Gå til innhold

GD 2.0i 16v chip

Ranger emnet


Elanzer

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bør man ikke kjøre på 98 med FE3 motoren uanset ? damndamn

men det eg så var at det ikke følgte med sokkel til dem, men ser ut som en standard chip, bør ikke være umulige å skaffe sokkel til :) gå til ein vgs med elektro, dem har sikkert garantert, viss du ikke bare lodder den rett på kretskortet...

 

men pass på så du ikke griller andre komponenter ;)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør man ikke kjøre på 98 med FE3 motoren uanset ? damndamn

men det eg så var at det ikke følgte med sokkel til dem, men ser ut som en standard chip, bør ikke være umulige å skaffe sokkel til :) gå til ein vgs med elektro, dem har sikkert garantert, viss du ikke bare lodder den rett på kretskortet...

 

men pass på så du ikke griller andre komponenter ;)

 

Bestiller sokler gjennom ELFA! Kommer ikke til å lodde den nye chipen rett på print, da IC'er generelt ikke er glad i varme.

 

Ellers kunne jeg tenkt meg å bevare den orginale chipen, men frykter at denne kan gå ad dundas ved avlodding.

 

Anbefalt oktan fra Mazda er 95 på FE3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min chip gikk til helvette da jeg tok den av, pga at hele kortet er behandlet med noen slags film som gjør det omtrent umulig å lodde på det,

 

Hmm, de har lakkert printet etter montering! Hørtes ikke bra ut. Mye tyder på at jeg må skaffe meg en brukt hjerne (Noe som slekt og venner har hintet om i mange år :D Bump) , slik at det kan være lov å svi av en orginalchip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg først fikk av hjernen så gikk resten greit, bare pass på å skrap bort all filmen før du byner å lodde igjen, ellers så får et helvette da du skal prøve å sette socket dit.

Mazda 626 2.0i 16v combi -88

x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert)

x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket)

x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det er loddepunkter på begge sider av chippen bør det enten være lange bein eller en tykkere del på øvre del av beina,

 

i hjernen min så ble det litt for høyt akkurat der chippen er så det er ikke mulig å skru i alle 4 skruene rundt kortet, mulig dette bare er fe6c.

Mazda 626 2.0i 16v combi -88

x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert)

x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket)

x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet langt! Skal bestille sokkel fra Elfa, slik at det er mulig å reversere komponentbytte. Samtidig kunne jeg tenkt meg å ta en før og etter -måling, da man ofte klarer å innbille seg en effektøkning, uten at den reelt er til stede.

 

Ellers satt jeg inn Bomz Racing Filter og byttet ut med 98 oktan i går. Resultat, ikke bra! Ved gasspådrag, ga bilen seg litt først, og så kom den etter hvert. Resatte da "styringsboksen", og prøvde på nytt. Nå opplever jeg en bil som reagerer spontant på gasspådrag, og skyter fart på en artig måte :D Det er nesten som man lurer på om det er behov på chiping! Men prøves skal det :)

 

Edit: Har snakket med to som jobbet i Mazda på det glade 80-tallet. De har selv hatt en tidlig utgave av 88 modell coupe og combi (FE3), begge sier at denne motoren uofesielt ble målt til rundt 160-163 hk. Hvordan målingene ble gjort, kjenner jeg ikke til. Er det så at det finnes avvik på ytelsen innenfor det første året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår