Gå til innhold

2.2L Turbo i 929?

Ranger emnet


technophobia

Anbefalte innlegg

Noen som har greie på om det er aktuelt å lempe en 2.2L Turbo injection (tilsvarende motoren i Ford Probe GT)..? Har lest litt, og det virker som en finfint alternativ til den daffe gassermotoren som sitter i 929HB'n jeg har nå. Det er vel vanskeligere å få godkjent rotary-motor? Evt. deler av bilen som må oppgraderes, drivverk, mm.

 

Håper på svar :)

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på om det er aktuelt å lempe en 2.2L Turbo injection (tilsvarende motoren i Ford Probe GT)..? Har lest litt, og det virker som en finfint alternativ til den daffe gassermotoren som sitter i 929HB'n jeg har nå. Det er vel vanskeligere å få godkjent rotary-motor? Evt. deler av bilen som må oppgraderes, drivverk, mm.

 

Håper på svar :)

 

HT'en din kom jo også med Turbo motor vet du vel? cheers

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic: Etter litt research har vi vel blitt enige om at det er en HB vi begge sitter med? HT er en annen bil.

 

Men, tror tilgjengelighet er større på 2.2L Turboen, tar jeg feil?

 

Tja. bilen var jo å få med turboladet Wankel på ca 160-165hk, så det skulle være mulig å få de godkjent med tilsvarende ytelser med rett dokumentasjon fra Japan.

 

Cosmo HB

 

Tips: forsøk å få fatt i delenummerene på bremsene til en Cosmo HB med turbo motoren. få så et lokalt merkeverksted til å kjøre et søk, hvis bremsene er identiske til de på din 929 har du kommet langt.

 

2,2L turbomotoren kom kun i forhjulsdrevne biler og har en innsugsmanifold som vil peke bakover mot torpedoveggen i en bakhjulstrekker.

også fordeleren vil skape et lignende problem.

 

2,2L motoren i 87/88 929 HC skal yte nærmere 136hk og vil være endel enklere å få inn.

det kan tenkes at komponenter fra denne kan brukes sammen med en 2,2 turbo motor for å tilpasse den for RWD

 

2,0L DOHC motoren i KIA Sportage er en lettere endret versjon av FE DOHC motoren fra 88-91 626 og yter et sted mellom 120 og 130hk men skal kunne trimmes til langt høyere ytelser (feks med turbo).

 

3,0L 18v motoren fra 87/88 929 HC skal yte nærmere 190 hk og bør også være mulig å få plass til.

en 24V (JE-ZE) versjon fantes også i 929/Serenia/MS9 fra 91 og opp, denne yter mellom 200 og 225hk men må sikkert importeres fra Japan

 

I tillegg kan jo flere typer Wankel motorer huses under panseret. (12A,13B og 20B) cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic: Ja er nok en HB.hehe. Ser de kaller 929 fra midten av 70 tallet HT. Blir kanskje noe enklere å lete etter deler nå da :p :hammer

 

HT referer til 2 dørsbilene altså Hardtop Coupe og kan brukes om 73-78 929 Coupe, 79 929 Coupe, 80-81 929 Coupe og 83-86 929 Coupe

 

70 talls bilene har følgende plattforms navn.

 

73-78 929 2,4dør og stasjonsvogn LA2

79 929 2,4dør og stasjonsvogn LA3 (?)

80-81 929 2,4dør og stasjonsvogn LA4 (Stasjonsvognen var i salg opptil 85-86)

 

Disse betegnelser finner man igjen i chassisnummerne

som et eksempel kan jeg nevne 88 626 som har et chassie nummer som begynner på: JMZGD eller JMZGV*

JMZ betyr da produsert i Japan og GD står for plattforms versjon.

 

*Ved tilfellet GV betyr dette at det dreier seg om en 88-91 626 stasjonsvogn.

 

Mazda produsert før 87-88 kan tenkes å mangle JMZ betegnelsen som kanskje ikke trengtes før produksjonen av MX6 startet i USA, disse bilene var også av GD plattform men fikk da en annen bokstav kode foran for å angi at de ikke var laget i Japan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har den 2 dører og vippelykter, da er det og blir en HB :)

 

Ja, en HB HT om vi absolutt skal bruke forkortelser ;)

 

2 dør og 4 dør er begge bygd på HB plattformen, derfor brukes også plattforms betegnelsen HB i chassie nummeret på begge versjonene.

 

HT er som tidligere nevnt en forkortelse for Hardtop.

Betegnelsen har sin opprinnelse i beskrivelsen av en stål eller glassfiber topp til en Cabriolet.

 

Men betegnelsen brukes også på biler med 2 dører og et cab lignende design.

 

58chevy_impala_sport_ht_coupe_front.jpg

Impala HT Coupe

 

9409346.jpg

Buick HT Coupe

 

Med andre ord, selv om en 83-86 2 dørs 929 er basert på HB plattformen og har HB i chassie nummeret er det fremdeles ikke feil å kalle bilen en 929 HT, noe jeg gjerne tror Biltilsynet ofte gjør for å få frem i vognkortet at det dreier seg om en 2 dørs Coupe. (de liker jo også forkortelser) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2,2L turbomotoren kom kun i forhjulsdrevne biler og har en innsugsmanifold som vil peke bakover mot torpedoveggen i en bakhjulstrekker.

også fordeleren vil skape et lignende problem.

 

 

Hva med mazda-motoren som sitter i Ford Probe GT? Det skulle vel være en 2.2L Turbo. Tar jeg feil når jeg mener at Probe hadde bakhjulsdrift? Jeg tror det ikke er umulig å få kasta en slik en i motorrommet mitt :)

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår