Gå til innhold

Billig lyddemping?

Ranger emnet

saab9000t

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit: Hvordan lyddempe bilen billigst mulig?

Bruk flytende membran for vanntetting av rom i hus, for å dempe egenresonansen til stålplatene. bare smør 2-3 lag med kost.

Bruk i tillegg skumgummi med dobbelsidig tape på på biltema, og legg dette på alle flater hvor det ikke kommer i konflikt med matter, trekk, vindu osv.

Billig og grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk flytende membran for vanntetting av rom i hus, for å dempe egenresonansen til stålplatene. bare smør 2-3 lag med kost.

Bruk i tillegg skumgummi med dobbelsidig tape på på biltema, og legg dette på alle flater hvor det ikke kommer i konflikt med matter, trekk, vindu osv.

Billig og grei løsning.

dette høres interessant ut.. (i likhet med asfaltmatter, men jeg ser for meg at det er trøblete i dørene??) kan du utdype egenskapene til flytende membran? Kan dette være noe å bruke i dørene? tenkte på siden det har lett for å bli fukt, osv der. Får jeg kjøpt dette på f.eks byggmakker?

Anbefalinger når det kommer til hjulhus forran og bak? spes forran, der hjulhuset ikke sitter inne i kupeen..

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp skikkeligt dempemateriale.

"Billig" er nødvendigvis ikke "bra" og mest sannsynligvis langt fra "best".

Hvis du skal ha bilen din en stund og kanskje delta i EMMA så gjør dette skikkelig når du først skal gjøre det! Et halvhjerta forsøk på å dempe bilen med baderomsprodukter kan vise seg å være en totalt feil vurdering basert på minimal kunnskap om resonanser og vibrasjoner.

Det finnes mange forskjellige produsenter av dempemateriale.

På grunn av reklamereglene årsaker kan jeg ikke nevne noen konkrete merker men SØK og du skal FINNE!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp skikkeligt dempemateriale.

"Billig" er nødvendigvis ikke "bra" og mest sannsynligvis langt fra "best".

Hvis du skal ha bilen din en stund og kanskje delta i EMMA så gjør dette skikkelig når du først skal gjøre det! Et halvhjerta forsøk på å dempe bilen med baderomsprodukter kan vise seg å være en totalt feil vurdering basert på minimal kunnskap om resonanser og vibrasjoner.

Det finnes mange forskjellige produsenter av dempemateriale.

På grunn av reklamereglene årsaker kan jeg ikke nevne noen konkrete merker men SØK og du skal FINNE!

Mvh

Pål

Jeg er klar over det du sier, men dette er først og fremst med tanke på komfort. Så får resonans og vibrasjonsteorien ligge. Noe lyddemping er bedre enn ingenting, eller hur?

Enten blir det billig, ellers blir det ikke noe. så sånn er det!

BTW.. glans eksempel på hvorfor forumet delvis har råtna; mange av de kunnskapsrike må holde tilbake informasjon, som følge av forumregler i fbm leverandører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det du sier, men dette er først og fremst med tanke på komfort. Så får resonans og vibrasjonsteorien ligge. Noe lyddemping er bedre enn ingenting, eller hur?

Enten blir det billig, ellers blir det ikke noe. så sånn er det!

BTW.. glans eksempel på hvorfor forumet delvis har råtna; mange av de kunnskapsrike må holde tilbake informasjon, som følge av forumregler i fbm leverandører..

En annen grunn til at forumet har råtna; spør du om hjelp til noe, får du masse svar, men anbefalinger som er helt oppi skyene.

Spør om et billig og greit anlegg til arbeidsbilen, så ender man på morel elate, focal utopia osv..

Når du spurte etter billigst mulig lyddemping, regnet jeg med at du ALDRI skulle delta i EMMA, og jeg ga deg et svar deretter, på noe som var enkelt, billig og funker bra i forhold til pris og arbeid.

Flytende membran er jo lagd for å holde fukt ute, så så lenge metallet er helt tørt før du legger det på, vil membranen også være en ypperlig rustbeskytter.

Og komme til i dører løser du ved å kjøpe billige koster med lange skaft, og store koster for større flater. klin på så det blir minst en mm tykt tilslutt. (2-3 lag) Flytende membran er billigere, enklere og mye lettere enn asfaltmatter, men kanskje litt dårligere. Prioriteringssak.

Klistre i tillegg skumgummimatter fra biltema på alle flater du får det til, bruk så tykke matter du får plass til.Selges i flere tykkelser.

Gjør du dette kan jeg love deg at bilen blir mye stillere.

Det som utgjør mest er vel demping av dørene og taket.

Om du i tillegg bruker bitumenbasert understellsmasse (biltema det også=billig) inni hjulhus og under bilen, vil du få ytterligere støyredusering, og rustbeskyttelse.

Nå kommer det sikkert ørten innlegg om hva som er bedre, og hva du MÅ ha for å delta i ditt og datt, men folkens; PRØV å få med dere at han spurte om BILLIGST mulig, ikke BEST mulig....

P.S Dette er ikke ment som noe personangrep på noen som helst, bare syns tipsinga sklir ut på de fleste (alle?) spm her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt det bedre selv! ;) MEN: må jo nevne at det er mange svar som er meget fornuftig også! Personlig har jeg lært en god del av dette forumet.

EDIT: for å fortsette på topic .. Ser autod selger 18kg spann med no guffe. Noen som har testa det, og hvor mye holder et sånt spann til? riktignok ikke det billigste, men uansett. Vet ikke om autod får uttale seg om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg får uttale meg om det eller ikke, det driter jeg i:) hvis du spør så svarer jeg:) hehehe, tja hva rekker et slikt spann til, faktisk veldig mye, vil tipper du kan dempe 4dører og bagasjerom godt med et spann:)

å det fungerer bra, dette er samme som "noisekiller" å kan sprøytes eller rulles/pensles på, 3-4 lag anbefales:) jeg bruker å tynne ut den endel, for den er ganske tykk, så du endel vel opp med ca 20 liter totalt tenker jeg, hva 20 liter med noisekiller koster skal jeg ikke skrive:) men det er litt mer:) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg får uttale meg om det eller ikke, det driter jeg i:) hvis du spør så svarer jeg:) hehehe, tja hva rekker et slikt spann til, faktisk veldig mye, vil tipper du kan dempe 4dører og bagasjerom godt med et spann:)

å det fungerer bra, dette er samme som "noisekiller" å kan sprøytes eller rulles/pensles på, 3-4 lag anbefales:) jeg bruker å tynne ut den endel, for den er ganske tykk, så du endel vel opp med ca 20 liter totalt tenker jeg, hva 20 liter med noisekiller koster skal jeg ikke skrive:) men det er litt mer:) hehe..

I såfall er det jo ikke noe å si på prisen. hva bruker du å tynne ut med? vanlig whitesprit?

Og holder dette i seg selv, eller kan det være lurt å "fylle på" med noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall er det jo ikke noe å si på prisen. hva bruker du å tynne ut med? vanlig whitesprit?

Og holder dette i seg selv, eller kan det være lurt å "fylle på" med noe mer?

dette er et vannbasert produkt så jeg bruker vann å tynne med:)

dette er en vibrasjon og resonansdempende masse på lik linje med asvalt/bitumen/butyl matter så jeg bruker gjerne en skummatte over for ren lydisolasjon, men du MÅ ikke det:) om du vil gjøre det så vil jeg tro noen av biltema sine matter kan være den rimeligste løsningen for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider