Gå til innhold

Mandel: Peugeot 206 - Bruksbilprosjekt

Ranger emnet


Mandel

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kassa sparkles og pusses i ettermiddag, og klargjøres for lakking.litt usikker på om jeg skal bruke lakkfargen som er vist på andre sida, eller en mer nøytral farge. Noen formeninger?

 

Ang høytalere i dørene så har jeg satt inn 6,5" pioneer frontsett, dørtrekkene i bakdørene får jeg ikke opp, men den dagen jeg gjør det skal noen 5,25" inn.

 

Forsterkeren er relativt liten, 19,4x19.4x6cm, så det skal lages en slags clean boks på undersiden av hattehyllen, hvor forsterkeren skal få sin plass.

Er relativt lite hulerom og utdypninger i bagasjen, da reservehjulet på peugeoter henger under bilen. Mao ikke no reservehjulsbrønn.

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stor rektangulær gummi propp ca midt på torpedoveggen som du kan ta ut og lage hull til strømkabel i ;) Ikke så lett og finne, men tre hodet godt oppunder dashbordet så finner du den ved varmeapparatet sånn ca. (Ja jeg har hatt 206 før, hehe)

 

 

fikk tips av en på peugeotforumet om noe lignende.

 

men takk alikevel :)

 

en liten gummiplugg datt ut av seg selv da jeg krølla meg innunder dashen i stad(rett bak sikringsboksen.), og med litt logikk fant jeg ut at her måtte det borres :)

så har borra hull, og trekt plusskabel.

 

Nå gjenstår bare signalkabel og remote.

 

Jeg hadde igrunn ikke tenkt og legge mer enn 3 lag glassfiber på kassa, men synes det ble litt for tynt, så jeg la et fjerde lag i stad.

Da tørker vel det til i morra, så får jeg begynne og pusse og kose meg i morra.

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var plusskabelen lagt, pluss sikringsboks montert.

Skal ta signalkabelen og remote om 5-10 min

 

noen bilder fra i dag :

 

hullet i torpedoveggen sett fra motor-rommet :

 

Stereo03002.jpg

 

her her hullet innenfra:

 

Stereo03004.jpg

 

Orginalløsningen på batteriet var igrunn smart nok til sitt bruk ( selv om man sjelden har stort behov for og koble fra batteriet )

Endte opp med og først gå bananas med avbitertang for og få av gjengeringen. Deretter vannpumpetang. Og til slutt gode gamle dremel'n

 

Stereo03006.jpg

 

Stereo03008.jpg

 

fjerde laget glassfiber, det får virkelig holde !

 

Stereo03010.jpg

 

Og så....fikk jeg litt bakoversveis..

Tok ut basselementet fra orginalkartongen i stad, og etter litt lesing på kartongen ser jeg dette :

 

Stereo03012.jpg

 

Jeg startet en tråd på bilstereodelen av forumet for og finne ut hvor stor kasse jeg skulle bygge ( liter ), og da var det flere som kom med 27-30 liter, og at det stod på fabrikkens sider ellernoe.( dette var før jeg hadde fått elementet ).

Et lite søk på internett gav meg innblikk i at "POUR CAISSON" betyr basskasse eller høytalerboks, Og da tenker jeg at "18,4 liters" står for volum på lukket kasse mens "35.4 liters" står for volumet i portet kasse. Så da regner jeg med at de på bilstereodelen på forumet har gått utifra at jeg har 12" element ( noe jeg presiserte at jeg IKKE hadde )

Jeg har beregnet og bygget kassa til og bli ca 30 liter, så da spørs det om det blir en del fyll i kassa mi siden jeg skal ha lukket kasse :D )

 

Jaja, det får vel gå, jeg gidder i allefall ikke å kaste denna kassa, det har jeg lagt for mye penger og arbeid i.

 

Så konklusjonen i dag er ;- selv om det er noen på bilforumet som sier det, så er det ikke nødvendigvis riktig ;)

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag pussa jeg først kassa, og sparklet.

( har tatt bilder, legger de ut i morgen eller søndag )

Begynner opp igjen med pussing av kassa på søndag tenker jeg.

Fargen blir forresten sølv. Synes ikke det passa med bronse-metallic.

 

Ellers ser det ut til at det blir skikkelig tørketider i lommebokas seksjon for bilmodifiseringer.. Ble tatt i laserkontroll i dag.. 2900 spenn ;)

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemeldinger, det er alltid hyggelig :)

 

 

dette ble gjort på fredag :

 

grovpuss med grovt sandpapir for hånd, pluss dremel

 

aStereo03002fff.jpg

 

litt finere puss, alt gjort for hånd.

 

aStereo03006fff.jpg

 

og sparkel. Ble fanmeg til at jeg klaska på altfor mye ( as usual ;) ) så kjente allerede på fredag at jeg kom til å få en slitsom og tidkrevende jobb med å pusse ned det meste søndag kveld ;)

 

fffaStereo03007.jpg

 

Så var det forsterkern da. Bagasjen i en peugeot 206 er ikke særlig god egnet for montering av duppeditter, da det ikke er no hjulbrønn og gjemme tinga i, og heller ikke noe særlige kurver. Kort og godt er bagasjen like firkanta som en pappeske. Derfor monterte jeg forsterkeren på undersiden av hattehylla. Slik at bagasjen kan anvendes.

 

fffaStereo03013.jpg

 

Og for og få skikkelig lufting laga jeg noen "spacere" som forsterkeren skulle " henge" i.( disse treskruene brukte jeg ikke. Var kun for og illustrere.

 

aStereo03016ff.jpg

 

Brukte 35mm lange fingjenga bolter, og da er det jo litt leit når oversida av hattehylla blir preget av 4 stk bolthoder. Da var det greit og ha litt rester fra tidligere ikea montasjer, nemlig dekkehetter av sort plast.

 

AStereo03022ff.jpg

 

fffr.jpg

 

Høyden på spacerene ble ok nok. Ikke no hengebro, og heller ikke så trangt at det blir for lite lufting.

 

srsw.jpg

 

Og sånn ble hattehylla montert i bilen.

 

AStereo03036fffff.jpg

 

-----------------------------------------------------------------------

 

 

Så til kveldens gjøremål.

 

Ble som jeg trodde, en god del tid bak pussemaskina i kveld.

Slik så den ut etter drøyt 45 min med pussing, både for hånd og med maskin.

 

aStereo05006ee.jpg

 

Kassa begynte og ligne på noe nå, så da skjærte jeg vekk restene av det sexy rosa stretch-lakenet.

 

etter enda litt mer småpussing følte jeg at kassa måtte prøves bak i bilen.

Og jammen passa den bra! Alt gikk kant i kant, og var riktig.

 

Et lite bilde av sub'en i kassa si.

 

AStereo05026ee.jpg

 

Men nå følte jeg at forsterkeren stod litt " i veien ", så da prøvde jeg først og montere forsterkeren på baksida av ene setet, men det ble helt idiotisk og stygt, da jeg så det montert.Gikk med litt kløing i hodet en stund må jeg innrømme. Og bestemte meg for og prøve og montere den i ledige sida i bagasjen, Var og gravde frem karrosseriskruer, locktite og full pakke, og dro av filten som henger foran veggen og borra det første hullet. " barra boom, barra bing #(¤F(¤(&"!)=S ) .Og da fant jeg fort ut at den plasseringen av forsterkeren var og utelukke. Borra faenmeg rett igjennom indre delen av hjulbua ( her snakker vi 3-4mm stål! Kunne se rett igjennom bilen fra innsida ! Så da var det og ta heisen opp, drasse med alt av sveisedrit ned i kjelleren, og tette hullet jeg hadde borra. Så gikk det enda litt tid med kløing i nøtta ( hodet ja ! ) Og fant ut til slutt at jeg ble pent nødt til og montere forsterkeren på undersiden av hattehylla, men ikke på midten, for da tok den borti kassa.

Så da ble det til at jeg monterte den helt til venste på hattehyllas underside.

Så var det og få med seg alt verktøy, forsterker, hattehylle, gassmaske, i en ladning opp trappa ( heisen stod igjen oppe, med døra åpen ) Så jeg stabla alt det nevnte ovenfor m.m oppå hattehylla, og begynte og klatre meg opp trappa. Seff hadde det blitt en del støv fra pussinga mi, så jeg gikk på hue og ræva ned trappa når jeg hadde besteget det siste trinnet . Noe som resulterte i at forsterker, og alt jeg hadde med meg fulgte med i fallet.

Så da måtte jeg koble til forsterkeren med strøm og teste den, for og være sikker på at jeg ikke hadde ødelagt den.

 

Nok snikksnakk, her er de siste bildene.

 

AStereo05010ee.jpg

 

AStereo05012ee.jpg

 

AStereo05013ee.jpg

 

ee.jpg

 

det var også en diode på siden av forsterkeren, som lyste opp litt.

Tror det kan bli en stilig effekt når kassa er lakka i sølv metallic.

 

AStereo05034ee.jpg

 

Tror jeg må skrape sammen penger og få kjøpt sprøytesparkel og lakk i morra, for nå vil jeg ha lyd i bilen.

 

takk for i dag !

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår