Gå til innhold

4 pkt. / 6 pkt. seler uten bur

Ranger emnet


spnDude

Anbefalte innlegg

dette lurer jeg også på..

ingen som har bilder av hvordan men kan feste de, og samtidig ha baksetet inntakt (plass til folk der)

 

Hei, på min "eks - GT-R", så festet jeg selene mine med såkalte øyebolter. Disse ble skrudd ned i selve karroseriet bak seteryggen på baksetet.

Ifølge sikkerhetsregler, så skal det være minst 45 graders vinkel fra hullene på setet som selene går ut og bak igjennom, til punktet de er festet på.

Dette pga. fare for at seteryggen kan knekke ved kollisjon, e.l.

Dette gjør at det dessverre blir litt "vanskelig" å ha passasjerer i baksetet, men da kan man jo istedet kjøpe seler med hurtigfrakobling, slik at fører og passasjer foran kan bruke de originale selene, når man har passasjerer i baksetet.

Resultatet mitt ble på denne måten:

 

HPIM0363.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, på min "eks - GT-R", så festet jeg selene mine med såkalte øyebolter. Disse ble skrudd ned i selve karroseriet bak seteryggen på baksetet.

Ifølge sikkerhetsregler, så skal det være minst 45 graders vinkel fra hullene på setet som selene går ut og bak igjennom, til punktet de er festet på.

Dette pga. fare for at seteryggen kan knekke ved kollisjon, e.l.

Dette gjør at det dessverre blir litt "vanskelig" å ha passasjerer i baksetet, men da kan man jo istedet kjøpe seler med hurtigfrakobling, slik at fører og passasjer foran kan bruke de originale selene, når man har passasjerer i baksetet.

Resultatet mitt ble på denne måten:

 

HPIM0363.jpg

 

 

du har ikke 4 punkts i den nye bilen din??!

noen grunn til det?

 

ubehaglig å kjøre med?

mye stress??

eller er det greit å ha 4punkts i bil som brukes til daglig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke 4 punkts i den nye bilen din??!

noen grunn til det?

 

ubehaglig å kjøre med?

mye stress??

eller er det greit å ha 4punkts i bil som brukes til daglig??

 

Hei, ser ingen grunn til å ha 4 punktsseler i bilen min nå, da jeg har originale GT-R stoler. Godt mulig at det blir andre stoler igjen, men da blir det utskifting av stolene også.

De var absolutt ikke ubehagelig å kjøre med, følte meg i grunn meget trygg der jeg satt. birthday

Hadde dessverre ikke skulderputer da, det er absolutt en komfortabel fordel.

Eneste problemet, var at selene var såpass strammet, at du kunne ikke f.eks sitte i førersetet og rekke frem til hanskerommet, hvis du hadde selene på. Selene gir jo ikke etter, på samme måte som de originale gjør.

Ellers så bruker du ca. 10 sekunder mer på å feste på deg selene, i forhold til å feste på deg de originale.

 

HPIM0191.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bøtter og 4punkts funker fint til hverdags. Men er selvfølgelig mere stress å komme seg inn og ut av bilen, fikle med cd-spilleren eller andre ting som krever at en må røre på seg. Blir en vane :)

Når det gjelder baksete så brukte jeg som sagt de orginale festene, noe som gjør at det blir plass til folk på sidene. Verre blir det for de som skal sitte i midten - umulig å komme seg over selene da de ikke har noen form for hurtigfrakobling (var like greit å bare fjerne midtselene).

 

momo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov med 6 punkts seler i en vanlig gatebil o?

 

Du får ikke gateregistrert 3" belter. Vist du skal ha 4/6 belter i bilen og registrere dem må det være 2,5".

 

Jeg anbefaler å ha de orginale beltene også for det er litt stress å ha på seg hele rukkelet for hver gang du skal 100 meter borti gata eller noe.

 

DSC00748.JPG

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det skal være 45 grader mellom sete rygg og beltet er det liten vits å ha baksete da.. og da er det vel bedre med bur?

 

Ser de som har lagt ut bilder her, har sånne belter man må sette på alle fire selene, men kan unngå å tukle mye med dette, og bruke like lang tid som vanlig hvis man kjøper clubman 4pkt seler fra sparco.

http://www.sparcousa.com/pharness_tuning.asp?id=252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det skal være 45 grader mellom sete rygg og beltet er det liten vits å ha baksete da.. og da er det vel bedre med bur?

 

Ser de som har lagt ut bilder her, har sånne belter man må sette på alle fire selene, men kan unngå å tukle mye med dette, og bruke like lang tid som vanlig hvis man kjøper clubman 4pkt seler fra sparco.

http://www.sparcousa.com/pharness_tuning.asp?id=252

 

Det er slike jeg har bare at det er Ractive. Funker helt fint men fortsatt litt stress å ta på seg. Må jo stille inn og styre for hver gang...

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig aldri montert bøttestoler og 4-punktbelter i en bil som ikke har bur.

 

Du kan jo bare forestille deg en taking, der man sitter fastspent i stolene og ikke klarer å slenge seg ned. Taket kollapser og man får seg en sinnsykt kraftig smekk. Med vanlige belter kan man jo klare å kaste seg framover og til siden, slik at man kommer fra det relativt greit...

 

Bare noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår