soundlord Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Sitter å funderer litt på båndpasskasse.Funker det bra i bil?Har en 10 tommer i aktiv båndpass som hifisub inne.Utrulig hva den lille 10ern lager av trykk.Måtte skru opp å se på elementet idag.fikk meg en skikklig god latter.Det elementet som sto der inne,så ut som noe for 200-300 kr.det spiller bra til å se så dårlig ut. Så virker som en slik kasse er skikkelig effektiv.Men er det vanskelig å beregne en slik?Noen som har erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
505v6 Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Heisann!!! Interessant tråd... lurer litt på denne virker som den er ypperlig til dette med sine små kassevolum!!! birthday flere merker som egner seg til dette tro?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Sitter å funderer litt på båndpasskasse.Funker det bra i bil?Har en 10 tommer i aktiv båndpass som hifisub inne.Utrulig hva den lille 10ern lager av trykk.Måtte skru opp å se på elementet idag.fikk meg en skikklig god latter.Det elementet som sto der inne,så ut som noe for 200-300 kr.det spiller bra til å se så dårlig ut. Så virker som en slik kasse er skikkelig effektiv.Men er det vanskelig å beregne en slik?Noen som har erfaringer? Båndpasskasse kan fungere bra det, men man er avhengig av at Thiele/Small parametrene man får oppgitt på elementet stemmer. Nå finnes det flere typer båndpass-løsninger, men den enkleste er i mine ører den beste. Det er den typen som kalles for 4'de ordens kasse. Elementet står montert i et trykkammer og spiller inn i et bassreflekskammer. Ved å forandre størrelsen på de forskjellige kammerene og lengden på refleksporten kan man tune seg fram til et ønsket resultat. Drawbacket med en slik løsning er at om man vil ha mye lyd ut av den vil den spille over et begrenset frekvensomeråde. (båndbredde) Man kan og gjøre det helt omvent å få den til å spille fra de aller dypeste frekvensene og opp, men da mister man styrke. Med de rette parametrene på et subelement kan man lage veldig gode 4'de ordens kasser, de har jo mye av fordelene fra begge de mest tradisjonelle kassene (trykkammer og bassrefleks) og ikke så mange ulemper. Jeg har bygget mange slike kasser og sjangsen får at det går galt er nok en del større enn ved tradisjonelle kasser. Men når det først stemmer har det pleid å spille veldig bra. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg