Gå til innhold

Brake HorsePower

Ranger emnet


alcapaal

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hehe. ble mye krangling av den tråden min drunk

 

Krangling? Nei, det bare virker som om alle er forvirret og snakker forbi hverandre her...

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tapet i drivverket er 200hk, er det 147kW. Det er sinnsykt mye varme det. 147stk 1kW varmeovner fordelt over girkasse og aksler.

 

Litt drøyt eller?

 

Bare (enda) en tanke.

ikke det at 1kW varmeovn(er) er så veldig mye da...

Er jo vanlig med 1250 i litt store rom o.l.

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke det at 1kW varmeovn(er) er så veldig mye da...

Er jo vanlig med 1250 i litt store rom o.l.

 

1250 WATT ja, ikke KILOwatt!

 

Om bugattin hadde hatt 1000hk i drivverkstap, hadde tapet vært på 735000 watt. Det er energi som omdannes til varme, og med 735000 watt "varmeeffekt" i drivverk, hadde hele bilen smelta mange ganger på en liten tur til bensinstasjonen.

 

Mange som tror og påstår at drivverkstap er på 40-50-60%, men det de ikke tenker på/vet er at energi kan verken oppstå eller forsvinne, kun forandre form.

Dvs at alt tap i drivverket vil omdannes til lyd og varmeenergi.

Og 735000 watt varme i en liten girkasse, blir ikke helt bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om tre forskjellige ting:

 

WHP

BHP

Motoreffekt

 

Motoreffekt er vel ikke det samme som bhp. I en artikkel i CAR Magazine, sto det at egentlig lages 3000 bhp, men 2000 av disse går vekk, så realistisk er det "kun" 1001 bhp igjen. MEN, de 1001 kreftene er ikke WHP. Man må SÅ gjøre en formel for å få WHP. Altså, original motoreffekt er 3000 bhp, realistisk effekt er 1001 bhp, mens effekt ved hjul er rundt 8-900 WHP... Dette er måten jeg har forstått det på, iallfall.

 

Man må så gjøre en formel? hæ?

hvilken formel er det du bruker da, for å finne ut at original motoreffekt er 3000hk, realistisk effekt (WHAT?) er 1001hk, men whk er 800-900hk?

Skjønner ikke hvorfor så mange av dere skal være så JÆVLIG påståelig, når dere sier selv at dere ikke har peil, "om jeg har forstått riktig" osv..??

 

Det må da gå an å høre på folk som HAR peiling, så kanskje dere lærer litt, og kan slippe å påstå ting som er helt bort i natta feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må så gjøre en formel? hæ?

hvilken formel er det du bruker da, for å finne ut at original motoreffekt er 3000hk, realistisk effekt (WHAT?) er 1001hk, men whk er 800-900hk?

Skjønner ikke hvorfor så mange av dere skal være så JÆVLIG påståelig, når dere sier selv at dere ikke har peil, "om jeg har forstått riktig" osv..??

 

Det må da gå an å høre på folk som HAR peiling, så kanskje dere lærer litt, og kan slippe å påstå ting som er helt bort i natta feil....

 

Dust... Jeg mente at man må gjøre en viss formel mellom BHP og WHP! Omtrent som KW = BHP. 1 kw er 1.3 bhp eller noe. Original motoreffekt er 3000 hk... Realistisk effekt, altså, det MOTOREN EGENTLIG PRODUSERER er 1001 bhp, mens whp er rundt 8-900. Altså, det er bare 8-900 hp som når hjulene! Bugattien taper vel rundt 2200 hp, siden yttligere går vekk!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dust... Jeg mente at man må gjøre en viss formel mellom BHP og WHP! Omtrent som KW = BHP. 1 kw er 1.3 bhp eller noe. Original motoreffekt er 3000 hk... Realistisk effekt, altså, det MOTOREN EGENTLIG PRODUSERER er 1001 bhp, mens whp er rundt 8-900. Altså, det er bare 8-900 hp som når hjulene! Bugattien taper vel rundt 2200 hp, siden yttligere går vekk!

 

Velger å være LITT mer seriøs enn deg her..

Ja, jeg ser du mener man må gjøre "en viss formel" mellom bhp og whp. Ser også at du kommer med svar fra utrekninga av den "formelen". Det jeg lurer på, er HVORDAN ER DEN FORMELEN DIN?

WHP = BHP-drivverkstap. så JÆVLIG enkelt er det.

BHP,WHP,PS,HK kan alle regnes om til kW.

 

Du sier også at motoren produserer 3000hk, men egentlig 1001hk. HVa du mener med det er det vel BARE du som forstår.

 

OM bugattien hadde hatt et tap på 2200hk, hadde tapet vært på 1500000 watt,1,5 MILLIONER watt, nok til å varme opp rundt 150 boliger. DET sier seg selv at er umulig..

 

Om bugattien hadde utviklet 3000hk, hadde bugatti markedsført den med 3000hk, ikke 1001..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe gadd ikke lese alt dette.

Ut ifra en tråd hvor trådstarter lurte på hva bhp står for og fikk bra svar på dette i første innlegget så klarer vi/dere og få den til og bli på 3 store sider.

hehe måtte bare kommentere dette. Way to go.

Århundrets Off topic tråd må vel dette bli?

"Oversteer is best cause you don't see the tree that kills you" -Richard Hammond.

 

 

- BMW E30 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å være LITT mer seriøs enn deg her..

Ja, jeg ser du mener man må gjøre "en viss formel" mellom bhp og whp. Ser også at du kommer med svar fra utrekninga av den "formelen". Det jeg lurer på, er HVORDAN ER DEN FORMELEN DIN?

WHP = BHP-drivverkstap. så JÆVLIG enkelt er det.

BHP,WHP,PS,HK kan alle regnes om til kW.

 

Du sier også at motoren produserer 3000hk, men egentlig 1001hk. HVa du mener med det er det vel BARE du som forstår.

 

OM bugattien hadde hatt et tap på 2200hk, hadde tapet vært på 1500000 watt,1,5 MILLIONER watt, nok til å varme opp rundt 150 boliger. DET sier seg selv at er umulig..

 

Om bugattien hadde utviklet 3000hk, hadde bugatti markedsført den med 3000hk, ikke 1001..

 

 

 

Bugatti har selv sagt at motoren utvikler 3000hk, men så kommer kjøling, varmetap+++, så den ender opp på 1001hk.. Som jeg sa tidligere i tråden er det som å si at mammas avensis har 200hk. Men poenget er at de har sagt det.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å være LITT mer seriøs enn deg her..

Ja, jeg ser du mener man må gjøre "en viss formel" mellom bhp og whp. Ser også at du kommer med svar fra utrekninga av den "formelen". Det jeg lurer på, er HVORDAN ER DEN FORMELEN DIN?

WHP = BHP-drivverkstap. så JÆVLIG enkelt er det.

BHP,WHP,PS,HK kan alle regnes om til kW.

 

Du sier også at motoren produserer 3000hk, men egentlig 1001hk. HVa du mener med det er det vel BARE du som forstår.

 

OM bugattien hadde hatt et tap på 2200hk, hadde tapet vært på 1500000 watt,1,5 MILLIONER watt, nok til å varme opp rundt 150 boliger. DET sier seg selv at er umulig..

 

Om bugattien hadde utviklet 3000hk, hadde bugatti markedsført den med 3000hk, ikke 1001..

 

Vi er jo da enige, på en måte. Den HAR 1001 hk. Motoren ER I STAND TIL Å PRODUSERE 3000 hk, men kan ikke produsere mer enn 1001. Blir det godt nok formulert da?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe gadd ikke lese alt dette.

Ut ifra en tråd hvor trådstarter lurte på hva bhp står for og fikk bra svar på dette i første innlegget så klarer vi/dere og få den til og bli på 3 store sider.

hehe måtte bare kommentere dette. Way to go.

Århundrets Off topic tråd må vel dette bli?

hehe. ble "litt" OT denne her ja. Men lærer nå litt iaff:)

:thanks

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo da enige, på en måte. Den HAR 1001 hk. Motoren ER I STAND TIL Å PRODUSERE 3000 hk, men kan ikke produsere mer enn 1001. Blir det godt nok formulert da?

 

Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til.

 

som nevnt i denne tråden, helt korrekt, så kan ikke energi forsvinne, bare omdannes. Varme stort sett, og noe lyd.

Og varmetap på 2000hk er helt enormt, og er vanskelig å forestille seg..

 

"Er i stand til å produsere"? Enten så har den en viss effekt eller så har den det ikke..

Motoren i bilen min er i stand til å produsere 400hk om man turbokonverterer den, men er også i stand til å produsere 50hk med en sokk i luftfilteret.

 

Det som teller er hva den virkelig produserer.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår