Gå til innhold

Bygging av front ect i glassfiber

Ranger emnet


Jan Arve

Anbefalte innlegg

Jeg er litt ny på dette med glassfiberstøping, men har lest meg igjennom de fleste postene her og i "how to" men det er en ting jeg ikke helt fikk med meg noe svar på..

 

I en post (husker ikke hvilken) så sto det noe om en "rett og en vrang" side på glassfiberen... slik at hvis du støpte rett på noe. (lykter tror jeg det var snakk om) så ville du få en veldig ru overflate fordi "vrangsiden" er ut, og du vil få en masse ekstra arbeid med pussing o.l.

 

Men hvis jeg da lager en form, og støper i den formen, vil jeg unngå dette? eller burde jeg ha i et lag med noe i formen før jeg begynner med polyester og glassfibret? For kanskje å få en glattere overflate, eller er det vanligst å spakle etterpå å deretter pusse ned før lakkering?

Bilen min :D

Type: Toyota Carina 2, 91 Mod.

Styling: Bygd fra bunn (litt av hvert ;))

Hvor? Nord-Trøndelag, Namsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden som er mot deg når du støper vil alltid være ujevn. Så hvis du feks skal lage øyelokk og du støper rett på lykta, så må du sparkle og pusse for å få det fint.

 

Men hvis du støper i form så er det undersiden av det du støper som til slutt er forsiden på det ferdige produktet. Og den vil være glatt og fin så lenge formen er det.

 

Når du støper i form eller lager form er det best å bruke gelcoat først for å få en fin og glatt overflate.

 

Håper du skjønte dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelcoat er det første du smører på når du skal lage en form. Deretter kommer polyester og glassfiberduk.

 

 

Lage form:

1. Polere det du skal lage form av

1. Smøre på gelcoat

1. Smøre på polyester sammen me duk

 

 

Støpe i forma:

1. Polere forma

1. Smøre på gelcoat

1. Smøre på polyester sammen me duk

 

Veldig kort fortalt dette.

 

Men les nøye gjennom how to´ene om støping av form og støping i form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelcoat er det første du smører på når du skal lage en form. Deretter kommer polyester og glassfiberduk.

 

 

Lage form:

1. Polere det du skal lage form av

1. Smøre på gelcoat

1. Smøre på polyester sammen me duk

 

 

Støpe i forma:

1. Polere forma

1. Smøre på gelcoat

1. Smøre på polyester sammen me duk

 

Veldig kort fortalt dette.

 

Men les nøye gjennom how to´ene om støping av form og støping i form

 

 

beklager hvis jeg forsto feil her nå, men mente du å legge gelcoat på det du skal "kopiere"/lage form etter? hvis jeg har forstått riktig: vil ikke da det ødlegge orginalen/det du lager form etter? har ikke helt forstått alt på "how to" anngående akkurat det, eller glemt det (a)..men hvis jeg tenker riktig her nå så blei jo det å lage form mye lettere da :D

 

mvh

Ole

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel bruke noe slags slippmiddel før du kliner gelcoat på den orginale delen før du støper formen muligens..?.

 

ja..for å få bra finish regner jeg med? kom også på: slipper gelcoaten fra det man lager form av? hm...nå skal jeg sette meg ned å lese "how to" trådene igjen :P

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn som jeg har forstått det så vil formen slippe ganske greit om du har på slippmiddel.....

 

Men jeg har også tenkt litt på dette: Hva om jeg taper den orginale delen først, så kliner inn masse gecoat i formen etterpå? aner ikke om det går, men glassfibre skal vist slippe ganske lett fra slik markeringstape etter det jeg har lest i forskjellige "how to" rundt om på nettet... men om det blir en fin glatt overflate på denne måten aner jeg ikke, og det er jo en stor del av poenget, ettersom en fin overflate sparer deg masse arbeid når du støper noe ut ifra formen.

Bilen min :D

Type: Toyota Carina 2, 91 Mod.

Styling: Bygd fra bunn (litt av hvert ;))

Hvor? Nord-Trøndelag, Namsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy f**n at det går ann å lese så feil :P 'lættis* har lest slipemiddel hele tia istedet for slippmiddel :P huff...sorry folkens...skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte mer over det med polering heller :( hm...er jo ikke værre enn å teste det ut :) men noen som veit hva man bør ha på det man støper etter før man legger på gelcoat? litt surt å slite med å få det av :P

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan lese feil hehe... veldig fort jort

 

...noen som veit hva man bør ha på det man støper etter før man legger på gelcoat? litt surt å slite med å få det av :P

 

Tenker du på i formen før du har på gelcoat?

 

 

Ser i signaturen din at du støper subkasser... jeg tenker på å støpe meg en subkasse, men jeg lurer på hvordan det blir i forhold til utbytte/effekt av lyden.. Link til posten min

Bilen min :D

Type: Toyota Carina 2, 91 Mod.

Styling: Bygd fra bunn (litt av hvert ;))

Hvor? Nord-Trøndelag, Namsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at voksen skal slippe fra pluggen (orginalen) eller formen bruker jeg Norpol Formvoks Wax W-70 og polerer 4-5 ganger med 1 times mellomrom også bruker jeg Norpol Norslipp 9860 og påfører et tynt lag med svamp og venter ca 1 time før jeg påfører gelcoat. Dette finner dere her

 

Opprinnelig skrevet av Jan Arve

Men jeg har også tenkt litt på dette: Hva om jeg taper den orginale delen først, så kliner inn masse gecoat i formen etterpå?

Problemet er at tapen blir alltid blir litt krølletete,du får luftbobler og overganger slik at det ikke lønner seg. Hvis du mente å lage form også smøre på gelcoat etterpå vil du få en veldig ujevn overflate, i tillegg vill ikke gelcoaten feste seg skikkelig til glassfiberen. Tror nok det lønner seg å gjøre det på den vanlige måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår