteriene, hva vil da skje om du ikke har sikring ved batteriet baki bilen? så sant så sant.det tenkte jeg ikke på.Er jo kun batteriet fremme som er sikkret mot kortsluttning med min teori:) Da lønner det seg med 3 sikkringer likevel da:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 får håpe du ikke har det nøyaktig som på bildet... som feks at du tar strøm til 4kanaler fra monoblokka ;) sikring fra batteriet bak til forsterker er forresten ikke nødvendig, så lenge kabelen ikke ligger igjennom et hull eller kanter på bilens chassi. men kan vere greit å ha om det kobles å mekkes mye baki der.. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Du har skillerelè ikke sant? Ellers kan det bli litt grumselums med ladinga av batteriene... Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soundlord Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Du har skillerelè ikke sant?Ellers kan det bli litt grumselums med ladinga av batteriene... Hvor kjøper man skillerele? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Her foreksempel. Ellers er det sikkert noen forhandlere her inne som har ett eller annet lurt på lager :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Trenger nok ikke skillerele. Det gjør at batteriet foran ikke tappes når bilen ikke er i gang, og hvor ofte har du nå tømt batteriet ved å spille musikk? Og når to er koblet til så vil det holde enda lengre jo! Er svært få som egentlig bruker skillerele også. Får også spenninstap med det.. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sly Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Bedre å ofre noen ekstra kroner i en ekstra sikring - for det blir jo ekstra sikkerhet for din del da... Og de koster vel ikke allverden heller.. Siter (X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V (X) Fotgjenger (X) 93 VW Golf III 1,8l (X) 85 Audi 80 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 19, 2005 Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Trenger nok ikke skillerele. Det gjør at batteriet foran ikke tappes når bilen ikke er i gang, og hvor ofte har du nå tømt batteriet ved å spille musikk? Og når to er koblet til så vil det holde enda lengre jo! Er svært få som egentlig bruker skillerele også. Får også spenninstap med det.. greit nok at man har fordelen ved mer batterikapasitet uten rele.. men så har man det at det ikke er alltid like lurt å la to ulike batteri stå paralell-koblet over lengre tid. min erfaring er at de ødelegger (for) hverandre. så vil man ha det "idiot sikkert" så bruker man rele ;) det fins vanlige (lys)rele som tåler opptil 90A og det er nok til batteriet bak. koster 200,- +/- mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Trenger nok ikke skillerele. Det gjør at batteriet foran ikke tappes når bilen ikke er i gang, og hvor ofte har du nå tømt batteriet ved å spille musikk? Og når to er koblet til så vil det holde enda lengre jo! Er svært få som egentlig bruker skillerele også. Får også spenninstap med det.. Hvis man først skal se slik på det kan man like greit droppe batteri foran, hvis man ikke ønsker to "separate" som et skillerele gjør. Da holder det med et godt batteri bak og bare legge opp kabler til starter og dynamo. Hvis man skal ha 2stk batterier Uten skillerele MÅ de være identiske! Hvis ikke vil de lade hverandre ut(hvor fort dette skjer varierer). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Bare for å påpeke en ting - når man snakker om reléer som skal bryte større strømmer, kalles de kontaktorer. Søk på kontaktor, så kan man finne enda mer hardcore-saker. Men det koster jo selvsagt hardcore også! :) Hvis batteriene er av samme merke, modell og alder, er det ikke nødvendig med skillerelé. Er de IKKE av samme merke, modell og alder, ville jeg ikke koblet dem sammen engang... Dette er på grunn av variabel polspenning, forskjellig utladingstider og ulik indre motstand. Ikke særlig heldig når de står koblet sammen over lang tid - ettersom batteriet med høyest polspenning vil "se" det andre batteriet som en motstand, og "forsøke" å drive (lade) det. Skillerelé er minstekrav i dette tilfellet, spør du meg! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 OK, jeg bare gjentar bb^, ser jeg! :) Sorry bb^! :) Mvh Jan Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.