Islanwind Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Har en vectra, med 20SE motor.. Vurderer å chippe den... Har fått pris på 2000,-, Er det verdt pengene...? Han sa 22nm, og hk husker jeg ikke-.. 16hk kanskje.. Noen som har prøvd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet September 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2005 Ingen......? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 18, 2005 Rapporter Share Skrevet September 18, 2005 Hvis det er PK-tuning så skal visst den gjøre motoren merkbart piggere, selv om toppeffekt ikke økes så mye. Jeg har samme selv, bare ikke montert, så jeg kan ikke gi deg noe inntrykk av den på 20SE. Sterkere mellomregister gjør jo bilen mer morsom å kjøre uansett... Sjekk litt på http://www.calibra.no, mange med den chip'en der, bare montert på C20NE (Som du sikkert vet er en lavkompa utgave av din motor, og med lambda og katalysator) Virker som folk flest er fornøyde, sett iforhold til prisen. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet September 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2005 Husker ikke hvilket firma men... Men hvordan chipper du bilen egentlig..? ¨Dette firmaet ligger langt vekke for meg, og lurer da på hvordan dette skal foregå :P Hva hjelper chippen for egentlig? bunndrag? Mindre bensinforbruk? Hvis det er PK-tuning så skal visst den gjøre motoren merkbart piggere, selv om toppeffekt ikke økes så mye. Jeg har samme selv, bare ikke montert, så jeg kan ikke gi deg noe inntrykk av den på 20SE. Sterkere mellomregister gjør jo bilen mer morsom å kjøre uansett... Sjekk litt på http://www.calibra.no, mange med den chip'en der, bare montert på C20NE (Som du sikkert vet er en lavkompa utgave av din motor, og med lambda og katalysator) Virker som folk flest er fornøyde, sett iforhold til prisen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 18, 2005 Rapporter Share Skrevet September 18, 2005 Å "chippe" er å endre innstillingene for tenning og blandingsforhold, og på en sugemotor er det oftest bare litt mer aggresiv tenning, samt mindre korrigeringer av blanding (hvis den originalt var "mindre" optimal). Pga dette kreves nesten alltid 98oktan bensin etterpå, som også er en god del av selve økningen. Det kan virke som Opels OHC 8ventilere er "dårlig" justert fra før, og gir mer økning enn biler som er riktig (ut fra fabrikantens krav) fra før. På 20SE er det en løs brikke, EPROM, som må byttes inni. Min ser du på bildet her, og var på sokkel. http://www.v8power.net/christian/images/rekordchipecm.jpg Jeg vet PK har hatt 'dårlig erfaring' med folk som har gjort dette selv, og krever styreenheten levert inn til dem. De pleier da å ha flere ferdige bytte-enheter, så du sender din i retur for å ha bilen kjørbar hele tiden. Det er veldig avhengig av motor/styreenhet/bil/merke hvor man får mest igjen, men typisk er (for sugemotor) bedret mellomregister og liten bedring av forbruk. -Sålenge du kjører pent, og ikke drar på for å kjenne endringen! Nok babbel fra meg.... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet September 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Takker for flott svar :) Å "chippe" er å endre innstillingene for tenning og blandingsforhold, og på en sugemotor er det oftest bare litt mer aggresiv tenning, samt mindre korrigeringer av blanding (hvis den originalt var "mindre" optimal). Pga dette kreves nesten alltid 98oktan bensin etterpå, som også er en god del av selve økningen. Det kan virke som Opels OHC 8ventilere er "dårlig" justert fra før, og gir mer økning enn biler som er riktig (ut fra fabrikantens krav) fra før. På 20SE er det en løs brikke, EPROM, som må byttes inni. Min ser du på bildet her, og var på sokkel. http://www.v8power.net/christian/images/rekordchipecm.jpg Jeg vet PK har hatt 'dårlig erfaring' med folk som har gjort dette selv, og krever styreenheten levert inn til dem. De pleier da å ha flere ferdige bytte-enheter, så du sender din i retur for å ha bilen kjørbar hele tiden. Det er veldig avhengig av motor/styreenhet/bil/merke hvor man får mest igjen, men typisk er (for sugemotor) bedret mellomregister og liten bedring av forbruk. -Sålenge du kjører pent, og ikke drar på for å kjenne endringen! Nok babbel fra meg.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Turtallssperra blir visst også hevet litt på disse chip'ene. Om pk-tuning er de jeg tror de er. (kjært barn mange navn) Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Eksempel på endring på chippa sugemotorer: http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_75_20.htm http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_145_146_14_16v.htm Som du ser på den siste der kan du få gode forbetringer uten at toppeffekten øker med meir enn 3 hk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sture_s Skrevet April 3, 2006 Rapporter Share Skrevet April 3, 2006 jeg har chippet min vectra 2000 16v c20ex motor :) ble litt bedre men... Siter VW Passat 1,9 TDI 4-motion stv Ford sierra x VW Passat 1,8T, Vectra 2000 16V 4x4, Peugeot 309, Nissan Laurel, Mazda 929 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.