Gå til innhold

Måling av reell effekt fra høyeffektsforsterker!

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestilt forsterker fra en produsent i Kina på gøy, for å sammenlikne med det man får i butikken her. Dette skal være høykvalitetsprodukter, men dette gjenstår jo å se! Regner med en test som jeg kan slenge inn her, om det er interesse for dette! :)

En ting jeg skulle hatt i den forbindelse, var seriøse høyeffektsresistorer, da jeg har planer om å måle levert effekt ved 4 ohms last. Det er snakk om nærmere 2 kW.

Hvordan i all verden skal man få tak i slikt? Vet det er mulig, men har ikke funnet dette noe sted! I tillegg - tenk dere varmen fra noe slikt! Jeg skal hvertfall ha pølsene klare! :) Jeg har vurdert å bruke mange "vanlige" høyeffektsresistorer i serie, og å regne meg fram til effekten, men det blir jo ikke på langt nær nøyaktig. En pekepinn får man jo, men likevel...

En annen ting jeg kunne brukt, er jo selvsagt en kraftplugg av en høyttaler, eller flere, og latt disse få en testtone (1kHz, som sikkert er benyttet ved fabrikkmåling), og målt forbrukt strøm med amperemeter og spenning over høyttaleren med voltmeter for så å bruke Ohms lov. Dette krever dog et heftig amperemeter. Noen som har noe slikt, kanskje?

Setter pris på alle gode tips! Har ikke gjort noe slikt før! :P

Hilsen Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har bestilt forsterker fra en produsent i Kina på gøy, for å sammenlikne med det man får i butikken her. Dette skal være høykvalitetsprodukter, men dette gjenstår jo å se! Regner med en test som jeg kan slenge inn her, om det er interesse for dette! :)

En ting jeg skulle hatt i den forbindelse, var seriøse høyeffektsresistorer, da jeg har planer om å måle levert effekt ved 4 ohms last. Det er snakk om nærmere 2 kW.

Hvordan i all verden skal man få tak i slikt? Vet det er mulig, men har ikke funnet dette noe sted! I tillegg - tenk dere varmen fra noe slikt! Jeg skal hvertfall ha pølsene klare! :) Jeg har vurdert å bruke mange "vanlige" høyeffektsresistorer i serie, og å regne meg fram til effekten, men det blir jo ikke på langt nær nøyaktig. En pekepinn får man jo, men likevel...

En annen ting jeg kunne brukt, er jo selvsagt en kraftplugg av en høyttaler, eller flere, og latt disse få en testtone (1kHz, som sikkert er benyttet ved fabrikkmåling), og målt forbrukt strøm med amperemeter og spenning over høyttaleren med voltmeter for så å bruke Ohms lov. Dette krever dog et heftig amperemeter. Noen som har noe slikt, kanskje?

Setter pris på alle gode tips! Har ikke gjort noe slikt før! :P

Hilsen Jan Rune

Du trenger jo ikke en motstand som tåler kontinuerlig 2000 watt da...

Det blir svære saker det!

Har funnet opp til 1500 W, men disse er 20" lange.

Sikkert ikke så billige heller.

Overload: 10 times rated wattage for 5 seconds

Burde kunne måle det meste med en på 500 watt.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bevares, helt ubegripelig. :D Tatt en kikk på klokka i det siste, forresten?

Ja, sånn er det med (hatte)fest midt i uken birthday

Men det var jo et par dager siden han postet spørsmålet da ;)

Nesten overrasket over at det er flere som er våken på denne tiden...

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah.

Forresten - legg merke til hvor få "teknikere" som svarte på DENNE tråden. Haha.

mvh

Jan Rune

hehe.... sant det... følgte du ikke med på skolen den gangen? cheers dessuten må du huske at man får en "mer" nøyaktig effekt om man måler maks symetrisk spenning, dog det forteller deg maksimal effekt i korte perioder, en mer reell efffetk krever at man kan måle over en impedans der man kan endre fasen, ikke et motstand... og kjenner du maskimal spenning og har en "fast motstand" skulle vel ikke være noe problem å bruke ohms lov... :hammer cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: dere vet egentlig IKKE om det stemmer, men det høres slik ut, når en sub fra samme fabrikk med like opplysninger monteres??

Jeg mener ar de produktene jeg bruker er seriøse merker der man kan stole på effekten oppgitt .

Og ja vi vet at det stemmer .

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... sant det... følgte du ikke med på skolen den gangen? cheers dessuten må du huske at man får en "mer" nøyaktig effekt om man måler maks symetrisk spenning, dog det forteller deg maksimal effekt i korte perioder, en mer reell efffetk krever at man kan måle over en impedans der man kan endre fasen, ikke et motstand... og kjenner du maskimal spenning og har en "fast motstand" skulle vel ikke være noe problem å bruke ohms lov... :hammer cheers

Takk for at du svarer, hvertfall. Du er definitivt den mest tekniske av oss! :) Jeg lærte heller ikke dette på skolen, dessverre. Nok et eksempel på at norsk skole bruker for mye tid på piss man ikke trenger å lære! :)

Planen var vel fast motstand og å prøve å få ut maks spenning, ja. Og så bruke Ohms søte lille. Dette kan jeg jo fikse med vanlige, små effektmotstander. Koble dem i serie, så de får "lite nok" strømgjennomgang til å overleve. Men da må jeg kalkulere med hvor mye effekten øker ved halvert belastning, og man får jo ikke akkurat dobbel effekt ved halv last... Ikke i noen forsterkere gjør man jo det.

Maksimalt strømforbruk for forsterkeren skal for øvrig være 200A, i følge tekniker ved produsentens verksted.

Det blir uansett spennende å se. Venter fortsatt på forsterker-beistet! :)

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville våge å tro at de fleste "teknikere" holdt seg unna tråden fordi man uendelig mange ganger har sagt at watt har ingenting med dette å gjøre..

Jeg personlig driter fullt om det står 2x37,5 watt eller 1x1000 watt på to forskjellige forsterkere... Sier meg absolutt ingenting i utgangspunktet.

Hva skal man f.eks med 2x100 watt forsterker hvis den ikke klarer å kontrollere elementet?

Jeg tar til takke med forsterkere som det finnes skikkelige spesifikasjoner på.

Ellers enn det så finner du sikkert utav hvor mye watt du kan få dytta utav den, men hvor stor kontroll du har på ett eventuellt element finner du nok ikke så fort utav?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, på "analoge" forsterkere så kan du måle spenningsfall over emitter motstanden og regne ut resten... og da kan du bruke en vanlig høytaler der impedansen kan justere noe ned "lydnivå"... gjerne frekvens generator/pink noise ;-)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider