Gå til innhold

Hvordan koble på ekstralysene

Ranger emnet


cokeloop

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ekstralys, men er noe usikker på hvor jeg skal koble de på parklysene. Hadde tenkt å koble de på helst uten å ha engen bryter for dem, men at de kommer på kun når parklysene er aktivert.. Men dette er kanskje ikke lovlig, da parklysene lyser også når nær/fjernlys lyser, og da blir dette en ulovlig lyskombinasjon..

 

Slik ser det iallefall ut:

 

kobling.JPG

 

skal jeg bare ha en egen bryter hvor den grønne kommer inn, og en ledning fra bryteren til + og - ? jeg har ikke gått elektro, bare så det er sagt :p

 

tips mottaes med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

tåkelys skal KUN lyse sammen med parklys. OG IKKE sålenge nær/fjernlys er tent. fint om du kobler det idiotsikkert sånn. så sparer du andre billisters nattesyn.

 

så må du ha egen bryter for å kunne skru av tåkelysa når du parkerer ex. på en busslomme elns.

 

du trenger disse kretsene:

 

batteri(+) - Rele(A) - Rele(B) Rele© - lykt(1 og 2 paralellkobles) - jord.

 

Rele(A) er for parklysene (sluttende)

Rele(B) er for å bryte kretsen når nærlys er på. (brytende)

Rele© er for å bryte kretsen når fjernlys er på. (brytende)

kan ikke bruke ett rele til både fjern og nærlys for da vil nær/fjernlys lyse samtidig på ene siden av bilen.

 

nærlys(+) - rele(B) - jord

fjernlys(+) - rele© - jord

parklys(+) - bryter - rele(A) - jord

 

om det er mer du lurer på må du bare spør.

 

btw. bryter skal kun kobles om styrestrømmen. så sparer du kabel og strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har erfart, så MÅ man ikke koble det slik at de ikke kan lyse sammen med nærlys/fjærnlys. Koblet sprederne til egen bryter og det ble godkjent på Mercedesen

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel ikke noe sted at grøflys kun skal kunne lyse når bare parklys lyser.. er bare ikke lov å bruke grøflys med nærlys vis det ikke er mye tåke/svinger/regn som tilsier at man trenger det..

så det første skjema der burde jo funke fint i massevis det...bare ta tenningstrøm til brytern så slipper å gå fra bilen med lysa på

02 BMW 320d touring mtech

98 Ford Escort XR3i Cab

x -95 BMW 318is coupe

x -00 BMW 318 CI

Member of BMW Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobler du en bryter på 12V fra bateriet skal du kunne slå av lysa.

 

mener og huske det at grøfte lys kunn skal kunne lyse på fjærn lyset, og ikke må nærlyset.

 

Du kan jo bare koble deg inn ledningene som går til nærlysene. kob deg in prallelt med dem.

 

nå finnes det forskjellige typer grøftelys da, en typer er tåkelys og en type er kjørelys, om man ikke kan ha kjørelys annet en sammen med fjernlys er vel poenget borte?

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra http://www.torshovbil.no

 

Montering av ekstralys:

 

Dette trenger du:

 

 

* Ekstralys

 

* Rele

 

* Bryter

 

* Ledning (2,5 kv.)

 

* Verktøysett

 

* Drill m/stålbor

 

* Kabelsko (krympekabelsko anbefales)

 

* Sikringsholder

 

 

1. Feste lampene

Les monteringsanvisningen til lampene du skal montere, der står det mye nyttig, blant annet hvordan festefoten monteres til lampehuset. Hvis du bruker spesialbrakett for ekstralys tilpasset din bil må du lese monteringsinstruksen til denne og og montere den slik som beskrevet. Hvis du ikke bruker slik brakett, lokaliser hvor på bilen lampene skal sitte og bor hull med passende bor. Skru så fast lampene i disse hullene. Dersom lampene monteres i støtfanger uten stålforsterkning på baksiden så må du sannsynligvis bruke ekstra støttestag i tillegg. Disse monteres fra toppen av lampene og festes et passende sted i korosseriet på bilen for å forhindre vibrasjon i lampene.

2.Elektriske koblinger

Koble først av minuspolen på batteriet. Ekstralys skal monteres gjennom en ekstra bryter inne i bilen og et rele i montorrommet. Finn et passende sted nær batteriet for å feste releet. Bor hull og fest releet med en skrue. Koble en ledning til stikker merket 85 på releet og skru ledningen fast i karosseriet, gjerne i samme skrue som du festet releet med. Koble to ledninger til stikker 87 på releet og trekk disse frem til hver sin lampe, og koble disse til (+) kontakten til pæren i lampen. Trekk en annen ledning fra (-) kontakten i hver lampe, og skru disse fast (med er ringkabelsko og en skrue) på et egnet sted i karosseriet.

Tilkobling av stikker merket 86 gjøres på en av to måter:

For tåke /grøftelys: Trekk ledning fra stikker 86 og til den ene tilkoblingen på ekstra bryter montert et passende sted på dashbordet. Ledningen trekkes videre fra den andre stikkeren på bryteren og kobles med kabelsko eller "stømtyv" til en ledning som har + 12 volt med tenningen på, bruk en prøvelampe til å lokalisere en slik ledning.

 

For fjernlys: Trekk ledning fra stikker 86 til ekstra bryter på samme måte som tåke/grøftelys. trekk ledning fra den andre stikkeren på bryteren og koble med kabelsko eller "strømtyv" til ledningen på en av hovedlampene som gir strøm til fjernlyspæren. Bruk en prøvelampe til å lokalisere dennne ledningen. Stikker merket 30 kobles til (+) polen på batteriet gjennom en 15 ampere sikring montert max. 20 cm. fra batteriet.

 

 

3. Teste lampene

Koble til minuspolen på batteriet igjen og prøv lampene. Hvis lampene ikke virker som de skal, kontroller alle koblinger og sjekk sikringen. Hvis sikringen har røket, bytt til ny. Hvis denne også ryker er det feil med en av koblingene som gjør at + 12V går rett til jord.

 

Lykke til!

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vanlige lys som ikke blender kan de jo kobles rett på tenninga slik at de står på hele tida sammen med vanlig lys.

 

Hvis dette er tåkelys, som da kun skal brukes sammen med parklys, hvorfor ikke bare koble det på bryteren som er til tåkelysa bak? Er ikke så mye stress å bevege fingeren litt for å skru de på og samtidig dra med seg bryteren til hovedlysa for å vri over til parklys, er det vel? ;)

 

cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel ikke noe sted at grøflys kun skal kunne lyse når bare parklys lyser.. er bare ikke lov å bruke grøflys med nærlys vis det ikke er mye tåke/svinger/regn som tilsier at man trenger det..

så det første skjema der burde jo funke fint i massevis det...bare ta tenningstrøm til brytern så slipper å gå fra bilen med lysa på

tull..

 

tåke/kurvelys kan kun brukes slik:

 

tåkelys + parklys som kjørelys på dagtid.

tåkelys + parklys i tett tåke. (lav fart siden tåkelysene ikke lyser langt)

tåkelys + parklys på svingete vei. lov med fjernlys men da blir liksom poenget med tåkelysene borte.

 

UANSETT forhold er tåkelys + nærlys forbudt. og det er en regel jeg jubler over, men gremmes over at så få blir bøtelagt for nettopp dette....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg regner med han vil sikkert ha disse lysene fordi han synes det er tøft! Og man bruker ikke tåkelysene bak da! :)

 

Men det er såvidt meg bekjent ingen krav om hvordan du skal koble tåkelysene (i motsetning til 1000-metringer) men det er derimot krav til bruk av dem. Det er som Locked sier KUN tillat å bruke dem sammen med parklys! (Og merk deg KUN sammen med parkys, dette innebærer at de KUN kan brukes i kombinasjon med parklys!!! ;) Sjønte folk det?? :p For er det behov for tåkelys kan du ikke ha andre lys tent uansett, og er det for å være "tøff" er det bare slik reglene er! Det er blendene å se på tåkelys som er dårlig instilt, noe de ALT for ofte er! ;)

 

MEN til svar på ditt første innlegg Cokeloop:

 

Jeg forstår det slik at du skal bare ha en egen bryter til tåkelysene, slik at du har mulighet til å ha de avslått når det er ulovlig/unødvendig å ha de tent. Da kobler du slik det er gjort i det første bildet ditt, bare at du legger en bryter i serie med den grønne kabelen! Så hvis du da kjøper den bryteren din med tre tilkoblinger så kobler du den grønne ledningen som går fra parklys-relè-utgangen til på "pluss-inngangen" på bryteren, og trekker så den grønne fra "utgangen" på bryteren og til relèet. Den siste tilkoblingen skal direkte til gods i bilen(er bare til lys i bryteren!) :)

 

Om du kobler feil mellom "inngangen" og "utgangen" til bryteren skjer det bare at du vil få lys i bryteren alltid når parklysene er tent, enten tåkelysene er tent eller ikke! :)

 

(håper jeg gjor meg forstått! :P Tror det ble et langt innlegg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UANSETT forhold er tåkelys + nærlys forbudt. og det er en regel jeg jubler over, men gremmes over at så få blir bøtelagt for nettopp dette....!

 

VELDIG enig i det der!!!!!!!! Har begynt å blinke med fjernlysene når folk blender med tåkelysene. Om de ikke blir slått av har jeg to kraftige tusenmetringer som sørger for at jeg ser uansett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår