Gå til innhold

Kondensator guiden

Ranger emnet


sooocool

Anbefalte innlegg

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er viktig å understreke at 1F kan holde på 1C (1A) ved 1V. Men ved 12V? Også 1C. Dette er fordi 1A er 1A (ampere er mengden elektroner) uansett spenningen (potensialet) de holder. Som formelen sier, kapasitansen sier hvor mange elektroner kondensatoren kan holde (størrelsen på kondensatoren), mens man i tillegg har en gitt spenningsverdi man må holde seg under. Nøyaktig hvilken spenning man har, spiller ingen rolle for hvor mye strøm den kan lagre.

 

Følg med nå (hehe) et seriøst svar :eddie

la meg si det slik, her har du missforstått det meste.. 1 C (Coulomb) er 1 AS (Amp Sec) og ikke 1 A som du sier. og angående dynamikken en kondis har så kan du regne slik om du vil ta ut 100A fra en Kondis: 100 = 1C/xS og da blir xS = 1/100 som blir utladningstid på 0,01 sec fra en 1 F kondis.. derimot en 5 Farad så er dynamikken større pga kapasitansen..

 

Edit: Boombox: legger til dette for å kanskje forklare dette litt bedre og bevise at du finner på ting ettersom hva jeg skriver (noe som blir utrolig dumt):

 

1F (Farad) = x C (Coulomb) / 14V (ladespenning). regnestykket for å finne AS (AmpSec) blir da slik: 14V x 1F = 14C (Coulomb)

8F kondis: 14V x 8F = 112 C (nå snakker vi) ...

 

er vel dette som avslører hva enkelte kan, å holde igjen de viktigste opplysningene til Noobs har fått prøvd seg på Svada forklaringene sine ...

 

jeg synes vi har fått frem det viktigste nå, eller er det enda noe som er uklart ???

 

Beklager at jeg ikke har hatt tid til å lese lengere .. ser Foppall ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sooocool: du henger det som vanlig opp i termer og småplukk. Hva med å svare på resten av innlegget?

 

Skulle gjerne gjort det, men når han starter med så graverende feil som det han gjør, så blir det bare altfor dumt å diskutere .. les hva jeg har skrevet i Signaturet ..

 

desuten så la jeg inn en Edit !!! (er lei nå, så den for holde)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var feil var vel at han ikke tok inn tidsenheten inn i sine formuleringer..

Hva med å svare på resten av innlegget?

 

Og et spørsmål til deg da siden du ikke vil kommentere det innlegget.

 

Hvor lang tid tror du det tar å ladde ut en kondensator på 1F når forsterker trekker 100A og dynamo har et "overskudd" på 50A ? snakker vi millisekunder eller sekunder tror du?

 

Og hvor lang tid tar det å ladde ut samme kondensator når det IKKE er overskudd i hele tatt (eller om det ikke er dynamo/batteri tilkoblet for den del) og tilkoblet enhet trekker 100A? snakker vi HER millisekunder eller sekunder?

 

Bare for å sette det inn i sammenhengen og koble det med innleggene dine.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var feil var vel at han ikke tok inn tidsenheten inn i sine formuleringer..

Hva med å svare på resten av innlegget?

.

 

hææ??? alt er jo feil fordi forståelsen hannes glimrer med sitt fravær !!! :roll:

 

men vi er ferdig med det nå .. rart at slike kan skrive så mye eventyr og få stående aplaus etterpå heyyou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si du har skrevet beste innlegget på lenge! Og nå skjønner nok alle at det sooocool sier ikke har noe med virkeligheten å gjøre! Men tror ikke dette er nok til å stoppe kjeften på han, så vi må vel bare overse det han skriver..

 

Men må bare si at det du skrev er utrolig bra!! respect :)

 

Hifonic : mener du virkelig dette??? hmmm.. her får dere 1 hånd's info om slikt og så gjør dere dette mot meg ... utrolig.. Og hvis du mener det innlegget var det beste, så må jeg jo bare gi opp !???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sooocool: du må da skjønne at når du ikke svarer på slike spørsmål hele tiden så tar de fleste dette som at du ikke KLARER å svare skikkelig.. Kan du vennligst svare på spørsmålet mitt?

 

EDIT: OK DA! laget ny topic til deg!

 

jeg har jo skrevet alt som er mulig å forstå for de fleste, og motbevist Bommboox sine feil !! men hvem bryr seg egentlig???

 

pes på han i stedet, det er jo han som holder dere for narr (ikke jeg) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 F kondensator: hvis du tømmer den ved å ta en fullt oppladet sånn av fra batteriet og så tar du og stikker fingene i munnen (alle sammen) .. så tar du nen ene hånden på ene polen (på kondensatoren) og den andre på den andre polen (prøv det Boomboox) .. da får du tømt i deg en kondensator på omtrent 120 dels sekund som blir 120 x 1 amp = 120 AmpSec ..

 

Du vil garantert ikke overleve, men det driter jeg egentlig i .... ha en fin kveld dere, og for all del: tro på svada, for fakta er ikke så kult :iconsm

 

Haha! :D

 

Ja, gjør dette! Alle sammen, inkludert de med hjerteproblemer og pacemaker, kan gjøre dette! :D

 

Tilnærmet 14,4V er den maksimale spenningen man kan få på kondensatoren ved å gjøre dette, og i og med at kroppen leder strøm ELENDIG (prøv å måle motstanden mellom fingertuppene dine, en på venstre hånd, og en på høyre) kan enhver tulling regne ut at strømmen som vil gå gjennom kroppen er så liten at den ikke er målbar engang! Ohms lov igjen, som du har bevist til gangs at du ikke kan! :D

 

Til opplysning er det veldig lite STRØM som skal til for å drepe et menneske, men siden kroppen representerer en så stor motstand, må spenningen være temmelig stor før den merkes og strømmen den fører gjennom kroppen kan gjøre skade! Dette lærer man også på GK Elektro, og går under elementær elektroteknikk! Om spenningen er AC eller DC har også sitt å si for hvor vidt grillpølsene blir grillet eller må nytes kalde, bare så det er nevnt! :D

 

Ha en god kveld, SoooCool! :)

 

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår