Gå til innhold

Hva gjør en kondensator??

Ranger emnet


Mack10

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fakta er vanskelig for folk flest, fordi de har gjort seg opp en mening som de kaller for fasit ..

 

 

Hadde du bare skjønt at det KAN gjelde deg selv også.......

 

Har jeg oppfatta riktig, så lever shf av bilstereo, mens zetec konkurrerer i dbdrag. Så jeg TROR de kan dette faget "like godt som deg", som du selv sier.

 

Deres innlegg virker også LITT mer troverdig og seriøse enn dine..sorry

 

en kondensator kan KANSKJE stabilisere strømforsyningen i et dårlig anlegg NOE, men man får MYE mer igjen for å bruke pengene på god kabling (og bra batteri/dynamo) istedet for på en kondensator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens. Har du gode kabler, tykke med lite spenningsfall, og et helt ålreigth batteri, men alikevell så henger bassen etter med noen millisekunder pga av at forsterkern bruker litt tid på å dra til seg nok strøm (strøm er ampere og ikke volt til alle som er noobs) og i løpet av at en forsterker har dratt til seg nok er det litt for sent i sangen, MEN man skal ha kraftig forsterker før dette blir merkbart. når man må ha en 80ampers sikring og oppover (jeg har 80) da begynner det og bli på tide med en kondensator,

 

den lader seg opp når den blir svakt brukt/ikke brukt og når den trengs skyter den ut masse strøm kan tegne en kurve fokens... se her

 

Kondensator.jpg

 

her er link til større bilde http://img.photobucket.com/albums/v241/Spontan/Kondensator.jpg

SO LONG 520i

RIP Fiesta

Vectra A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at du gidder ....... (hva med å vise litt respekt for oss som faktisk kan noe, og lære av det???? du bør synes at det er greit at vi kan bli uenige, for det meste dreier seg om forståelse og tolkning som strekker seg litt utover kunskapen enkelte innehar (de strekker sine egne grenser, som er lov.. men da bør dem tåle fakta også)) ..

Du virker som en skikkelig kunnskapsrik og sympatisk fyr..... kan ikke du fortelle oss hvem du har lært dette med kondensatore av....? så noen kan få satt en stoppe for denne vranglæren og kanskje lært deg litt folkeskikk i samme omgang :nono: :fingers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bare er Sølv så utrolig mye bedre en kobber, men det vil faktisk også gi klarere lygjengivelse om du ikke viste det (høyttalerkabler)... drit i å sleng dritt til meg bae forsi du føler at du kommer til kort, men dette er faktisk ikke noe konkuranse i hvem som vet mest om ditt og datt.. jeg bare forsøker å hjelpe !!!

 

Kondensatoren funker akkurat å samme måte som svinghjulet på en bilmotor, den stabiliserer!!! åssen bilmotor i dag er uten svinghjul ???????? hvorfor kjøre et stort stereoanlegg uten Kondis ????? tenke tenke om det er mulig alacocaina

 

Jeg skulle likt å sett deg gjøre en blindtest av to kabler. En sølvkabel og kobberkabel der du sier hva som er hva! Og hvorfor drar du inn sølvkabel i det hele tatt når du nå sier at det liksom gir bedre lyd ved bruk i høyttalerkabler?

 

Dårlig eksempel dette med svinghjulet da.. En kondensatro hjelper å holde spenninga oppe til den er tom, og du som har all denne fantastiske kunnskapen vet sikkert at det tar SVÆRT kort tid å tømme en kondensator! Og kan du i tillegg forklare hvorfor annlegget mitt fungerer uten kondensator når det trekker nærmere 3kw?

 

en kondensator vil oppveie for dårlige kabler

 

skal jeg le nå? Så nå kan jeg altså slippe billig unna ved å kjøpe 6mm2 kabler bare jeg har en kondensator? jaja.. fint du forteller oss fakta slik at det ikke oppstår forvirring :)

 

Men folkens. Har du gode kabler, tykke med lite spenningsfall, og et helt ålreigth batteri, men alikevell så henger bassen etter med noen millisekunder pga av at forsterkern bruker litt tid på å dra til seg nok strøm (strøm er ampere og ikke volt til alle som er noobs) og i løpet av at en forsterker har dratt til seg nok er det litt for sent i sangen, MEN man skal ha kraftig forsterker før dette blir merkbart. når man må ha en 80ampers sikring og oppover (jeg har 80) da begynner det og bli på tide med en kondensator,

 

den lader seg opp når den blir svakt brukt/ikke brukt og når den trengs skyter den ut masse strøm kan tegne en kurve fokens... se her

 

Hvordan i all verden skal musikken plutselig befynne å henge etter plutselig? Akkurat som en stor sub liksom er treg? Er jo bare at gjengivelsen blir forvrengt og upresis.. Og om man ikke har strøm nok til sitt store forsterker pga dårlig batteri/strømkabler så klarer ikke kondensatoren trylle frem noe strøm til dem. Og jeg har 350A sikring og aldri sett behovet for kondensator, er jeg helt idiot nå eller?

 

Alle her vet at en kondensator jevner ut strømmen, men den må da først få strøm å jevne ut da!!

 

Så jeg vil si at det er helt idiotisk å kjøpe kondensator før man har nok strøm til å drive det annlegget man har. Bytt til skikkelig batteri og legg ny kabler også i motorrommet, det tjener du mye mer på. Og når alt dette leverernok strøm, KAN du kjøpe kondensator :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jeg helt idiot nå eller?

 

Alle her vet at en kondensator jevner ut strømmen, men den må da først få strøm å jevne ut da!!

 

Så jeg vil si at det er helt idiotisk å kjøpe kondensator før man har nok strøm til å drive det annlegget man har. Bytt til skikkelig batteri og legg ny kabler også i motorrommet, det tjener du mye mer på. Og når alt dette leverernok strøm, KAN du kjøpe kondensator :)

 

Svar på det første spørsmålet: JA !!!!

 

ps. en kondensator funker ikke slik du tror, det er ikke Strømmen den forsøker å gjevne ut.. Det er spenningen !!! Og en kondensator øker ikke spenningen i anlegget, den holder spenningen jevn!! og dermed bedre flyt på energien/strømmen.. Som igjen fører til at forsterkerne for et godt og tryggt liv .. hehe

 

ps: alt jeg skrev i natt/morges var gjort i fylla, så unnskyld for eventuelle skrivefeil etc :iconsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på det første spørsmålet: JA !!!!

 

ps. en kondensator funker ikke slik du tror, det er ikke Strømmen den forsøker å gjevne ut.. Det er spenningen !!! Og en kondensator øker ikke spenningen i anlegget, den holder spenningen jevn!! og dermed bedre flyt på energien/strømmen.. Som igjen fører til at forsterkerne for et godt og tryggt liv .. hehe

 

ps: alt jeg skrev i natt/morges var gjort i fylla, så unnskyld for eventuelle skrivefeil etc :iconsm

 

Ok, men da skal idioten svare igjen :)

Men om batteriet ikke klarer å levere nok strøm, faller jo spenninga fort. Vil liksom kondisen da holde den oppe? Og hvordan kompenserer kondensator for dårlige strømkabler?

 

Og hva skal jeg med kondensator i mitt annlegg? Vil jeg spille høyere med det?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte kondensator for å få vekk blinkinga på lysa, men det hjalp lite.

Dynamoen min greier ikkje å levere nok straum når eg "guffer" litt.

Derfor blinker lysa mine godt når eg kjører.

Sjølv med 1.5F kondensator.

 

Så litt elektroteknikk:

Kopper har ein resitivitet på 0.0178 (veit at nokon plasser er denne oppgitt til 0.0175, men utifra elektroteknisk formelsamling så tar eg den til 0.0178).

Sølv har 0.0167.

Dvs minimal forskjell.

Med 25mm^2 ledning kobber, på 7meter, vil resistansen være 0.004984

Med 25mm^2 ledning av sølv, på 7 meter, vil resistansen være 0,004676

 

Du vil med andre ord ikkje merke nokon forskjell utifra pengane du legger i sølvkabel.

 

Spenningstapet ved 60A i desse kablane, vil være 0.29 og 0.28.

Minimalt!!

 

Edit: formelen som er brukt er R=(resitivitet*lengde)/areal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener vel at begge "parter" har litt rett hver da..

Jeg har selv 100A dynamo og gode kabler. Mine to forsterkere drar ca 30 og 70A på full load.. BASS er vel det som virkelig får en forsterker til å trekke mye strøm.

 

Så la oss si at på "vanlig" høy musikk så trenger jeg ikke mer strøm enn det som dynamo klarer å levere. Når jeg spillte høyt med musikk med bra bass i så blinket det mye i lysene og jeg følte jeg manglet litt "punch" i slagene.

 

Jeg kjøpte et par kondensatorer og monterte disse bak. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe batteri, men kom over disse kondensatorene (meget billig)

 

Det viktige å merke seg her er at jeg hadde "nesten" nok strøm, men manglet bare litt på de kraftigste bass-slagene.

 

Da jeg monterte kondensatorene (3F til sammen) ble det mye mer punch i bassen faktisk. Dette fordi kondensatorene hjalp til de få gangene jeg fikk for lite ampère uten..

 

Men hadde jeg hatt for eks 60A dynamo så ville det nok ikke hjulpet med kondensator. Folk flest tror at en kondensator "tryller" frem mer strøm. De glemmer at kondensatoren må fylles opp igjen hver gang den blir utladet (bass-slag). Så en kondensator vil ikke kunne gjøre noen underverker når du nesten konstant bruker mere strøm enn det som er "til overs" etter at "bilen" har tatt sitt. En kondensator på 3F klarer vel bare å levere 3A i 1 sekund. Dette er vel ca 150A i 20 millisekund (0,02 sekund). Dette er vel ca 0,00083 Ah (Amperetimer) om jeg ikke tar helt feil..

 

Når DETTE er sagt så vil et BATTERI være den "rette" løsningen for de aller fleste. De fleste "skikkelige" batterier klarer å levere mer en nok strøm raskt nok. I tillegg så vil man med ekstra batteri kunne trekke MER strøm enn hva som leveres til batteri i lengre tid enn med kondensator.

 

Ettersom jeg på INGEN MÅTE er noen ekspert på dette (men tror jeg har "skjønt dette" likevel) så må dere korrigere meg om jeg tar feil her.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg kan svare deg uten at du går bananas så kiddie hehe

 

Spenningen er Trykket i anlegget, om du tenker slik: uten kondis så kjører du et anlegg som trekker kanskje 90 A på det verste. da vil spenningen i korte øyeblikk (når du trenger det som mest) være 10 Volt. Da kan vi finne ut effektuttaket vet å gange 10 med 90 som blir 900 Watt.

Et perfekt anlegg med kondis på 10 Farad (+) og spenning på 14,5 Volt selv om det trekkes 90 A så vil effektuttaket nå være 1305 Watt ...

joda, jeg garanterer at du trenger kondis om du har et 3 KW anlegg å holde styr på.. Antall batterier er ikke avgjørende som mnge her påstår, men det er faktisk en Kondis..

 

hvis du bare tenker litt så kan en lett se at en kondis kan kompensere for dårlige kabler, men det er ikke anbefalt uansett.. å fikse opp i kabler trenger egentlig ikke koste så mye, det bør alle prioritere uansett ..

 

Hmm, vet ikke helt hvem som går bananas her jeg..

 

Og diskusjonen var jo om kondensator hjelper når du ikke har nok strøm og dårlig batteri og kabler. Og om jeg nå skulle spille litt høyt som jeg liker å gjøre. Da trekkes det fort 250A i ett sett pga musikken jeg hører på. Da har kondensator null hjelp. Den tømmes så fort.

Og hvorfor drar du inn en 10F kondis? Er jo mye dyrere enn ett batteri eller skikkelig kabler.. Og er også en grunn til at så og si ingen som bruker kondensator i dB drag.. De jeg har snakket med som driver med det sier de taper dB ved å bruke kondis.

 

Og en kondensator vil ikke klare å holde spenninga ved 14.5V når strømtrekket er stort, det sier seg selv.. Hvordan skal kondisen holde spenninga oppe når den tømmes fort og må da lades opp igjen?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. en god Kondensator kan tømmes og lades mange ganger i sekundet ...

 

Ja, men hva hjelper det når strømtrekket er høyt konstant? Du tar poenget mitt?

 

Så, har vi nå kommet frem til at en kondensator ikke hjelper om du ikke har strøm nok i utgangspunktet så klarer ikke kondisen å skaffe deg noe mer enn det du har? Som jeg sa i et godt stykke bak i tråden, er kondis noe man kan montere når man har det grunnleggende i orden for å jevne ut spenniga.

 

Og med flere batterier vil ikke spenninga falle like mye ved høye strømtrekk og da trenger man vel ikke kondensator til å jevne for spenningsfallet?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare følgende scenario?:

 

En kamerat har et anlegg som trekker endel strøm. Han har en dynamo som leverer greit med strøm og han har en kondensator på 1farad. Lysa blinker som et uvær og spenningen dropper ned i 10V når motoren er i gang (!). Når han omsider kjøper seg et batteri i tillegg så forsvinner dette problemet helt og holdent! Selv om motoren ikke er i gang.

 

Kan bli aritg ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår