lohelle Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 det hifonic skrev om vanntårn osv var et godt eksempel.. Kan du soocool forklare oss hvorfor en kondensator skal hjelpe så mye når forsterkerene trekker (prøver) mer konstant enn dynamo/batteri klarer å levere?? produserer kondensatorene strøm selv? det virker nesten som du tror det.. Kondensatoren tømmes med en gang.. etter dette så vil det UANSETT være for lite strøm til å drive forsterkerene.. BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 det hifonic skrev om vanntårn osv var et godt eksempel.. Kan du soocool forklare oss hvorfor en kondensator skal hjelpe så mye når forsterkerene trekker (prøver) mer konstant enn dynamo/batteri klarer å levere?? produserer kondensatorene strøm selv? det virker nesten som du tror det.. Kondensatoren tømmes med en gang.. etter dette så vil det UANSETT være for lite strøm til å drive forsterkerene.. ok jeg gir ikke opp så lett... det vanntårn eksemplett er bare dumt, det passer bedre for selve Batteriet.. nok om det, hadde egentlig ikke tenkt å komentere det eksemplett for det var helt "I*I*T*SK" ...Det eksemplett ditt viser til et underdimisjonert anlegg, og her hjelper kun en oppgradering (og da først og fremst Dynamoen) !!! åssen får du det for deg at jeg tror kondensatoren produserer strøm???? hva er det du ikke forstår??? ute etter å krangle kanskje, men greit jeg svarer gjerne på hva som helst .. Du burde heller sette pris på at noen faktisk ordner opp i feilinformasjonen enkelte har her ... som tidligere sagt, så er Bilens batteri kun ment til å starte opp bilen eller forbruk med motoren avslått, resten tar Dynamoen seg av .. Først når spenningen faller under batteriets egenspenning så tæres det på batteriet (eks: Dyp Bass) .. Kondensatoren tømmes med en gang.. etter dette så vil det UANSETT være for lite strøm til å drive forsterkerene.. kondensatoren tømmes og lades fortere en du kan ane og tro!! det kan/er være spenningssvingninger med et meget høyt antall pr sekund. Jo større Kondensator, jo bedre!!! (her er det bare lommeboka som bør stoppe deg).. eksemplett ditt snubler du jo i selv, for hvem kan være så lobotomert at de greier å få dette til ??? i så fall så har du begynt i feil ende ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xander Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 håper det kommer en moderator snart og stenger denne totalt usaklige tråden Synes vi skal tipse moderator slik at de også kan le litt i deres ellers så modererende, kranglete hverdag. :) Reservert Tesla Model S Saab 93 '09 Hyundai Coupe '06 - solgt. Audi A4 Cabrio '03 solgt. Hyundai Coupè '04 - solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xander Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Kan denne linken være av relevanse for litt forståelse? Tenker på det ene som står der om at enkelte bare liker og tro det de hører er bedre pga pris/ting... Reservert Tesla Model S Saab 93 '09 Hyundai Coupe '06 - solgt. Audi A4 Cabrio '03 solgt. Hyundai Coupè '04 - solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 kondensatoren tømmes og lades fortere en du kan ane og tro!! det kan/er være spenningssvingninger med et meget høyt antall pr sekund. Jo større Kondensator, jo bedre!!! (her er det bare lommeboka som bør stoppe deg)... Syns igrunn dette utsagnet taler for seg selv. Når man tar en konvensjonell kondensator i betrakting, så er det en kjennsgjerning at små kondiser er langt raskere enn store......om det er betydelig eller ikke er en annen sak. Men det er hvertfall en feil påstand, akkurat som 99% av alt annet du har skrevet her inne. Vi skjønner at det du skrev i natt var gjort i fylla, men jeg tror de fleste her inne tviler på at du har satt fra deg kanna med hjemmebrendt ennå.... kanskje du har den intravinøst.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Syns igrunn dette utsagnet taler for seg selv. Når man tar en konvensjonell kondensator i betrakting, så er det en kjennsgjerning at små kondiser er langt raskere enn store......om det er betydelig eller ikke er en annen sak. Men det er hvertfall en feil påstand, akkurat som 99% av alt annet du har skrevet her inne. .... er det mulig damndamn dette er jo helt utrolig feil !! det er jo stikk motsatt for Hel***e !! Jo større kondesator jo "kvikkere" er den ... woow kunskapsrike folk her gitt ... litt fra en lærerbok: Dimensjonene på kondensatoren, det vil si størrelsen av platene og avstanden mellom dem, avgjør ,,kapasiteten''. Kapasiteten er et mål for kondensatorens evne til å holde på en elektrisk ladning. Jo større kapasitet, jo lettere vil strømmen flyte gjennom kondensatoren. Kapasiteten måles i farad, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Ta iallefall frem SI boka og lær dere enhetene :D Det heter kapasitans. Men jeg er jo selvfølgelig underordnet å kommentere noe mhp at jeg med min ringe ingeniørutdannelse ikke har noe å komme med annet en ren teoretisk svada :???: Noe jeg forøvrig savner sterkt! Hvor er ligningene? Kom med matematiske bevis, det er nemlig slik en beviser påstander i de fleste tekniske miljøer. En kommer med en påstand som bygger på kjent teori eller postulerer utfra empiriske data. Deretter kommer bevisførselen i form av utregninger som beviser påstanden. Siden det fra ulike hold påstås at teori har blitt åndelig fortært og forstått bør det være en smal sak å kunne gjengi denne slik at det kan bli satt et uomtvistelig punktum i form av et matematisk bevis. Alt annet blir ren semantikk. Det skulle ikke være noe problem å fikse dette, eller hva? Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 og følger vi din logikk vil en kondis på 150000Farad være optimalt.spesielt hvis anlegget vil ha 150a og du har batteri+dynamo som kan levere 45a. :) Dårlig eksempel.. For så lenge kondensator faktisk har blitt laddet opp da (tar LAAAAAANG tid) ville den faktisk (correct me if I'm wrong) "ha" 41,6 Ah (41,6 Ampère i 1 time eller for eks 166,6 Ampère i 15 minutter.. Tror regnemåten er korrekt.. 1F er 1Ampère i 1 sekund.. 3600F er vel da 1A i 1 time.. 150000/3600 = 41,6 Dvs 41,6 Ampère i 1 time eller 41,66 * 4 Ampère på 1/4 time (15 minutter) BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 nei her er det vell bare å innse at det man har lært er TOTALT feil... er så forferdelig glad for at soocool stakk innom forumet for å lære oss hva som er rett og galt... nei nå stikker jeg....driver på å planlegger et søksmål mot skolen min og forfatteren av lærebøkene....svina driver jo på med vranglære jo. Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 14, 2005 Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 vinner jeg skal jeg røske ut 50mm2 kabelen min ut av bilen og bytte den ut med en 5mm2(sølv selvfølgelig) selge ekstrabatteriet og bytte ut den store dynamoen.. deretter skal jeg gå til annskaffelse av Xantall 50farads kondiser...da blir det bra da :biker Ja, det kan jo ikke bli annet enn suksess, for "alle" vet jo at store kondiser er lynraske og sølvkabel er mye bedre enn kobber. For ikke å snakke om ekstra batteri, det er jo bare tull. Best å holde seg til et konvensjonellt blysyre batteri:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DiscoLars Skrevet November 14, 2005 Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 http://electronics.howstuffworks.com/capacitor.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 14, 2005 Rapporter Share Skrevet November 14, 2005 haha :D Kan jeg spørre om noe? såne som Shf, morel, Emmanorway, earthquake, JEJ og hele gjengen... er dere 20 år liksom, eller er dere 30-40 liksom? jeg ble faktisk 30 i mai birthday kom nettop på noe... hvorfor i huleste gikk jeg rundt å leta etter en 24V dynamo når jeg kan bare koble på en 12V dynamo og en kondensator... kondensatoren vil jo ta seg av resten........... til trådstarter, og til trådstarter alene : se på min(e) post(er), se på jan erik sin post, gjør et søk etter hva som har blitt sagt tidligere ang kondensatorer og slikt. mine poster i denne tråd har vert mer konstruktiv enn hva denne soo(called)cool har sagt. overdimensjonerte kabler på en overdimensjonert dynamo på et overdimensjonert batteri er faktisk det viktigste man skal ha, så drit i kondensator ;) jeg sa i min post det jeg har fått bekreftet av ekstremt mange som har drevet med bilstere proffesjonelt i årevis, sikkert i minst like mange år som soo(called)cool er gammel. han sa sjøl at han ikke kunne kommentere hvorfor en kondensator ikke hjelper til db-drag fordi han ikke vet hva db-drag funker.. det må vere den mest idiotiske kommentar hittil..eller forsto jeg det totalt feil??? siden db-drag er helt enkelt bare bilstereo som spiller høyt..... ved db-drag/spl-konk så bruker man mest mulig batteri,med mest mulig Amper, for man vil ha mest mulig batterikapasitet fra begynnelse til slutt. ((sjøl om det høres helt ypperlig ut for soo(called)cool og hans kondiser)) så man bruker ikke kondensator for den hjelper ikke i det hele tatt ved spl-konk fordi det spilles en tone, det er den samme belastningen fra forsterkeren i ca3~5+sekunder. om noen vil kan jeg sikkert få uttalelser om denne tråden fra folk som har en stabel med pokaler fra både sq og spl -konk..om hvorfor og hvorfor ikke bruke kondensator.. men det ser jeg på som unødvendig da jeg og andre allerede har besvart det allerede. mvh, stig som ikke trenger å poste vitser for å ro seg vekk fra oppmerksomheten... 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg