Gå til innhold

Hva skjer med impedansekurven når man skrur opp lyden?

Ranger emnet


Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva som skjer med impedansekurven når man skrur opp lyden?

 

har sett litt på kurven på subben min, som ble målt ved ca 1W.

 

kassen er tunet til ca 50Hz for db-drag, men når man er ved tuningsfrekvensen øker også impedansen veldig, og effekten på forsterkeren minker selvfølgelig (noe også watt-måleren på forsterkeren bekrefter ettersom den begynner å klippe mye tidligere). altså får man ikke noen spesielt stor SPL økning ved tuningsfrekvensen, om kurven faktisk ser lik ut når man skrur opp lyden.

 

så det jeg egentlig lurer litt på er, hvis denne kurven holder seg lik selv når man skrur opp, kan man da koble elementene sånn at impeadnsen rundt tuningsfrekvensen ligger rundt det forsterkeren klarer (4 ohm)? eller vil forsterkeren ta skade av det/gå i protection fordi impedansen blir nermest 0 ohm på andre frekvenser? tenker da på å kjøre kun en frekvens i et par sekunder i db-drag. planlegger altså ikke å plage forsterkeren med andre frekvenser.

 

kurven på subben min ser for tiden ut som på bildet under, og som dere ser er impedansen Veldig høy ved tuningsfrekvensen (nesten 50 ohm). det er den lyseblå kurven (den med laveste toppen) som gjelder i dette tilfellet da det er den som er tunet til ca 50Hz.

 

jeg vet at kurven endrer seg noe, men er litt usikker på nøyaktig hva som skjer ettersom utstyret mitt ikke klarte å måle med høyere effekt... :(

har snakket med seas fabrikken også, men de kunne desverre ikke hjelpe meg de heller ettersom ikke de heller hadde utstyr til å måle kurven ved høye effekter.

 

http://jannis.no-ip.info/impedanse.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som gjør det du sier. Kobler spolene helt ned til f.eks 0.175 ohm for å kompensere for impendanseøkninga. Noen jeg snakket med hadde koblet to monoblokker sammen og kjørte en last på 0.25ohm på dette. Altså 0.125 ohm per forsterker. Men i db drag altså..

Impedansekurven flytter seg nok ikke..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan har du målt den kurven?? husk at strøm og spenning ikke ligger i fase.... ;-) da vil du ikke få 0ohm ved resonansfrekvensen heller. Eventuelt tiltak er å gjevne impedans forløpet med en såkalt conyungat ledd men det vil ikke hjelpe i SPL. Du "letter" i feil skuff min gode JEJ.... tenkt heller bølgelengde og frekvens... ;-) du har allrede erfart konsekvensene av det.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har målt det med Audio Tester. vet at det måler helt riktig ettersom jeg har fått eksakt samme resultat som seas. målte fasen også, men glemte selvfølgelig å lagre bildet med fasen vist. også har jeg selvfølgelig greid å ødelagt line-in på lydkortet mitt etter at jeg skrudde opp alt for mye en gang, så er desverre ikke like lett å måle på nytt for å få med fasen. kan jo sette in et nytt lydkort, men er litt jobb da. for ikke å nevne at jeg må bære inn subben igjen..

 

vet at dette selvfølgelig ikke er den ultimate løsningen for høyere trykk, men det er tross alt snakk om at jeg kan over dobble effekten før forsterkeren i det heletatt viser tegn til forvrengning. noe som igjen vil gi økt trykk, uansett hvor kassen står. jeg vet jeg klarer å spille ca 144dB sånn som jeg har det nå, og om jeg ikke endrer noe på det og dobbler effekten skal man i teorien spille 147dB.

 

jeg syns å huske at fasekurven paserte akkurat 0 grader akkurat ved resonansefrekvens. men skal ikke si det helt sikkert. bare 95% sikkert (stoler ikke helt på hukommelsen, hehe). fasen på et soundstream 12" SPLX element jeg målte viser det samme som min hukommelse allefall, men.

 

http://jannis.no-ip.info/soundstreamsplx.jpg

 

edit: eneste jeg er litt redd for er slaglengden på elementene. sånn som den er nå har jeg allerede oppnådd ca maximal slaglengde, så er litt usikker på hva som skjer når man dobbler effekten, hehe. :hammer

 

edit 2: men selvfølgelig, om noen har noen bedre forslag så bare kom med de... :) ville ikke vært første gang jeg har letet i feil skuff, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ingen som har testet dette og vet om det fungerer eller ikke? vil det kunne skade forsterkeren, eller er det værste som kan skje at den går i protection?

protection-kretsen på forsterkeren slår inn ved 2.7 ohm, så jeg har litt å gå på. men om jeg kobler sånn som jeg har planlagt blir den nominelle impedansen på resten av frekvensomerådet på 1 ohm.

 

edit: vil jo helt ikke risikere å grille en forsterker til nesten 20k heller, så er litt usikker på om det er trykt. det blir jo i og for seg ikke noe problem for forsterkeren å kjøre en 52Hz tone i teorien, men er litt usikker på om dne liker det med tanke på at impedansen på andre frekvenser blir så lav. tenker da mest på om den i det heletatt vil la meg starte den opp eller bare gå rett i protection... matador, dette er din spesialitet, vil forsterkeren oveleve? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringte nettopp zapco fabrikken og de sa at jeg kunne prøve å burpe den på den frekvensen og se om det går, men det er ikke sikkert den ville la meg gjøre det ved 1 ohm niminell impedanse og at den bare ville gå i protection. og de sa at det Kunne også dra med seg noen komponenter.

 

har du noen anelse om hva en eventuell reparasjon på det kan komme på matador, du som driver mye på den delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også du vil "svi" ampen din?? :hammer :rolleyes: men kan ikke si 100% sikkert om hva som vil bli defekt... selv tror jeg nok den vil overleve det. men ellers kan sw transistorene rykke først og deretter likereterne, men ikke utgangene ville jeg tro.... damndamn -rent erfarings messig- ellers rykker utgangene som drar med seg sw transistorene og likereterne.... så pest eller kolera liksom.... kiddie

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner. det er dobble 1.8kW trafoer i den, og resten av strømforsyningskretsen skal være designet for å klare det. så tror egentlig ikke den delen skal være noe problem. så sant utfangstransistorene klarer seg, vel og merke.

 

men impedansen er jo høy ved den frekvensen jeg skal spille, så det skal vel egentlig ikke skade forsterkeren noe spesielt siden jeg ikke kjører andre frekvenser? for det går jo omtrent ikke noe strøm igjennom forsterkeren når den ikke får noe signal inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i teorien skal ikke trekkes noe særlig med strøm under tomgang men det som er at den maksimale oppnåd effekt i den korte perioden utvikler varme intern i transistorene og her er parametrene for termiske overføringer til utgangstransistorene vil bli gjeldende og viktige: bedre overføring den har fortere vil den maksimal effekt bli ledet til kjøleribbene før halvlederen "smelter" sammen... ellers er like i nærheten av høytaler terminalene en eller annen for en "impedans led" som sorger for å gi en noe belastning på utgangene når den har stor forsterkning og en stor impedans på "utsiden", skulle noe rykke så vil jeg også tro at den 10ohms/2-4watt motstand som er der vil gå ganske så varm, kondisen som er i serie med denne motstanden tåler det.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så nøye med impedanse fall da?

kjør en 0db swipe, finn frekvensen , burp i vei ;)

 

hehe... vil tro zapcoen vil overleve, men det er noe som heter å scrolle volumen eller av~på eller start-bryter;)

 

har du tunet til 50 for at du vil burpe ved den frekvens?

man skal jo seff unngå å burpe ved tuningfrekvens pga høy impedanse..fordelen er jo seff minst membranvandring..

sjøl en kasse tunet til 40hz kan spille best eller jævli bra ved 50hz burp ;) det kommer an på bilen og installen det da.

 

hvilket element?

kassevolum?

port-størrelse?

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, har erfart det nå etter 2 dager med innstilling, testing og halvering av hørsel, hehe.

 

men grunnen til at jeg lurte på dette er fordi at jeg ca dobbler effekten, og dermed ca 3db, så sant elementene klarer det (noe de lett skal klare). dette kan da føre til at jeg vinner i stedenfor å tape (144 + 3 = 147).

 

når du sier minst membranbevegelse så er det feil i mitt tilfelle i allefall, jeg har faktisk lengst membranbevegelse ved den frekvensen. men dette kan jo komme av at jeg har tynne kabler (2x 4 eller 6mm, litt usikker) og at dempingsfaktoren synker en del, noe som igjen fører til mindre kontroll på bassen spesielt ved resonansefrekvens, men dette fører også til mer bass så vidt jeg har forstått det (høyere virkningsgrad).

 

utdrag: hvis belastningsimpedansen er 4 ohm og forsterkerimpedansen er 0.2 ohm blir dempingsfaktoren 20. har du et pa5r høyttalerledninger med en resistans på 0.5 ohm blir utgangsimpedansen 0.7 ohm. dempingsfaktoren minker da til 4 / 0.7 = 5.7. derme vil høyttalerens egenresonans bli merkbart påvirket, og høyttaleren blir overstyrt ved lave frekvenser.

 

det er ikke helt galt at stort tverrsnitt på høyttalerkabelen forbedrer lydkvaliteten. med en lav dempingsfaktor (for stor motstand i kabelen) vil høyttalerens membran bevege seg mer og gi kraftigere bass, men av dårlig kvalitet.

 

 

mitt tilfellet er jo slevfølgelig langt ifra så brutalt som dette eksempelet da men...

 

men får se om jeg i det heletatt gidder å ta kjangsen. prøver først med en annen frekvens som jeg har kommet frem til etter en del målinger nå, så får vi se hvordan det går først. og om Ikke det går, og jeg ligger betydlig etter resten, så får vi se hva jeg gjør på finalen. men gidder jo selvfølgelig ikke å prøve om jeg ikke har kjangs til å vinne uansett om jeg øker et par db da.

 

edit: nei, jeg tunet ikke for å burpe på denne frekvensen, men om det er trykt kan det være mye å hente på det. :)

jeg har egentlig aldri laget annlegget mitt for db-drag da jeg er glad i fin og dyp bass. så vanligvis kjører jeg med 2 av portene lukket så den spiller fint ned til rundt 25-30Hz med bra trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår