Gå til innhold

Bygde sub, nå ønsker han mer trøkk klager på meg som bygde.

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Hei, en ting dere har glemt "mye vil ha mer!"man blir vant til bassen i bilen å da føles\høres bassen svakere.det har jeg egne erfaringer på.hadde først 2*10,etter en stund måtte jeg putte på 1 12"i tillegg,så ble det ny forsterker (audison lrx1-500).så ble bassene bytta ut til fordel for 4 stk dynabel9412.da var jeg fornøyd i noen måneder men etterhvært det ble for dårlig(144.5db).til slutt som jeg har i dag 2stk soundstream splx12+2 stk ss picasso 2000d.da ble jeg fornøyd(144.9)(for tilfellet).har også plassert kassa forskjellig steder i bagasjerummet.å spille forover eller bakover i en carina E spiller ingen rolle.

hilsen trygg(som aldrig får nok bass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg snur kassa, så blir ellemente omtrent på samme plassen, men vent forover ikke bakover. Dette vill ikke se like fint ut.

Men ser klart poenget til Trygg. Ligger nok mye i dette.

Men klart, plassering av sub helt bak i bilen vill gi bedre trøkk. Men der kan den ikke stå........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg snur kassa, så blir ellemente omtrent på samme plassen, men vent forover ikke bakover. Dette vill ikke se like fint ut.

Men ser klart poenget til Trygg. Ligger nok mye i dette.

Men klart, plassering av sub helt bak i bilen vill gi bedre trøkk. Men der kan den ikke stå........

foresten jeg tror du må forandre tuningen på porten når avstanden til lytter blir lengre(ved å snu kassa)større eller mindre rør.men det kan kanskje andre svare mye bedre på?

trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det byr ofte på problemer å plassere en lavfrekvensenhet midt i bilen. Husk at bølgelengden ved de frekvenser subben spiller er rimelig lange. Dette kan medføre utfasinger i fra bl.a bakluken.

Skal elementene fortsatt stå der dem står, bør du få tatt en måling av bilen, finne eventuelle utfasinger, for så å booste disse frekvensene med en EQ, eventuelt kanskje en høyere Q på kassen.

Det er selvsagt ikke umulig at det hele baserer seg på en tilvenning, og at "mye vil ha mer" syndromet slår til igjen.

Så vidt jeg kan huske så har du Cliowin. I så fall ville jeg kjørt målinger av kupeen.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det byr ofte på problemer å plassere en lavfrekvensenhet midt i bilen. Husk at bølgelengden ved de frekvenser subben spiller er rimelig lange. Dette kan medføre utfasinger i fra bl.a bakluken.

Skal elementene fortsatt stå der dem står, bør du få tatt en måling av bilen, finne eventuelle utfasinger, for så å booste disse frekvensene med en EQ, eventuelt kanskje en høyere Q på kassen.

Det er selvsagt ikke umulig at det hele baserer seg på en tilvenning, og at "mye vil ha mer" syndromet slår til igjen.

Så vidt jeg kan huske så har du Cliowin. I så fall ville jeg kjørt målinger av kupeen.

mvh

Glenn

har lånt ut dette, men får igjen i morra, så da måler jeg.

Plasserte sub helt bak og vendt fram. da kom det lille ekstra, men hn kan ikke ha den der babyhmm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målinger så ganske greit ut, ingen mave før avrulling, men avrulling byner tidlig (42Hz) men er veldig slak. Kunne ikke måle store økning før avrulling heller.

Om jeg minsker volumet i kassa, så vil jeg vell kunne få en større økning før avrulling, men også en raskere fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målinger så ganske greit ut, ingen mave før avrulling, men avrulling byner tidlig (42Hz) men er veldig slak. Kunne ikke måle store økning før avrulling heller.

Om jeg minsker volumet i kassa, så vil jeg vell kunne få en større økning før avrulling, men også en raskere fall?

Har du målt bassen ekkofritt også, for å få et inntrykk av hva som er bassen, og hva som er bilkupeens bidrag?

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt bassen ekkofritt også, for å få et inntrykk av hva som er bassen, og hva som er bilkupeens bidrag?

mvh

Glenn

Akkurat det med ekkofritt får jeg problemer med å måle, siden bekjentskap hos seas ikke jobber der mer :eek:

Men har en kjeller med betongvegger som er dekt med 10Cm glava samme med tak. (60kvm) men kun 2 m tak høyde.

Avrullingen i dette rommet lå litt høyere 45Hz, og var brattere (24okt- mot 30okt)

Målte også bak i bilen fikk der en god økning ved 40Hz som ikke fås ved fører plassen. Og det er akkurat dette han har hørt, når han har spilt og godt baki.

Har nå justert ned midbass og frontsett, så nå høres det ut for mer trøkk. Mens han egentlig har det samme, bare lavere lyd i de øvrige tonene.

Han blei fornøyd med dette, siden han ikke vill ha bassen helt bak.

Har nå fått en ny "jobb" hvor bil ikke er kjøpt enda, men blir enten en Passat eller V70 (prosjekt fram mot sommer'n) Ønsket her er klar lyd, og dypbass med trøkk. Skal monteres blenger bak, siden han skal ha stv med seter. Han ønsker å bruke Pyle frontsett, som han alt har. Er Pyle bra? Aldri hørt dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med ekkofritt får jeg problemer med å måle, siden bekjentskap hos seas ikke jobber der mer :eek:

Men har en kjeller med betongvegger som er dekt med 10Cm glava samme med tak. (60kvm) men kun 2 m tak høyde.

Avrullingen i dette rommet lå litt høyere 45Hz, og var brattere (24okt- mot 30okt)

Målte også bak i bilen fikk der en god økning ved 40Hz som ikke fås ved fører plassen. Og det er akkurat dette han har hørt, når han har spilt og godt baki.

Har nå justert ned midbass og frontsett, så nå høres det ut for mer trøkk. Mens han egentlig har det samme, bare lavere lyd i de øvrige tonene.

Han blei fornøyd med dette, siden han ikke vill ha bassen helt bak.

...

Det er jo ikke akkurat ekkofrie omgivelser, gir jo noe forsterkning. Om du har det forholdsvis stille ute, kan du gjøre målingen der. Men så vidt jeg vet har Clio en nærfelts-funkjon som simulerer ekkofri måling.

Du får jo uansett et lite inntrykk av bilens forsterkningskurve.

Er jo ikke et ukjent triks å justere ned visse områder for å fremheve andre.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat ekkofrie omgivelser, gir jo noe forsterkning. Om du har det forholdsvis stille ute, kan du gjøre målingen der. Men så vidt jeg vet har Clio en nærfelts-funkjon som simulerer ekkofri måling.

Du får jo uansett et lite inntrykk av bilens forsterkningskurve.

Er jo ikke et ukjent triks å justere ned visse områder for å fremheve andre.

mvh

Glenn

Må innrømme att jeg antaglig ikke er dyktig nok med Clio til å få til helt riktige målinger, dette med nærfelts-funksjon leste jeg noe om, men vet ikke hvordan det skal brukes/aktiveres. Eller om dette er på nyeste mod. som jeg ikke har.

Så jeg har nok målt med de ytre påvirkninger som bilen har til vanlig. Og min måling i kjeller'n gir en pekepin, om hvordan en bil gir forsterkninger.

Monterte i går samme bass i samme bil med bakseter. Dette fungerer bedre, også med bassen spillende bakover.

Så tips til dere med grønnskilta stv. Prøv å få sub lenger bak i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider