Gå til innhold

Juss ved skade på annens kaskoforsikrede kjøretøy

Ranger emnet


Syrre

Anbefalte innlegg

Du kjører bilen til x-dama (hun sitter på (uten at det har noe med saken å gjøre)).

Den er kaskoforsikret.

Du påfører denne uheldigvis en mindre skade i kollisjon.

Kollisjonen er ditt ansvar, og dette står helt klart også for deg selv.

Kaskoforsikring har jo som kjent ofte en relativt høy egenandel.

 

Så til saken:

Er du juridisk forpliktet til å dekke denne egenandelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Du' i dette tilfellet har ingen forsikring.

Det er x-damas forsikring dette går på.

Hun er utvilsomt skyldig egenandelen til forsikringsselskapet.

 

Men er 'du' skyldig dette beløpet til x-dama ved lov?

 

Skjerp deg!

Selvfølgelig skal du betale egenandelen til x-dama. Det var tross alt du som kjørte og bulket bilen.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du må nesten betale da..

 

det er jo det som gjelder, siden du kjørte skal du betale..

 

 

Men ett annet spørsmål... Hvis hun sier "kjør på, han fyren foran kommer garantert ikke til å stoppe akkurat her" f.eks. Og fyren stopper akkurat der og du går rett i ræva på han, ville dere fortsatt betalt egenandelen? Hvis det var hennes ordre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett er du ikke plikta å betale egenandelen. Det er heller snakk om etikk. Jeg ville selvsagt betalt uten å tvile et sekund. Selv om noen hadde bedt meg gjøre noe jeg kanskje ikke burde gjort. Det er tross alt jeg som er sjåfør og jeg som må bruke huet. Når jeg kjører bestemmer jeg uansett hvem som eier bilen. Om eier av bilen ber meg gjøre sånn og sånn og jeg gjør det er det fortsatt jeg som gjør det.

 

Husk at du ikke er i krig, så ordre teller liksom ikke så mye som vett;) :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er slik at det er jeg som er 'du' i eksemplet over (big surprise!).

I 2 uker har xdama terrorisert meg og mine etter at jeg gjorde det slutt.

Hun rappa også mobilen min og kastet den i sjøen.

Nummerlisten på mobilen var nærmest uerstattelig da jeg ikke hadde backup av alle og jeg er selvstendig næringsdrivende (ja, jeg vet - sløvt av meg).

Jeg har konsekvent nektet å møte henne og hun har på forskjellige måter forsøk å ta sitt eget liv.

 

Jeg sa til slutt etter utrolig mye mas ja til å bli med på en kjøretur som en venn.

Hun er både ustabil og en særdeles nervøs sjåfør, og derfor kjørte jeg da det var midt i rushtrafikken (har aldri bulket på 9 år).

Jeg dultet dessverre inn i en henger foran i ca 10km/t men det ble alikevel overraskende mye skade i fanger/front.

Jeg hadde ingen anelse om at egenandelen var så høy, og bilen står dessuten ikke på henne (som hun har sagt), men på hennes far.

Jeg ble overrasket da dette ikke er noe dyr bil i det hele tatt.

 

Jeg føler at hun har påført meg såpass mye vondt både psykisk og fysisk faktisk, samt at jeg nærmest ble tvunget med på kjøretur, at jeg vurderer å ikke stille opp.

Hadde det vært en hvem som helst annen person hadde jeg selvsagt gjort opp for meg uansett hva loven sier, men jeg er nå altså i tvil.

 

Mvh Syrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er slik at det er jeg som er 'du' i eksemplet over (big surprise!).

I 2 uker har xdama terrorisert meg og mine etter at jeg gjorde det slutt.

Hun rappa også mobilen min og kastet den i sjøen.

Nummerlisten på mobilen var nærmest uerstattelig da jeg ikke hadde backup av alle og jeg er selvstendig næringsdrivende (ja, jeg vet - sløvt av meg).

Jeg har konsekvent nektet å møte henne og hun har på forskjellige måter forsøk å ta sitt eget liv.

 

Jeg sa til slutt etter utrolig mye mas ja til å bli med på en kjøretur som en venn.

Hun er både ustabil og en særdeles nervøs sjåfør, og derfor kjørte jeg da det var midt i rushtrafikken (har aldri bulket på 9 år).

Jeg dultet dessverre inn i en henger foran i ca 10km/t men det ble alikevel overraskende mye skade i fanger/front.

Jeg hadde ingen anelse om at egenandelen var så høy, og bilen står dessuten ikke på henne (som hun har sagt), men på hennes far.

Jeg ble overrasket da dette ikke er noe dyr bil i det hele tatt.

 

Jeg føler at hun har påført meg såpass mye vondt både psykisk og fysisk faktisk, samt at jeg nærmest ble tvunget med på kjøretur, at jeg vurderer å ikke stille opp.

Hadde det vært en hvem som helst annen person hadde jeg selvsagt gjort opp for meg uansett hva loven sier, men jeg er nå altså i tvil.

 

Mvh Syrre

 

Jeg mener det at når du setter deg bar rattet på en bil har du fult ansvar for andre i bilen, andre i trafikken og seff også for selve bilen. Betal du, så slipper du å tape hvis saken går vidre til retten eller noe.

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han taper uansett ikke i en eventuell rettsak. Det er ikke hans forsikring, og ikke han som er juridisk ansvarlig for forsikringen. Han som sjåfør er kun ansvarlig for at det i det hele tatt er forsikring på den. Men etisk sett er det som oftest riktig å betale. I dette tilfellet hadde jeg nølt noe ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han taper uansett ikke i en eventuell rettsak. Det er ikke hans forsikring, og ikke han som er juridisk ansvarlig for forsikringen. Han som sjåfør er kun ansvarlig for at det i det hele tatt er forsikring på den. Men etisk sett er det som oftest riktig å betale. I dette tilfellet hadde jeg nølt noe ja;)

 

Dersom Syrre lar være å betale egentandelen så vil det vel fort resultere i enda mer pes med x-en... Jeg ville hvertfall ikke latt noen være ifred dersom de kræsja bilen min og nekta å betale egenandelen. Samma om det er x-en, kamerat, fattern eller hvem som helst.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner syrre jeg..

 

sånn som eksen er mot meg, og jeg uheldigvis hadde kjørt borti noe med bilen hennes, da vet jeg ikke helt..

 

for det tror jeg veier opp for terror og dritt, samt hat som har dukket opp i senere tid

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

 

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

 

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne mister du også glorien hvis du skal være kjip å ikke betale egenandelen. Greit nok at eks'n er urimelig, men hadde jeg vært deg hadde jeg holdt meg for god til å følge hennes dårlige oppførsels-eksempler.

 

På den annen side gir du henne kanskje en god grunn til å innse at du ikke er så snill og fantastisk som hun kanskje skal ha det til?

 

Dessuten kan det vel ende opp med at du straffer faren hennes, hvis det er han som har forsikringa og dermed er ansvarlig for at egenandelen betales. Hva har i så fall han gjort mot deg? Uansett taper han/de jo bonus og det kan faktisk være ganske kjipt bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om du fisker etter at folk skal si at du ikke skal betale... blir litt mye "ja men" mellom andres innlegg...

 

Men til saken..

Det er du som valgte å kjøre siden hun er uforsvarlig, pluss at hun er litt ustabil. Da mener jeg at du burde kjøre ordentlig uansett hva hun sier du skal gjøre...

 

Men på den annen side så virker det som om du endelig får sjansen til å ta "hevn" etter all terroren hun har utført mot deg...

 

En mulighet kan være å inngå forlik og betale halvparten el no.

Det var tross alt du som kjørte bilen... Så noe ansvar vil jeg uansett si du har i denne saken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår