Gå til innhold

spørsmål ang. batterier

Ranger emnet


King Dingeling

Anbefalte innlegg

heisann.. har prøvd å lese det som er skrevet om dette emne tidligere, uten å bli helt klok på det jeg lurer på..

 

saken er den at jeg er blitt fortalt at jeg må ha 2 batterier for å få et anlegg som fungerer skikkelig.. i den forbindelse har jeg noen (sikkert dumme) spørsmål som jeg håper dere kan svare på..

 

1. må begge batteriene være like, eller kan jeg beholde originalbatteriet, og bare kjøpe et ekstra optima batteri? dersom det går bra med to ulike batteri, hvilket av dem skal jeg ha i motorrommet, og hvilket skal jeg ha bak med anlegget?

 

2. har hørt at man må ha et relee når man kobler to batterier sammen.. har derfor kjøpt meg et 80 amp stinger relee, men hva er det dette releet gjør? og hva betyr det at det er et 80 ampers relee??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0) om du trenger ekstra batteri eller ikke kommer helt an på hva du har av annlegg og dynamo, samt orginalt batteri. min erfaring er at kabler er noe av dte viktigste. mange som kjører 1000W forsterkere på en 10mm kabel for eks siden kabelen skal "tåle" dette. det de ikke tenker på da er at det handler ikke om at kabelen skal tåle det, men at spenningsfallet skal bli så lite som mulig.

 

1) batteriene behøver ikke å være like når de er koblet i paralell, men begge må selvfølgelig være 12V, og det beste batteriet plasserer du nermest forsterkeren. men begge batteriene bør være i ok stand.

 

2) du trenger ikke noe rele nr du kobler sammen batterier. dette gjør bare sånn at du kan bruke bare dte ene batteriet når du spiller musikk, sånn at du kan spille til batteriet bak er helt tomt, og fremdeles ha batteriet forran fult så du får startet bilen. om du ikke har behov for dette trenger du ikke noe rele. men det du behøver er en sikring mellom batteriene. en sikring ved hver batteri i tilfelle kortslutting. at releet er på 80A betyr at når det står på tåler releet at opp til 80A går igjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. har fått tak i en ny dynamo, samt at jeg har kjøpt den tykkeste strømkabelen til stinger, så det står og faller på batteriene.. er det slik at det er kun det batteriet som står bak ved forsterkeren som gir anlegget strøm, eller trekkes det likt fra begge?

 

lurer nemlig på om jeg skal kjøpte to stk redtop optima batteri, eller 1 yellowtop batteri, og beholde det originale batteriet.. hva vil gi best resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var litt av en grom forsterker du hadde! Merke? Kommer ikke på mange forsterkere i farta som klarer det der, men noen an disse er DD Z1, Spl Dynamics EXT4000D, noen Usamps, Hifonics Goliath osv..

Men du trenger ikke noe mellom de to batterierne dersom de er like og like gamle. Er ofte en del spenningsfall i releer og dioder

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å parallelkoble et blybatteri og et gele?

Da vil nok blybatteriet lade seg selv ved å ta strøm fra gelebatteriet til det har mer strøm enn gelebatteriet. Og da er det gelebatteriets tur osv til begge er tom? Er ikke helt sikker på om dette stemmer da

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regel:

2 like batterier i paralell = gode greier

2 ulike batterier i paralell = ikke fullt så gode greier

 

det er greit å ha 2ulike batterier når man har rele som skiller og de får ladding, men problemet er at når man ikke har rele og de ikke får lading og er fortsatt paralell koblet vil de sakte men sikkert ødelegge hverandre.

prater av erfaring :(

 

for når man har et rele så vil de skilles når motor stopper men vil bli paralell koblet når motorn starter.

uansett er det viktigste god å tykk kabel, men det har du vel ordnet med den tykkeste fra stinger.

 

med rele har man bare fordelen at du får behodt strømmen på start-batteriet om du spiller mye musikk uten motor går.

uten rele har man fordelen at man kan spille dobbelt så lenge uten ladding..batteri kapasiteten (Ah) dobles. men går man tomt er begge batterier tomme..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis begge batteriene er i god stand så blir det ikke noe problem.

 

 

det er for det meste når man skal seriekoble batterier at problemene begynner å komme. siden begge batteriene da må tåle det samme, og vare like lenge for best utnyttelse.

 

edit: med god stand mener jeg at de kan lades opp til samme spenning så de ikke hindrer det andre i å holde seg fulladet når ladespenningen blir borte. blybatterier har som regel kortere levetid enn gele, så skjekk batteriene med gjevne mellomrom. du kan også sette inn et ampere meter mellom batteriene og se hvor mye strøm som går igjennom de når det ikke skal være noe som helst som trekker strøm. er begge batteriene optimale skal det ikke gå noe strøm omtrent. måler du mye strøm her bør du kontrollere hvem av batteriene som ikke klarer å holde seg fulladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår