Gå til innhold

Skifting av toppakning !Haster!

Ranger emnet


ekdal

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å kjøpe meg en opel calibra nå. skal dra å se på den i dag halv 8.

han som solgte den sa at toppakninga måtte skiftes. og da lurte jeg på om det er en stor og komplisert oppgave? spurte faren min og han sa at det må verkstedet gjøras fordi da topplokket er ute så må ventiler og slikt justeres og skruer momenttrekkes. er dette riktig?

er dette en oppgave jeg kan gjøre selv eller må den på verkstedet da? og hva koster det å få den skiftet?

Riding the Bullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt å kjøpe meg en opel calibra nå. skal dra å se på den i dag halv 8.

han som solgte den sa at toppakninga måtte skiftes. og da lurte jeg på om det er en stor og komplisert oppgave? spurte faren min og han sa at det må verkstedet gjøras fordi da topplokket er ute så må ventiler og slikt justeres og skruer momenttrekkes. er dette riktig?

er dette en oppgave jeg kan gjøre selv eller må den på verkstedet da? og hva koster det å få den skiftet?

 

Er fullt mulig å gjøre dette selv. Det var faktisk den førte motor-skruinga jeg gjorde. Er litt knotete, men med en haynes manual eller liknende går det lettere.. Det tar fort ei helg å gjøre dette, og anbefaler at du har noen til å hjelpe deg siden noen ting er lettere å få gjort om man er 2. Du må av med registerreim og du MÅ passe på og få på denne riktig, hvis ikke kan ventiler hoppe ut der du ikke vil. toppen må nok også slipes itilfelle den har sått seg litt. Dette er best å få ett verksted til å gjøre. Så er det lurt å bytte andre pakninger med det samme du er der nede. kjøp pakningssett så har du det du trenger. Husk også å legge toppakninga på rette veien. Skaff deg momentnøkkel og skru til med RIKTIGE moment. ikke rykk og napp for å få det velkjente klikket. når du har fått på alt så kan d være lurt å bare kjøre motrorn på startern, utn pluggledningene koblet til. da hører du om det er noe feil utn at motoren kjører på og alt går til helvette. Gikk litt fort dette, så andre får arrestere meg om det mangler noe her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er calibra med 2.0i 8v så er jobben ganske grei.

Å bytte toppakning på en sånn motor var faktisk en av de første større reprasjonene jeg også gjorde. Haynes bok er som sagt jævlig kjekkt her.

Sjølve skruinga er ganske lett i seg selv, men vær forberdet på at alltid noe går galt. Skruer som knekker, ting som sitter bom fast osv. Slike ting som tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre når du først er igang er jo å ta ut alle ventilene og bytte ventiltetninger(får med i pakningssett) og så slipe ventilene med litt pasta.

Burde gå fint, hvis du får med deg noen med litt peiling.. Toppen skal trekkes til med moment mens også ulike grader.. F.eks 25nm og 30 + 30+ 30 grader. (Som 1,6 kadett skal trekkes) Men dette står i en verkstedshåndbok. Du trenger gradskive i tillegg til momentnøkkel da altså..

 

Husk også å merke fordeleren før du tar denne ut..

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp mange som er peiling her ser jeg.......

Bedre å skru til i mange omganger da.........

Å selvfølgelig bruke momentnøkkel å gradeskive......

Husk at boltene skal byttes ut på noen modeller da....

Også er det viktig å få ut alt dritt å møkk fra skru hullene da.....

Det er veldig viktig at det er tett fordi at ellers så får du olje i kjølevannet og kjølevannet i olje på grunn av ut tett toppakning.......

 

Bruk av moment nøkkel i seg selv å rengjøring av skru hull er viktig fordi at vis du ikke rengjør skru hullene til boltene så skrur du til feil...

'Å dette fører til at du får sprekker å da er det enda mer arbeid......

01 BMW 320 DAT.

x 09 Ford Ranger XLT

x 02 Volvo S60

x 93 MB 200E

x 87 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm har du bytta toppakning på akkurat denne typen motor, det var jeg.

Boltene er strekkbolter og må byttes ja. Boltene skal skrues ned i en fast rekkefølge som står i repboka, husker den ikke akkurat nå. Husk på at toppen også skal skrues av i dette mønsteret også.

Husker ikke helt moment men lurer på om det var 25n på alle boltene, så etterdra 90 grader i to omganger. Trenger ikke akkurat være noe rakketforsker med gradskive for å etterdra 90 grader, det sier seg liksom selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår