Gå til innhold

Kan en måle om en høytaler er OK?

Ranger emnet

juba

Anbefalte innlegg

Hvis "stereoen" er en CD-spiller er det ikke negativt for CD-spilleren at du bare bruker to av fire mulige utganger nei.

Når det gjelder måling av elementer for å se om de virker 100% har jeg aldri hørt om noe. Det eneste jeg kan tenke meg er at man måler motstanden. Men den passive motstanden er heller ikke lik den dynamiske, så det har ikke så veldig mye for seg. Den dynamiske er somregel litt lavere hvis jeg husker riktig (ekstremt tynn is for meg dette). Det beste er ganske enkelt å høre på elementet.

Hvorfor skal du egentlig måle det i det hele tatt? Stoler du ikke på din egen hørsel?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være 100% sikker må man kjøre en impedanse-skjekk på elementet. og også skru opp såpass at du oppnår full slaglengde for å vite at den er i orden mekanisk også (obs! gjør dette ved lave frekvenser, ellers risikerer du å brenne elementet før det oppnår full slaglengde).

mange elementer blir "delvis" ødelagt. for eks ved at en spole begynner å smelte og kortslutter, men ikke smelter så mye at den brenner over eller kortslutter helt. elementet vil fungere, men impedansen vil endre seg veldig, og effekten elementet tåler vil minke, og dette kan også skade forsterkeren.

et annet problem er at spolen skraper i magneten, og dette er det ikke sikkert at man hører før man skrur opp en del og får litt slaglengde på elementet.

men den enkleste måten er å måle ohm med et multimeter, og den bør som regel ikke ligge stort mer en ca 1-1,5 ohm lavere enn den oppgitte impedansen på de fleste elementer (har du papirene til elementet så kan du lese av der hvilken verdi du skal måle. DC-resistansen). og så er det bare å prøve elementet. er det ingen ulyder/skrapelyder er det mest sannsynelig helt i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du egentlig måle det i det hele tatt? Stoler du ikke på din egen hørsel?

hehe-mitt stereobudsjett ligger veldig lavt:-) De høytalerene som står i arbeidsbilen er kaputt så jeg tenkte å se hva jeg fant på skroten.....

men om det er sånn at det ikke er noen enkel måte å sjeke dette på får en vel koste på seg et par nye!

Og ja, det er en CD-spiller (Pioneer et-eller-annet).

takk for raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, joa. en veldig enkel ting du kan gjøre bare for å se om de virker er å bruke et 1,5-9V batteri som kobler til høyttaleren. da vi du se at membranen umiddelbart beveger seg. om den gjør det er høyttaleren mest sansynelig i orden. hvis det ikke er noen reaksjon virker den ikke. OBS! dette fungerer IKKE på diskanter og enkelte mellomtoner. men siden det er snakk om vanlige høyttalere vil det fungere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider