Gå til innhold

Tåkelysknot!

Ranger emnet


fred_stian

Anbefalte innlegg

I går kjøpte jeg meg tåkelys, dro hjem i håp om at kontakta jeg hadde finni ut at var til tåkelys fungerte som den skulle!

 

Men....

 

Etter mye om og men fant jeg ut at det ikke helt fungerte som det burde! onfiredevi

Sånn det skal fungere er jo at tåkelysa skal fungere kun når lysbryteren står i parklys. Men hos meg fungerer kun tåkelysa når jeg har den i kjørelys/fullt lys! Noen som har opplevd noe av det samme?!

 

Er jo ikke værre enn at jeg bytter ledingen som går fra kontakta foran,til bryteren inni bilen, til en bryter jeg setter inn en annen plass! :) Men hadde jo vært kjekt om jeg slapp å ha en bryter til, sånn at jeg heller kunne brukt tåkelysbryteren som normalt! :spider

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun lov å bruke tåke/kurve lys sammen med parklys.

Du får koble om på styrestrømmen til lysa.

På golfen min er det orginalt opplegg, og der lyser de så fort jeg skrur på parklys. Men de lyser også sammen med nær/fjærn vis jeg skrur de på.

 

Er lov å bruke tåkelysene sammen med nær/fjærnlys vis det er mye tåke og svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KURVE-/TÅKELYS

 

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg.nr. 19.

b) Være e-merket med symbolet B i henhold til direktiv 76/762/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF eller direktiv 1999/18/EF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alternativ a eller b.

1.2 Lyktene skal være montert slik at innstillingen ikke påvirkes av bilens normale bruk og at vibrasjoner ikke oppstår under normale kjøreforhold. Disse krav anses å være oppfylt når man hvor som helst på lykten kan belaste denne med en bakoverrettet kraft parallelt med bilens lengdeakse på 150 N (15,3 kp), og den elastiske bevegelsen ikke over stiger 5 mm. Når kraften opphører, skal lyktene stå i sin opprinnelige stilling.

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

 

 

Står jo ikke at de ikke kan virke med nær/fjernlys , men det er nok det som menes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På min må tåkelysbryteren stå på midtstillet for at grøftelys skal fungere sammen med parklysa.

 

 

Slik jeg vil ha det også.. hørt folk snakke om at det skal ligge ledninger klart til dette en plass i motor rommet.. men gjelder det alle 2'ere ? Har en GTI 85 mod.. kjekkeste hadde jo vært å fått koblet disse rett inn på tåkelysbryteren (på v/midtstilt) som sagt..

 

Viss disse ledningene skal ligge der så vil jeg være evig takknemelig for et bilde..

O Saab 900S (1997 - Bruksbil)

X VW Golf 2 GT (1988 - Delebil)

X Volvo 940GL (1991 - Bruksbil)

X Volvo 740GL (1989 - Bruksbil)

X Opel Omega 2.0 16v (1997 - Bruksbil)
X VW Golf 2 1.8 Sport (1985 - Bruksbil)
X VW Golf 2 1.6 GL (1990 - Bruksbil)
X VW Golf 2 GTI 8v (1985 - Delebil)
O VW Golf 2 1.6 CL (1986/87 - Ombygd til GTI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun lov å bruke tåke/kurve lys sammen med parklys.

Du får koble om på styrestrømmen til lysa.

På golfen min er det orginalt opplegg, og der lyser de så fort jeg skrur på parklys. Men de lyser også sammen med nær/fjærn vis jeg skrur de på.

 

Er lov å bruke tåkelysene sammen med nær/fjærnlys vis det er mye tåke og svinger.

 

Hva skal du med fjernlys i tåka?

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår