polo_cl_c Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Kjørte med min 91 polo i dag. Regnet som f*** og etter en stund blinket lyset i lampen med batterisymbo av og till. Til slutt så lyset den konstant. Så at det var ganske mye vann inne i motorrommet, men alt virket. Tenkte på dynamoen, men den virket helt fin også. Lysene og alt er helt normalt. Starter også som den skal. Etter en stund merket jeg at viskerene ble tregere og tregere. Kan det være at de har blitt våte? Altså motoren eller det elektriske til dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doffen Duck Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Kanskje tide med et nytt batteri ? :thumb Eller....lade opp det gamle.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo_cl_c Skrevet Oktober 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Hvis alt fungerer som det skal ellers og bilen starter helt fint. Vanligvis pleier jo lysene å være svakere og bilen være tungstartet når det er dårlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
whiplazh Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Kanskje du har slark på reima til dynamoen, også blir det vått rundt der, og lite frikson mellom reimhjul og reima? Iallefall, på min var det et faktum. Siter Nå - '92 VW Vento VR6 [x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v [x] - '90 VW Golf II GTi G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2 Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 eller slitne børster på spenningregulatoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggaren Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 mål ladespenningen bare sånn for sikkerhets skyld, det er jævli kjipt og få motorstopp på grunn av at dynamoen ikke lader(snakker ut i fra egen erfaring). mål også batterispenning Siter -1994 Opel Corsa 1.4 Swing -2000 Yamaha TDR 125 x1987 Volvo 240 GL x1985 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo_cl_c Skrevet Oktober 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Var oppe å skulle starte bilen nå. Den fikk ikke start. Prøvde 3 ganger å viri om, men da var det nesten ikke mer strøm igjen. Hentet den andre bilen og prøvde med starthjelp. Fikk start på bilen og den startet med en gang. Den stoppet og gikk "helt fint" etter dette. Lysene er helt svake, ser nesten ikke instrumentlysene og viskerene går nesten ikke. Er det batteriet eller dynamoen tror dere? Har ikke mulighet til å få sjekket det i helgen her jeg er og trenger bilen i uken. :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggaren Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 hvis du har et voltmeter tar det to minutter, mål først over batteriet med tenningen på, så måler du over batteriet med motoren i gang, hvis jeg husker riktig så skal ikke batteriet være på under 11.9 volt og ladespenningen skal ikke være under 13.8. men det høres ut som om dynamoen har sluttet og lade, også har du kjørt rundt på batteriet som nå er utladdet Siter -1994 Opel Corsa 1.4 Swing -2000 Yamaha TDR 125 x1987 Volvo 240 GL x1985 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zero Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 eller slitne børster på spenningregulatoren. børster på spenningsregulatoren? uhhmmwhat? Siter Audi A4 - 2.0 TDI B8 Sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo_cl_c Skrevet Oktober 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Kjøpt meg multimeter nå, må bare lære meg å bruke det først. Skulle ha sjekket noen høytalerledninger for brudd også, så derfor var det litt greit med et slikt apparat. Noen tips der? Skjønner ikke dette med vekselstrøm og likestrøm og alle tallene som som står der du vrir på bryteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2 Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 AC= vekselstrøm, og DC= likestrøm. For å måle ladespenning setter du meteret på Spenning/Voltage DC. Om du må stille inn meteret på rett spenning velger du første mulighet over 12 volt. Når du måler ladespenningen kan du først måle fra pluss til minuspolen på batteriet. Etterpå kan du måle fra plusspolen på dynamonen og til jord. Og selvsagt motoren i gang. For å sjekke høgtalerkablene må du koble dem fra, og måle fra den ene enden til den andre med multimeteret innstilt på ohm. Denne bør ligge på tilnærmet 0 ohm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo_cl_c Skrevet Oktober 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Lurer på om det kan være jordledningen. Målte batteriet og det viste 12,1 volt. Når jeg prøvde å starte bilen igjen så gikk ikke det. Ikke med hjelp en gang. Viskerene, lysene osv er dårlig også, selv om batteriet er fulladet. Målte høytalerledningene foran med høytalerene koblet på. (målte i enden som skal kobles til spilleren) De viste 3,4 ohm. Jeg målte høytalerledningene med enden sammenkoblet bak i bilen: Da viste den 0,4 ohm og 0,5 ohm. Målte også høytalerene bak. De viste 3,6 ohm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shaky Skrevet Oktober 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2005 Lurer på om det kan være jordledningen. Målte batteriet og det viste 12,1 volt. QUOTE] Få noen til å prøve å starte bilen mens du måler. For hvis det viser 12.1 volt før du prøver, så skal jeg nesten banne på at den går ned til mellom 2 og 4 volt når du vrir på nøkkelen. Gjør den det så er det mest sannsynelig at det er ei celle i batteriet ditt som har tatt kvelden, erfart det 2 ganger selv. Men sjekk jordinga som du også nevner, gjerne alle kabler mellom dynamo og batteri, inkl starter. Siter 02 Caravelle tdi 84 Golf GTI (i deler) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo_cl_c Skrevet Oktober 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2005 Nå har jeg målt batteriet når en prøver å starte bilen også. Da detter det ned på ca 3 volt. Fikk start på den med kabler i dag. Dynamoen lader ikke mer enn 7,9 volt. (Målte på batteripolene med motoren i gang) Er det normalt? Pleier det ikke vanligvis å være en 13/14 volt. Nå er dette en liten bil da. Maks batteristørrelse i følge instruksjonsboken er 45. Eller kan det være at batteriet er dårlig slik at strømmen "faller" når motoren er i gang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Holdaas Skrevet Oktober 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2005 kan garantere at det er noe feil på spenningsregulatoren på dynamoen din. Enten er det børstene som er dårlige, ellers så er det selve spennigsregulatoren. Om jeg ikke tar helt feil, så sitter børstene fast på spenningsregulatoren, så hvis du skruer ut denne, og bytter den, så er det bare å lade opp batteriet ditt, og så teste igjen, så vil jeg tro det har ordnet seg. Siter Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer) Volvo 740 TIC - 87 Modell WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.