Gå til innhold

Kva skjer dersom lukka kasse har for lite volum?

Ranger emnet

LBjordal

Anbefalte innlegg

Som i topic,

Kva skjer med lyden dersom elementa vert plassert i lukka kasse med for lite volum?

mvh

Lars Olav

(som ikkje har problem med å lage stor nokk lukka kasse i dørene :hammer )

Q verdien på kasse/element kombinasjonen stiger!

Dette fører igjen til dårligere impulsrespons og oppsvulmet bass.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller litt enklere :

redusert dybpass ;) jo mindre kasse jo mindre dypbass og jo mere slagbass

mvh, stig

Tror du må definere "slagbass" for meg før jeg kan godta den forklaringen.

Sånn jeg tolker ordet får det helt motsatt mening av hva som skjer.

Slaget i slagbass blir utflytende fordi den høye Q verdien gjør at lyden, eller rettere impulsen, dras ut i tidsdomenet.

En av de vanligste forklaringene på det mange oppfatter som "treig" bass.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Morel så vil det bli begrenset dypbass hvis volumt minskes.

Elate 9 har en "optimal" kassevolum på 24 liter lukket kasse.

Kan dog monteres i mindre portet kasse på f.eks. 12 liter med en 3" port på 19 cm lengde.

Dette er den minste kasseløsningen som er anbefalt fra Morel.

Hvis du derimot fyller kassen med filling (ull, Aqustilux etc) så vil elementet tro at det står i en større kasse enn det egentlig gjør. Resultatet da blir mer dypbass.

Send meg en PM dersom du vil ha de forskjellige utregningene tilsendt på .pdf fil.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Morel så vil det bli begrenset dypbass hvis volumt minskes.

Elate 9 har en "optimal" kassevolum på 24 liter lukket kasse.

Kan dog monteres i mindre portet kasse på f.eks. 12 liter med en 3" port på 19 cm lengde.

Dette er den minste kasseløsningen som er anbefalt fra Morel.

Hvis du derimot fyller kassen med filling (ull, Aqustilux etc) så vil elementet tro at det står i en større kasse enn det egentlig gjør. Resultatet da blir mer dypbass.

Send meg en PM dersom du vil ha de forskjellige utregningene tilsendt på .pdf fil.

Mvh

Pål

skulle skrive noe av det samme,.. men .. om du fyller kassa med "dempeull" så er det vel feil å si at elementet tror kassa er større.. hmm du får det til å høres som om elementene tenker og kan lures :D hehehehe .. (sorry, men måtte bare skrive dette ..).. ehhh

det riktige er jo at demerull demper trykkoppbyggingen og gjør lyden mere smooth .. smart ?? jepp cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider